Author photoMartina Gregová 20.09.2025 17:00

Spojenie nespojiteľného. Jedno z najvyspelejších miest sveta ukazuje, ako obnoviť priemyselnú zónu a zachovať jeho dušu

Prestavba bývalých priemyselných lokalít nie je jednoduchá. Na jednej strane je spojená s odstránením starších záťaží a vytvorením atraktívneho miesta pre život, na druhej strane často prináša ťažkosti v súvislosti so snahami o rozvoj dostupného bývania či zachovanie industriálneho dedičstva. Toto majú spoločné schémy v celej Európe. Ako by to mohlo vyzerať, ukazuje dlho pripravovaný zámer z holandskej metropoly. 

Zdroj: Proloog

Zdroj: Proloog

Ulica Havenstraat sa nachádza v amsterdamskej štvrti Oud-Zuid. Miestni obyvatelia ju zvyknú označovať aj ako „miznúca duša Amsterdamu.” História Havenstraat siaha do roku 1915, kedy bola v oblasti postavená železničná stanica Haarlemmermeer. Tá prestala pre osobnú dopravu slúžiť už v roku 1950, čím sa rozvoj tejto časti mesta v podstate úplne zastavil. Dnes ulicu lemujú predovšetkým skladové priestory. Široké železničné koľajisko túto prevažne priemyselnú oblasť oddeľuje od jedného brehu rieky, ktorá územím preteká.  

Plány na demoláciu Havenstraat a jej okolitej zástavby sa prvýkrát objavili v roku 1975. Už v tej dobe bolo jasne definované, že pôvodne priemyselná oblasť sa má po novom pretvoriť na primárne rezidenčnú. Kľúčovú úlohu v rozvoji malo pritom odjakživa zohrávať neďaleké nábrežie.  

Po niekoľkých desaťročiach od oznámenia zámeru demolovať existujúce priemyselné budovy či infraštruktúru sa projekt konečne pohol dopredu. Pred časom totiž mesto vyhlásilo víťazov súťaže, ktorá si dala za cieľ známu okrajovú oblasť v Amstedame premeniť na kreatívnu mestskú štvrť. Za víťazným návrhom stojí spoločnosť Powerhouse Company. Na projekte spolupracovala so štúdiom Donna van Millingen Bielke and Ard de Vries Architecten, so spoločnosťou Team V Architecture a s urbanistickým štúdiom DELVA Lanscape Architecture.  

Galéria

  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog
  • Zdroj: Proloog

Projekt transformácie bývalej priemyselnej oblasti dostal názov VrijHaven. Podľa vyhlasovateľa súťaže víťazný návrh ponúkne miestnym podnikom či umelcom nové príležitosti. Mnoho miestnych obyvateľov však proti výstavbe bojuje. Dôvodom sú najmä predpokladané ceny bytov a nájmov. „Byty nebudú cenovo dostupné pre bežného Amsterdamčana, len pre bohatých kvôli vysokým nákladom na prestavbu, čo ešte viac prehlbuje bytovú krízu,” tvrdí Arthur van Oest, majiteľ jedného z obchodov, ktoré budú kvôli výstavbe zbúrané.  

Veľkosť riešeného územia sa pohybuje okolo 43-tisíc metrov štvorcových. Celkovo má v danej oblasti vyrásť až 12 stavebných blokov. Z predstavených vizualizácií momentálne vyplýva, že každý z navrhovaných objektov bude mať svoj špecifický architektonický výraz. Pri ich návrhu architekti čerpali inšpiráciu predovšetkým z priemyselného charakteru lokality.  

Z funkčného hľadiska projekt do lokality prinesie nové možnosti bývania, flexibilné umelecké priestory, obchodné prevádzky, kultúrne zariadenia a reštaurácie. Chýbať nebudú ani rôzne vzdelávacie priestory, škola či podzemné parkovisko. Dôležitou súčasťou rozvoja územia bude tiež prepojenie jednotlivých objektov a verejných priestorov s riekou, ktorá územím preteká.  

Pri výstavbe novej štvrte by mal byť zároveň kladený dôraz aj na jeho udržateľnú stránku. Mnohé pôvodné prvky a materiály budú preto znovu použité v rámci novej výstavby. Rovnako tak aj ekologické materiály - návrh vo veľkej miere počíta s výstavbou drevostavieb. 

Vzhľadom na charakter plánovanej zástavby budú dôležitou súčasťou projektu aj viaceré nádvoria. Tieto poloverejné priestory by mali podporovať rozvoj komunity a do oblasti prinesú aj mnohé doplnkové funkcie. Značná časť plánovaných bytov bude mať výhľad práve do týchto vnútorných nádvorí, čím sa ešte viac posilní vizuálny vzťah medzi interiérom a exteriérom. 

Verejný priestor v okolí budov bol navrhnutý vo veľkej miere ako flexibilný. Okrem množstva zelene sa tu majú nachádzať priestory slúžiace na stretávanie sa či usporadúvanie rôznych kultúrnych a spoločenských podujatí. Chýbať nebude ani premyslene navrhnutá sieť cyklochodníkov a peších ťahov.  

Podľa predbežných informácií by sa s výstavbou novej amsterdamskej štvrte malo začať už v roku 2026. Verejný priestor sa bude postupne formovať od roku 2027. Najambicióznejšie odhady pritom hovoria o tom, že projekt by mohol byť dokončený už v roku 2028. Vzhľadom na zdĺhavý proces, ktorý predchádzal vyhláseniu samotnej súťaže, je to však skôr nereálne.  

Projekt VrijHaven je jeden z mnohých zámerov na prestavbu roky zanedbávaných priemyselných a okrajových časti metropol. Veľkým hendikepom danej lokality je v tomto prípade predovšetkým existujúce železničné koľajisko. Veľkým plusom zas pomerne rozsiahle nábrežie. Nová zástavba svojou architektúrou do istej miery nadviaže na existujú okolitú zástavbu. Vďaka plánovanej funkčnej náplni navyše holandská metropola získa atraktívnu kreatívnu štvrť. 

 

(Powerhouse Company, Amsterdam Alternative, mesto Amsterdam, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube