Veľká diaľničná vlna pokračuje. Rýchlostná cesta R2 pri Košiciach je otvorená, D1 pri Ružomberku si počká
Veľká séria otvárania nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest pokračuje ďalším „zárezom“. Po sprevádzkovaní úseku rýchlostnej cesty R3 na Orave bol v priebehu včerajška otvorený aj úsek cesty R2 pri Košiciach, čím získalo druhé najväčšie slovenské mesto takmer kompletný obchvat. Na druhej strane, očakávané otvorenie diaľnice D1 pri Ružomberku sa oproti predpokladom opäť omešká.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
V priebehu včerajška, 24. septembra 2025, bol do prevádzky slávnostne uvedený nový, vyše 14 kilometrov dlhý ťah rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany, II. úsek. Pre motoristov bol sprejazdnený večer. Označovaný je ako juhovýchodný obchvat Košíc, pričom má pomôcť najmä tranzitnej doprave a tým aj vodičom osobnej dopravy, smerujúcim do Košíc. Výstavba trvala približne tri a pol roka.
Obchvat sa začína v križovatke Košice, juh a končí v križovatke Hrašovík, pričom spája rýchlostnú cestu R4 a diaľnicu D1. „Výrazne odľahčí najviac exponované cesty v Košiciach. Menej áut bude v oblastiach ako privádzač Zelený dvor, Prešovská cesta, ulica Osloboditeľov, Južné nábrežie, križovatka VSS, kde sú aktuálne dopravné zápchy bežnou súčasťou života Košičanov,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček.
Ťah rýchlostnej cesty je súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia, ktorá vedie z Grécka až do Litvy. Na Slovensku bude viesť od Vyšného Komárnika cez Svidník a Giraltovce do Prešova. Tu sa napojí na už existujúcu časť obchvatu Prešova a diaľnicu D1. Významný je tak aj z medzinárodného a hospodárskeho hľadiska – slúžiť bude napríklad pri obsluhe novej automobilky Volvo.
Nový rýchlostný obchvat prináša podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) systematické riešenie. „Aj tento bude oslobodený od diaľničnej známky. Motivujeme vodičov, aby používali obchvat a nechodili cez centrum mesta. Odmenou za to bude všetkým Košičanom bezpečnejšie, ale aj pokojnejšie bývanie, čistejší vzduch a menej hluku,“ povedal s tým, že obchvat bude bezplatný pre osobné autá. Pre kamióny bude spoplatnený štandardne.
Diaľničiari odhadujú, že sa na nový obchvat presunie takmer 10-tisíc vozidiel denne. Najväčšie časové úspory prinesie rýchlostná cesta v rannej špičke na trasách smerom na Michalovce – motoristi tu môžu ušetriť až 20 minút. Pri cestách z juhu na sever a opačne pôjde približne o 10 minút. Očakávaný je aj pokles nehodovosti.
NDS informovala, že na základe aktualizácie dopravného značenia bude nový úsek v rámci cestnej siete zaradený nie ako R2, ale ako R4. Pôvodne mal byť stavaný v celku ako „R2 Šaca - Košické Oľšany“. Neskôr sa stavba rozdelila, I. úsek však bude naďalej označený ako R2. Podľa Ráža sa v prípade I. úseku čaká na vydanie stavebného povolenia, po ktorom bude nasledovať verejné obstarávanie.
Zmluvná cena výstavby novootvoreného úseku dosahuje približne 132 miliónov eur. Projekt bol z 85 percent financovaný z eurofondov. Zhotoviteľom bola firma Eurovia SK. Macháček dodal, že finálna cena bude známa po ukončení všetkých prác.
Kým na východe existujú dôvody na radosť, na severe Slovenska sa v prípade úseku D1 Hubová – Ivachnová vyskytli opäť komplikácie. Ako potvrdil Ráž, tak ako v minulosti, tak aj dnes sa tu objavil nový zosuv v blízkosti jedného z mostov. „Zhotoviteľ to veľmi intenzívne rieši. Budeme veľmi radi, ak sa to podarí tento rok, ale termín február-marec 2026 je asi akceptovateľný,“ hovorí minister dopravy.
Úsek, dlhý 14.920 metrov, ktorého súčasťou je aj tunel Čebrať s dĺžkou 3.600 metrov mal byť pôvodne dokončený už v roku 2017. Výstavba sa začala v roku 2013. Kvôli zosuvom sa však muselo stavebné riešenie upravovať, čo nakoniec viedlo k posunom v termínoch dokončenia stavby. Podľa tohtoročných predpokladov mal byť úsek sprevádzkovaný ešte skôr ako iný úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, ktorého súčasťou je tunel Višňové.
Vodiči, prechádzajúci cez Ružomberok, ako aj obyvatelia mesta si tak musia počkať ešte o niekoľko mesiacov naviac. Nový úsek mal vytlačiť tranzit z mesta, čím by došlo k uvoľneniu významnej komunikácie medzi centrom Ružomberka a Váhom. Motoristi by navyše ušetrili pri prechádzaní okolo mesta až 16 minút oproti ceste prvej triedy.
Aktuálne sa tak zdá, že po dvoch dobudovaných úsekoch bude ako ďalší uvedený do prevádzky úsek rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou. Dĺžku má 9.104 metrov a jeho súčasťou je päť kilometrov dlhá mostná estakáda v údolí Krivánskeho potoka. Podľa aktuálnych informácií sa tu dokončuje odvodnenie, inštalujú sa zábradlia, protihlukové steny a zvodidlá a pracuje sa na vodorovnom a zvislom dopravnom značení. Otvorenie sa očakáva v novembri.
Nasledovať by mohla križovatka diaľnic D1 a D4 pri Bratislave. Ide o kontroverzný projekt, ktorého oneskorenie viedlo k zníženiu efektivity výstavby podstatnej časti diaľnice D4, označovanej ako obchvat Bratislavy. Odkedy sa však do realizácie pustila spoločnosť Budimex, práce napredujú v dobrom tempe a postupne sa odovzdávajú aj jednotlivé vetvy križovatky. Projekt by mohol byť dokončený ešte tento rok.
Napokon tesne pred koncom roka by mohol byť odovzdaný už zmieňovaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Zo všetkých projektov je tento asi najočakávanejší, keďže sa vďaka nemu konečne uvoľní nebezpečná cesta pod hradom Strečnom medzi Žilinou a Martinom. Zmluvný termín dokončenia je február 2026, rezort dopravy ale naznačuje, že pripravený by tento úsek mohol byť už skôr.
Popri ukončení viacerých projektov sa očakáva aj rozbeh viacerých nových. 30. septembra plánuje NDS oficiálne podpísať zmluvy so zhotoviteľmi trojice zostávajúcich úsekov na diaľnici D3, rovnako ako so zhotoviteľom privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, I. etapa. Okrem týchto stavieb je ešte v realizácii úsek rýchlostnej cesty R4 pri Prešove, čím sa dokončí obchvat tohto mesta, a R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou.
Slovensko tak postupne získava kompletnejšiu sieť diaľnic a rýchlostných ciest. Hlavný cieľ – vytvoriť spojenie Bratislavy a Košíc – zostáva aj naďalej niekoľko rokov vzdialený. Dobrou správou ale ostáva, že sa vďaka novým cestám postupne odľahčujú dopravne mimoriadne zaťažené centrá viacerých slovenských miest.
(YIM.BA, TASR)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.

























Komentáre