Author photoMartina Gregová 16.11.2024 17:15

Supermoderná stanica a vzácna pamiatka zároveň. Mimoriadny projekt ukazuje, kam sa posunula architektúra dopravných uzlov

Ikonický dopravný uzol a architektonický skvost v srdci Sydney prešiel významnou premenou. Projekt rozšírenia hlavnej železničnej stanice v hodnote 716 miliónov eur kombinuje pôvodné historické prvky s modernými riešeniami. Do austrálskej metropoly priniesol nové nástupištia, svetlom zaliate priestory a väčšiu kapacitu. Zároveň vysiela do sveta signál, že aj historické objekty môžu držať krok s potrebami rozrastajúcej sa metropoly.

Zdroj: Woods Bagot

Zdroj: Woods Bagot

Hlavná železničná stanica v Sydney je jednou z najvýznamnejších dopravných stavieb v Austrálii. Nachádza sa v oblasti Haymarket na okraji centrálnej obchodnej štvrte Sydney. Stanica bola otvorená v roku 1906 a navrhol ju architekt Walter Liberty Vernon, v tom čase jeden z najvýznamnejších štátnych architektov v Novom Južnom Walese.

Stanica je najväčšou a najrušnejšou stavbou svojho druhu v celom meste Sydney. Denne ju využíva približne 430-tisíc cestujúcich. Má 25 nástupíšť a poskytuje spojenia do takmer každej časti Sydney a širšieho Nového Južného Walesu vrátane prímestských a medzimestských liniek. Okrem železničných spojení je tiež dôležitým prestupným uzlom pre autobusovú dopravu a metro. 

Okrem nepopierateľného významu hlavnej stanice ako dôležitej dopravnej stavby sa vyznačuje aj svojou vysokou architektonickou hodnotou. Historická budova prešla v minulosti viacerými renováciami, pričom posledná bola dokončená v tomto roku. Na modernizácii a rozšírení budovy sa podieľalo renomované architektonické štúdio Woods Bagot, ktoré poznáme aj z Bratislavy zo súťaže na Nové centrum Ružinova.

Galéria

  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot
  • Zdroj: Woods Bagot

„Keďže sa mesto snaží zlepšiť svoj dopravný systém v kontexte mestskej štruktúry a modernej mobility, tento projekt nielen zefektívni dochádzanie, ale jeho cieľom je stať sa katalyzátorom kultúrnych a hospodárskych aktivít. Modernizácia pôvodnej stanice, ktorú navrhol Walter Vernon, predstavuje významný krok v procese modernizácie,“ uviedli architekti, ktorí stoja za novou podobou objektu.

Rekonštrukcia a dostavba dopravného uzla vychádza z jasného konceptu – zachovať hodnotné prvky pôvodnej budovy a zároveň ju doplniť o nové architektonické zásahy, zodpovedajúce trendom a technologickým možnostiam 21. storočia. „Nové časti sú navrhnuté tak, aby boli účelné, funkčné a esteticky hodnotné, pričom zároveň dopĺňajú historické kvality pôvodnej stanice,“ uviedol John Prentice zo spoločnosti Woods Bagot.

Najvýraznejším prvkom je nová strecha, ktorá nielen zvýšila architektonickú hodnotu celej stavby, ale prispela aj k rozšíreniu kapacity a väčšej priestorovej čitateľnosti. Tento zásah umožňuje prienik prirodzeného svetla do častí, ktoré boli pred renováciou pomerne tmavé.

Medzi kľúčové prvky modernizácie patrí aj výstavba nových nástupíšť metra a modernizácia tzv. Central Walk – 19 metrov širokej podzemnej haly, ktorou denne prejde viac ako 400-tisíc cestujúcich. Renovácia zahŕňala tiež inštaláciu nových výťahov a eskalátorov, čím sa podporil plynulejší pohyb chodcov.

Z materiálového hľadiska bol v projekte použitý prístup, ktorý zvýrazňuje textúry a materialitu pôvodnej historickej stanice, čím sa opticky zväčšuje celý priestor. Globálny riaditeľ dizajnu spoločnosti Woods Bagot Domenic Alvaro vysvetlil, že výber materiálov pre projekt je inšpirovaný históriou Sydney. V rámci prestavby boli na viacerých miestach umiestnené umelecké inštalácie a diela vysokej estetickej hodnoty, čo ešte viac zvýrazňuje kvality celej architektúry.

Projekt prestavby hlavnej stanice v Sydney získal šesťhviezdičkové hodnotenie Green Star Design & As Built, ktoré hodnotí aspekty udržateľnosti pri navrhovaní a výstavbe nových budov alebo veľkých rekonštrukcií. Náklady na projekt dosiahli sumu 716 miliónov eur, čím sa zaradil medzi najnákladnejšie projekty svojho druhu realizované v Sydney za posledné roky.

Podobné projekty však nemusíme hľadať len vo vzdialených krajinách ako Austrália či USA. Supermodernou železničnou stanicou, ktorá je zároveň spojená so záchranou historického objektu, sa bude môcť čoskoro pochváliť aj hlavné mesto Veľkej Británie. London Liverpool Street je centrálna londýnska železničná stanica, ktorá bola otvorená v roku 1874. Jej plánovanú rekonštrukciu má na starosti architektonická kancelária Herzog & de Meuron.

„Obnova a zachovanie prvkov architektonického dedičstva sú pre nás veľmi dôležité. Nielenže umožňujú stanici zachovať si svoj charakter, ale lepšou prezentáciou môžeme spríjemniť zážitok zo stanice pre všetkých používateľov vrátane cestujúcich a pracovníkov,“ tvrdia autori projektu.

V oboch spomenutých projektoch musia architekti spolu s ďalšími kompetentnými osobami nájsť správny balans medzi potrebným zväčšovaním kapacít, návrhom nových funkcií pre rozrastajúce sa metropoly a ochranou architektonickej hodnoty historických budov so zachovaním ich pôvodných prvkov či konštrukcií. Ide o neľahkú úlohu, ktorú však budú musieť čoraz častejšie riešiť aj slovenské mestá, Bratislavu nevynímajúc.

 

(Archdaily, Woods Bagot, Architectural Record, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube