Železničné priecestie na bratislavskej Ivanskej ceste je jedným z najnehodovejších úsekov na Slovensku. Ide o zásadný dopravný bod, spájajúci centrum mesta s okrajovými administratívno-skladovými zónami a okolitými časťami. Vzhľadom na rozsah a vyťaženie dopravnej tepny i frekvenciu pohybu peších je s týmto miesto spojené vysoké riziko aj výskyt zrážok. Mesto a mestská časť sa konečne rozhodli situáciu riešiť.
Ilustračné zábery. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Železničné priecestie na Ivanskej ceste v Bratislave prepája trojicu ciest - Ivanskú, Trnavskú a Vrakunskú. V jeho blízkosti sú nákupné centrá IKEA a Avion a významné obytné zóny. Všetky cesty sú intenzívne využívané MHD, čo robí z tohto priecestia neuralgický bod v rámci celej lokality. Ide zároveň o jeden z najnebezpečnejších dopravných priestorov na Slovensku.
Od roku 2012 priamo na priecestí došlo takmer k dvom desiatkam smrteľných nehôd. Priecestie totiž spája nebezpečnú kombináciu križovatky v komplikovanom uhle s priechodom pre chodcov a trojkoľajnou traťou bez závor. Riziko kolízie sa zvyšuje aj tým, že sú chodci nútení prechádzať tesne popri vozidlách, bez adekvátneho chodníka. V roku 2024 prebehla oprava priecestia, ktorá zahŕňala jeho uzavretie na takmer mesiac, avšak zásadné zlepšenie bezpečnosti nebolo dosiahnuté.
Ako však informuje TASR, mestská časť Ružinov oznámila plán na zvýšenie bezpečnosti priecestia prostredníctvom rozšírenia komunikácií a inštalácie svetelnej signalizácie prepojenej na vlakovú signalizáciu. Tento projekt by mal byť realizovaný v spolupráci s mestom Bratislava a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).
Jediný spôsob, akým zvýšiť bezpečnosť úseku, je rozšírenie komunikácie a doplnenie svetelnej signalizácie. Na sociálnej sieti to zdôraznil starosta bratislavského Ružinova Martin Chren, ktorý zároveň avizoval, že mestská časť pripraví k riešeniu projektovú dokumentáciu a vybaví stavebné povolenie. „S bratislavským primátorom Matúšom Vallom sme si dali ruku na to, že keď povolenie prinesieme, mesto nájde peniaze, aby projekt zrealizovalo," uviedol Chren.
Na vhodnom riešení súčasného nevyhovujúceho stavu, ktorý spôsobuje časté dopravné kolízie, vrátane tých s tragickým koncom, sa na konci minulého roka zhodli účastníci expertnej skupiny, zastupujúcej samosprávy i ŽSR. Hlavná cesta by sa mala rozšíriť tak, aby v smere z mesta na Trnávku mohol vzniknúť samostatný odbočovací pruh doľava. Na druhej strane, v smere na Vrakuňu, by sa mal vytvoriť stredový ostrovček pre chodcov.
Križovatku by doplnili aj semafory prepojené na vlakovú signalizáciu. „Takže, keď ide vlak, všetci ostatní majú červenú, a keď vlak nejde, semafory riadia dopravu a ako na akejkoľvek inej križovatke púšťajú autá i chodcov," priblížil Chren model, ktorý je momentálne vnímaný ako jediný rýchlo pripraviteľný a zrealizovateľný. Upozornil, že ŽSR na prelome rokov 2025/26 pripravujú úpravu priecestia na Ivanskej ceste zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti, ktorá umožní prípravu pre následné pripojenie cestných semaforov.
Chren neuviedol konkrétne termíny premeny, ktorá je nevyhnutná už dnes. Avšak prízvukoval, že zámer by mal byť zrealizovaný v priebehu roka 2026. Starosta pripomenul, že bezpečnosť dopravy v lokalite by mala zvýšiť aj nová železničná zastávka (TIOP) v blízkosti konečnej linky autobusu 39. Zastávka bude spojená s podchodom popod trať a cestu. „Projekt je aktuálne v územnom konaní," uzavrel.
K doteraz poslednej kolízii na frekventovanom železničnom priecestí Vrakunská cesta - Ivanská cesta došlo v pondelok 3. marca po 18:00, keď sa vlak zrazil s ručným vozíkom. Incident bol bez zranení, v extrémne frekventovanom úseku sa však vytvorili rozsiahle kolóny.
(TASR, startstop.sk, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac