Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 12.03.2020 17:10

Staré Mesto uvažuje nad „vyhliadkovým kolom“ na nábreží Dunaja, ide o katastrofálny nápad

Na bratislavských sociálnych sieťach sa priebehu minulého týždňa objavila zvláštna anketa: mestská časť Bratislava – Staré Mesto obdržala žiadosť o zabratie verejného priestranstva na Rázusovom nábreží, kde chce neznámy žiadateľ umiestniť „vyhliadkové koleso“, na umiestnenie sa pýta verejnosti. V každom prípade ide o katastrofálny nápad a už len uvažovanie nad takýmto riešením je urážkou zdravého rozumu.

Article Big

Zdroj: Mestská časť Bratislava - Staré Mesto

„Vyhliadkové koleso“ by malo byť umiestnené priamo v kľúčovej časti ľavobrežnej bratislavskej promenády, na mieste, kde do nábrežia vyúsťuje bratislavské Korzo. Umiestnená tu je Slovenská filharmónia, hlavný vstup do Slovenskej národnej galérie, Ministerstvo životného prostredia a opodiaľ sídli aj miestny úrad mestskej časti Bratislava – Staré Mesto či Slovenské národné múzeum. V strede námestia sa nachádza socha dejateľa Ľudovíta Štúra a jeho následovníkov, priamo okraji nábrežia je čerstvo obnovená Národná kultúrna pamiatka stanice Propeleru.

Z tohto výpisu je zrejmé, že ide o jednu z najprestížnejších lokalít Bratislavy, ktorá by si vyžadovala tú najšpičkovejšiu kvalitu verejného priestoru, maximalizáciu kontaktu s riekou a vysokú pobytovú a materiálovú kvalitu. Námestie a nábrežie má v tomto prípade navyše aj národnoreprezentačnú funkciu.

A práve do takéhoto vzácneho priestoru má byť osadené mohutné koleso, ktoré s ohľadom na svoj dočasný charakter – na nábreží má byť umiestnené údajne od júna do augusta – bude pravdepodobne nízkej dizajnovej kvality a bude pripomínať skôr púťovú atrakciu, akú nájdeme na týždeň na trávniku na okrajovom sídlisku alebo počas obecných hodov, nie umiestnenú na mesiace v úplnom centre mesta.

Samospráva sa tvári, že sa snaží o férový tón, kedy pripomína výhody pre mestskú časť: za zabratie verejného priestranstva by mohla zinkasovať 18- až 72-tisíc eur, ktoré chce údajne investovať do zveľadenia nábrežia. Trojmesačná prevádzka kolesa tak má priniesť dlhodobý benefit.

Protiargumenty už ale vedenie Starého Mesta neuvádza. Ten najzásadnejší je ale zrejmý: ide o také vizuálne zdevastovanie nábrežia, hoci dočasné, že je neuveriteľné, že niekomu vôbec mohlo napadnúť. Prakticky najdôležitejší verejný priestor v meste aj krajine, ktorý by mal byť centrom celej promenády, má byť zatarasený podradným prvkom, ktorý je na tomto mieste absolútne nepotrebný.

Napriek tomu sa objavujú aj podporovatelia, ktorí poukazujú na iné kolá v Paríži či najmä v Londýne. Tieto však vznikli v úplne inom urbanistickom kontexte, majú úplne inú kvalitu a ani náhodou nie sú súčasťou hlavných mestských pohľadových osí, vedút alebo námestí. V prípade Paríža by koleso nemohlo byť umiestnené na okraji Tuilerijských záhrad, ale priamo pred francúzskym parlamentom alebo namiesto obelisku na Námestí Concorde, v Londýne by strašilo nad Westminsterským mostom alebo pred galériou Tate Modern.  

Neobstojí nakoniec ani tvrdenie, že peniaze získané z prenájmu priestranstva by prispeli k trvalému zlepšeniu a revitalizácii nábrežia. Isteže, bratislavská promenáda potrebuje investície, nie však v podobe drobných „quick wins“ za pár desiatok tisíc, ale veľkú komplexnú rekonštrukciu od hrany zástavby na nábreží až po tok rieky. Dizajn verejného priestoru musí byť na špičkovej úrovni a výsledkom medzinárodnej architektonickej súťaže, ktorá bude ešte na vyššej úrovni, ako to je napríklad v prípade súťaže na Námestie SNP a Kamenné námestie.

Za celým zámerom cítiť kombináciu nemohúcosti vedenia Starého Mesta vo vzťahu k správe a zveľaďovaniu verejného priestoru spolu so snahou neznámeho možného prevádzkovateľa maximalizovať zisky na úkor celého mesta. Zároveň je tento prípad aj prejavom provinčnosti, lebo vo vyspelom meste by si nikto nedovolil navrhovať takéto zásahy tak, ako si nikto nedovolí investovať veľké verejné prostriedky bez architektonickej súťaže.

O „vyhliadkovom kolese“ na staromestskom nábreží Dunaja nemožno ani diskutovať. Celý tento nezmysel treba udusiť v zárodku a dať najavo lokálnej samospráve, že s podobnými nápadmi jej hrozí zaradenie do rovnakej kategórie, kam patria aj takéto kolá: medzi cirkusantov a dedinských zabávačov, vyžívajúcich sa v gýčovej estetike. Rozhodne nejde o úroveň, ktorá sa žiada od politicky a spoločensky najdôležitejšej samosprávy v celej krajine.

Súvisiace články

Bratislavské nábrežia: najvýznamnejší verejný priestor v metropole potrebuje zmenu

29.04.2019 16:00:00 Adrian Gubčo

V poslednom období sa začína viac hovoriť o potrebe kvalitatívneho zlepšenia bratislavských verejných priestranstiev. Plánované kroky – spracovanie Manuálu tvorby verejných priestranstiev, súťaže na niektoré námestia a podpora cyklodopravy – sú rozhodne pozitívne, najdôležitejší bratislavský verejný priestor však ostáva v stave, ktorý je s ohľadom na jeho význam nedostatočný. Ide o bratislavské nábrežia.

Čítať viac

Objekt Propeleru je zrekonštruovaný a opäť slúži verejnosti

26.08.2019 11:25:00 Adrian Gubčo

Propeler je názov, ktorý už neodmysliteľne patrí k identite Bratislavy. Pôvodne išlo o loď, ktorá kyvadlovo premávala medzi jednotlivými brehmi Dunaja a slúžila ako obľúbená kratochvíľa obyvateľov mesta. Dnes, po zrušení prevádzky, sú však pod týmto názvom známe skôr objekty jeho staníc. Budova na staromestskej strane teraz bola zrekonštruovaná a opäť slúži ako kaviareň.

Čítať viac

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube