Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 19.06.2022 20:20

Satelitné mestečko a nezodpovedný prístup štátu

Pri Bratislave sa v súvislosti s projektom výstavby štátnych nájomných bytov plánuje výstavba satelitného mestečka s 20.000 bytmi. Podobný projekt sa pripravuje pri Nitre. Toľko povedal predseda parlamentu Boris Kollár, pre ktorého je prioritou rozvoj nájomného bývania. Môže to znieť ako dobrá správa, ale tak, ako to je krok vpred, môže ísť zároveň o dva kroky vzad.

Article Big

Suburbánna krajina v okolí Bratislavy, kde môže vzniknúť satelitné mestečko

Boris Kollár, ktorý zastáva aj post predsedu strany Sme rodina, toto povedal v rámci rozhovoru v TASR TV. Ako Kollár vysvetlil, štát má už podpísané dohody s investormi, ktorí sú pripravení do nájomného bývania investovať jednu miliardu eur. V bratislavskom prípade by mali byť peniaze vložené do projektu satelitného mestečka s 20-tisíc bytmi. Tento development sa už údajne „spúšťa a prvé byty sa budú odovzdávať o dva roky“. Rozvoju nájomného bývania má napomôcť nová legislatíva, zameraná tak na nájomné bývanie, ako aj stavebnú legislatívu. Pre stranu ide o politickú prioritu. 

Nanešťastie, TASR TV túto tému bližšie nerozvíjalo, hoci ide o mimoriadnu správu. 20-tisíc bytov znamená bývanie pre možno aj 50-tisíc ľudí, čo je populácia stredne veľkého mesta (porovnateľná je s celým Popradom alebo Martinom). V tejto chvíli nie je známe, kde presne by sa malo toto satelitné mestečko nachádzať, ako by malo vyzerať ani kto presne ho bude developovať. Na druhej strane, existuje viacero náznakov, ktoré by mohli prezrádzať, o aký projekt ide. Zároveň Boris Kollár povedal dosť na to, aby bolo jasné, že štát môže riešením jedného problému spôsobiť ďalší – a možno ešte horší.

V tejto chvíli sa v okolí Bratislavy skutočne pripravuje niekoľko veľkých projektov, ktoré počítajú s tisíckami bytov a obyvateľov. Veľkú expanziu chystajú Malacky, kde by mohla vzniknúť veľká štvrť mestského charakteru, nazvaná Mayer Malacky. Na masívny rozvoj sa pripravuje aj Bernolákovo alebo Miloslavov. 20-tisíc bytov je však približný rozsah projektu, ktorý sa kreslí už viac ako desaťročie a teraz sa jeho prvé časti dostávajú do realizácie: Park City Triblavina od spoločnosti Starland Holding.

Starland Holding je už roky médiami označovaná za kontroverznú kvôli nejasnému vlastníckemu pozadiu, možným prepojeniam s politickými špičkami a zmenami v plánoch Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré zvýšili hodnotu pozemkov firmy. Tie sa nachádzajú najmä v priestore medzi Čiernou Vodou a diaľnicou D1. Preto firme mimoriadne pomohla výstavba diaľničnej križovatky Triblavina, čím získala priame napojenie na plochy vo svojom vlastníctve. Na nich naplánovala rezidenčno-komerčnú zónu s bývaním, retailom, logistikou a kanceláriami. Logistická zóna sa už buduje, čoskoro by sa mohla spustiť aj prvá rezidenčná etapa.

Park City Triblavina je zo všetkých projektov najpripravenejšia a takmer presne spĺňa definíciu „satelitného mestečka s 20-tisíc bytmi“. Ak sa štát rozhodne práve tu budovať svoje nájomné byty, bude to po viacerých stránkach zlá správa – a to nielen z hľadiska transparentnosti (Starland Holding bol nedávno podľa Aktualít vymazaný z registra partnerov verejného sektora), ale aj kvality života v Bratislave a vhodného prístupu k rozvoju našich miest.

Jedným z najvážnejších problémov slovenskej metropoly je suburbanizácia, teda masívne sťahovanie sa ľudí z mesta do predmestských zón, kde vznikajú nové obytné kolónie riedkej zástavby bez vybavenosti a závislé od automobilovej dopravy. Výsledkom je nielen dopravná záťaž, ale aj oslabovanie lokálnej mestskej ekonomiky, zvýšené a neefektívne využívané náklady pre verejnú správu, environmentálna záťaž a sociálne problémy. Domáce aj zahraničné štúdie potvrdzujú, že vznik prímestskej „sídelnej kaše“ je jednou z vážnych chorôb civilizácie, preto najpokročilejšie mestá robia všetko preto, aby suburbanizáciu v čo najväčšej miere redukovali.

Slovensko však opäť raz ukazuje, že poznatky odborníkov aj vlastné skúsenosti nepovažuje za dôležité a je ochotné podporiť vznik nového obrovského satelitného sídla. To všetko v situácii, kedy Bratislava disponuje obrovským rozsahom plôch, kde by teoreticky mohli žiť nie desaťtisíce, ale doslova státisíce ľudí bez toho, aby sa mesto muselo roztiahnuť do okolitej krajiny a ďalej ju zaťažovať. Mnohé areály priemyselných podnikov sú dnes prázdne a čakajú na využitie. Vybudovať by sa tu mohli špičkové mestské štvrte, ktoré by vniesli do Bratislavy nový život, namiesto toho sa plánuje suburbium, ktoré ho bude ďalej dusiť (to isté platí o Nitre, kde je dnes jediné vhodné miesto na vznik veľkého developmentu oblasť Párovských lúk).

Ak aj nejde o Park City Triblavina, stále ide o maximálne nezodpovedný prístup štátu. Kompetentní ľudia by si mali uvedomiť, že projekty takéhoto typu sa nebudujú na štyri roky, resp. do najbližších volieb, ale na celé storočia. Preto by mala byť štátna podpora nasmerovaná len do zámerov, pri ktorých nie sú medzi expertmi pochyby, že sú dobre prepracované a pomôžu nielen mestu, ale hlavne ľuďom, ktorí v nich budú žiť.

Nie som si totiž istý, či nové satelitné mestečko bude aj dobré miesto pre život. S prihliadnutím na doterajší výkon nezávislého slovenského štátu pri budovaní nových železničných tratí, škôl, nemocníc, kultúrnych stredísk alebo domovov sociálnych služieb, vzniknúť môže jeden obrovský urbanistický omyl. Naprávať sa potom bude - a za peniaze všetkých - celé desaťročia.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Bratislava obrastá predmestiami, ich rozvoj sa bude zrýchľovať

12.05.2022 13:22:02 Adrian Gubčo

Slovenská metropola má problém s dostupnosťou bývania, kedy v meste pribúda príliš málo bytov oproti dopytu. Keďže ale platia prirodzené ekonomické zákony, na dopyt sa reaguje rozvojom ponuky inde, v tomto prípade na predmestiach. Vďaka nedávnym investíciám do dopravnej infraštruktúry sa navyše zvyšuje ich dostupnosť aj atraktivita. Bratislava tak bude čoskoro v ešte väčšej miere obrastená predmestiami.

Čítať viac

Park City na predmestí Bratislavy získava konkrétne kontúry

05.03.2021 13:27:00 Adrian Gubčo

Keď píšem o zdražovaní cien bytov v Bratislave v dôsledku obmedzenej výstavby, mnohokrát hovorím o tom, že tento dopyt sa prejaví rastom predmestí. V okolí Bratislavy ročne pribudnú veľké počty bytov a domov, väčšinou v relatívne malých projektoch. Medzi nimi sú však aj skutočné megazámery – najmä projekt Park City, ktorý teraz odhalil svoju prvú časť.

Čítať viac

Obchvat Chorvátskeho Grobu napreduje, odľahčí aj Vajnory

18.06.2022 19:25:24 Juraj Pokorný

Masívne pribúdajúci obyvatelia satelitných rezidenčných zón za východným okrajom Bratislavy zažívajú každý pracovný deň na vlastnej koži ranné aj popoludňajšie zápchy. Túto záťaž musia znášať kvôli tranzitu aj Vajnorčania. Pomôcť im má Obchvat obcí Malokarpatska, a to už jeho prvá časť medzi diaľnicou D1 a Chorvátskym Grobom.

Čítať viac

Komentáre