Najkrajšia rýchlostná cesta na Slovensku? R2 medzi Kriváňom a Mýtnou je dokončená, otvorená bude onedlho
Druhá polovica tohto roka a prvá polovica budúceho by sa mali niesť v znamení veľkej vlny otvárania nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Kvalitnejšia cestná infraštruktúra už bola sprevádzkovaná na Orave a na okraji Košíc. Na otvorenie čakajú aj úseky v blízkosti Žiliny, Ružomberka či križovatka pred Bratislavou. Do veľkej miery unikátom je však úsek rýchlostnej cesty R2 medzi obcami Kriváň a Mýtna.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
Slovensko sa postupne blíži k spojeniu Bratislavy a Košíc diaľnicou po vlastnom území. Vedené je severným ťahom, teda cez Žilinu, do budúcna by však malo byť možné sa do jednotlivých miest aj južným ťahom, vedúcim cez Nitru, Zvolen a Lučenec. Dobudovaný je úsek po Zvolen a s výnimkou jeho obchvatu je tesne pred sprevádzkovaním takmer kompletná cesta medzi Zvolenom a Lučencom (resp. Tomášovcami neďaleko Lučenca).
Chýba k tomu najmä otvorenie rýchlostnej cesty v úseku medzi Kriváňom a Mýtnou. Ide o pomerne náročný štvorprúdový úsek o dĺžke 9.104 metrov v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. V súčasnosti je na dne údolia vedená cesta prvej triedy I/16, nachádza sa tu aj vedenie vysokého napätia a občasná zástavba. Zhotoviteľ a investor sa s týmito podmienkami vysporiadali výnimočným spôsobom.
Súčasťou úseku je totiž 5 kilometrov dlhá mostná estakáda, situovaná vo výške 15- 45 metrov ponad trasu cesty I/16. Ide o unikátnu stavbu – tento most je totiž najdlhší na Slovensku. Tvorený je ôsmimi dilatačnými celkami, budovanými technológiou na výsuvnej skruži, letmou betonážou a technológiou postupného výsuvu nosnej konštrukcie. Komplikovaná realizácia je dnes praktický dokončená.
Jednu z posledných skúšok absolvovala estakáda len celkom nedávno. Zhotoviteľ overoval únosnosť mosta prostredníctvom 12 nákladných áut, ktoré boli umiestnené do presne určenej formácie a polohy. Tých bolo 26 a meral sa priehyb mostných polí – teda pohyb konštrukcie po jej zaťažení a opätovnom odľahčení. Naplánovaná je aj dynamická zaťažovacia skúška, ktorou sa bude kontrolovať, ako sa konštrukcia správa pri prejazde nákladného auta rôznymi rýchlosťami a pri prejazde cez spomaľovač.
Ide skutočne o posledné prípravy na otvorenie. Ako nasvedčujú aktuálne snímky, ukončené sú práce na krajniciach stredného deliaceho pásu, položené boli stredové zvodidlá a umiestnené oceľové zvodidlá. Zrealizované bolo vodorovné dopravné značenie a pribúda oplotenie. Dokončené je aj odvodnenie, zábradlia a protihlukové steny.
Cesta tak smeruje k skorému otvoreniu. „Úsek na Novohrade odovzdáme motoristom už tento rok,“ sľubuje Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti. Presný termín zatiaľ nie je známy, s najväčšou pravdepodobnosťou ale pôjde o najbližšie otváraný projekt. Pôvodne sa hovorilo, že bude otvorený v marci 2024.
Cena tohto úseku je približne 271 miliónov eur bez DPH. Ide o určité predraženie, predchádzajúci odhad bol 232 miliónov eur bez DPH. Benefitom projektu však má byť zvýšenie ekonomickej atraktivity Novohradu a Gemera, teda regiónov, ktoré patria k najchudobnejším na Slovensku. Najviac si od novej cesty sľubuje Lučenec a čiastočne aj Rimavská Sobota.
Či to naozaj prinesie masívne ekonomické benefity, teraz ešte s určitosťou povedať nemožno. Nepochybne však pribudla mimoriadne scénická cesta v príťažlivom prírodnom prostredí. Nový úsek sa ladne vlní ponad zalesnené údolie a otvára sa do nížinatej krajiny v okolí Lučenca. V konečnom dôsledku ide o jeden z najpríťažlivejších cestných úsekov v celej krajine.
(NDS, STRABAG, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.





























Komentáre