Author photoAdrian Gubčo 21.08.2020 14:35

B7 Tower žiada o územné rozhodnutie

Hoci developer HB Reavis znížil tempo prác na dokončovaní Stanice Nivy a pomaly ukončuje asanáciu Apollo Business Centra, kde čistí pozemok, postupne pripravuje ďalšie zámery. O územné rozhodnutie žiada pri projekte „Polyfunkčného objektu B7“, ktorý ešte nemá oficiálny názov. Veža na nároží Chalupkovej a Bottovej doplní rozvíjajúci sa bratislavský downtown.

Zdroj: HB Reavis / EIA

Zdroj: HB Reavis / EIA

Projekt bol prvýkrát predstavený v lete 2019 ako súčasť plánov, ktoré sa mali zrealizovať po dokončení Stanice Nivy a zrušení dočasnej autobusovej stanice, ktorá sa tu dnes nachádza. Kým plochy nástupísk sa transformujú v rámci developmentu Mlynské Nivy Košická, staničná budova, kde sídli aj predajňa Alza, má byť nahradená kancelárskou vežou. V jej susedstve smerom k Továrenskej je naplánovaný veľký parkovací dom.

Polyfunkčný objekt B7, alebo B7 Tower, má mať osempodlažnú podnož s pôdorysom v tvare písmena X, z ktorej vystupuje jedenásť podlaží so severozápadno-juhovýchodnou orientáciou. K tomu sa pridáva jedno technologické podlažie, ktoré je ustúpené. Celková výška po atiku dosiahne 75 metrov. Pre dotvorenie ulice, od ktorej budova pôdorysne uskakuje, navrhli architekti pergolu, sledujúcu líniu uličnej a budúcej stavebnej čiary.

Nido

Veža má byť z prevažnej časti kancelárska, navrhnutých je tu približne 16-tisíc metrov štvorcových administratívnych priestorov. Na prvom podlaží však vznikne aj menšia plocha retailu – okolo päťsto metrov štvorcových. Budova bude mať tri podlažia podzemného parkingu, vytvorených tu bude 305 parkovacích miest. Dodatočné parkovanie pre potreby komplexu bude vytvorené v susednom parkovacom dome.

Konkrétnejšie vizualizácie zatiaľ predstavené neboli, preto nemožno hovoriť o kvalite či nekvalite architektúry. Existujúce materiály sú skôr hmotovou štúdiou. B7 však vzdialene pripomína menšieho brata Twin City Tower, ktorá patrí k vydareným projektom (po architektonickej stránke), preto by bolo príjemné, keby nový prírastok dorovnal alebo ešte prekonal túto úroveň. Architektom je ateliér MoroczTacovsky.

Development už má k dispozícii kladné záverečné stanovisko EIA a záväzné stanovisko mesta – toto bolo vydané opakovane, keďže developer robil do projektu úpravy. Teraz žiada mestskú časť Staré Mesto o vydanie územného rozhodnutia, čo by nemal byť zásadný problém, keďže zámer je v súlade s Územným plánom zóny Chalupkova. Po vydaní rozhodnutia ho čaká ešte stavebné konanie. Vydanie stavebného povolenia očakávam v prvej polovici budúceho roka.

Výstavba (resp. najprv asanácia) sa však najskôr rozbehne až na jeseň 2021, keďže projekt je závislý od dokončenia a otvorenia Stanice Nivy. Po prvotných plánoch, podľa ktorých to malo byť už v októbri tohto roku, sa HB Reavis nakoniec rozhodol otvorenie posunúť takmer o rok, na koniec leta 2021. Až potom sa môže ukončiť prevádzka dočasnej stanice aj predajne (obe budú v Stanici Nivy), a rozbehnúť búranie bývalého OC Bottova. Búracie povolenie by už developer mal mať k dispozícii.

B7 Tower tak panorámu nového centra mesta doplní najskôr ku koncu roka 2023. Jeho vybudovanie, spoločne s parkovacím domom, dotvorí veľký mestský blok, ktorého súčasťou je aj dnes už takmer dokončená prvá časť Sky Parku. Zadná časť projektu HB Reavis bude prerastať do nových zelených plôch, ktoré tu vznikajú.

 

Situácia projektu. Chalupkova sa upraví a bude obsahovať segregovanú obojsmernú cyklotrasu. Zdroj: HB Reavis / EIA

 

HB Reavis napreduje v príprave projektov aj napriek špekuláciám o zmene stratégie firmy na Slovensku. Do spoločnosti mal údajne vstúpiť – resp. ju prebrať – silný hráč zo zahraničia. Tieto informácie sa šírili v čase, kedy bolo ohlásené prvé odsunutie termínu dokončenia Stanice Nivy, čo vyvolalo dohady o kondícii developera, ktorý sa špecializuje na tie typy priestorov, ktoré boli koronakrízou zasiahnuté v podstate najviac.  

Nateraz sa ale zdá, že HB Reavis má do budúcna optimistický výhľad a napreduje v príprave nových projektov. Je to správny prístup – pozícia firmy sa v prípade odpredaja projektov s príslušnými povoleniami posilní, príp. bude developer pripravený okamžite stavať, keď sa situácia zlepší. Aktuálna kríza totiž odzneje a nové kancelárie budú potrebné aj v prípade, že sa silnejšie presadí model práce z domu. Konkurenčnú výhodu budú mať tí, ktorí budú na oteplenie trhu okamžite reagovať.

Zónu Nové Nivy tak čakajú ďalšie prírastky, o čom svedčí aj marketingová aktivita. Developer si totiž postupne registruje názvy jednotlivých projektov v oblasti – B7, Mlynské Nivy Košická alebo Ryba sú len pracovné názvy. Namiesto nich tu vznikne Nivy Lab, Nivy Hub, Nivy Port a i. Rozvoj územia by mal pokračovať počas celý 20-tych rokov tohto storočia, do konca dekády tu vznikne len v réžii HB Reavis minimálne 250-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov.

Keď sa k tomuto číslu prirátajú aj projekty iných developerov, je viac než zrejmé, že do lokality začnú prichádzať desaťtisíce nových návštevníkov, ktorí sa tu predtým nevyskytovali. Zásadne sa tým zmenia dopravné toky, a to bez toho, aby tu existovala segregovaná verejná doprava – teda električky (alebo iné formy). Prvý konkrétnejší projekt, spojnica Petržalskej a Ružinovskej radiály cez Pribinovu a Košickú, je predmetom debát, ktoré ohrozujú jej skorú realizáciu.

Rozsiahle projekty však vzniknú, a vysoko pravdepodobne oveľa skôr, ako sa podarí vôbec spustiť výstavbu trate. Situácia v území bude natoľko kritická, že ani táto prvá trať nebude zásadným riešením. Jej vybudovanie je však nevyhnutnou podmienkou k tomu, aby sa podarilo lokalitu aspoň mierne odľahčiť a odvrátiť najhoršie.

Tak ako to v kríze býva, pre jej riešenie treba voliť oveľa dôraznejšie prostriedky. V tomto prípade by sa malo mesto snažiť o čo najskoršiu zmenu Územného plánu (príbeh Zmien a doplnkov 05, teda expresného schválenia úprav kvôli D4 a R7, ukazuje, že sa to dá aj rýchlo), predloženie projektu na posudzovanie EIA a spustenie masívnej kampane, čo hrozí, ak sa bude projekt električky do veľkej miery zbytočne torpédovať.

Nanešťastie, doterajšie diskusie ukázali, že nemali veľký zmysel. Preto treba začať konať, aby nielen Nové Nivy, ale celé nové centrum Bratislavy nedopadlo ako séria veží, vzájomne od seba oddelených neustále preplnenými cestami a hlukom a splodinami znečistenými verejnými priestranstvami. Dnes sa to totiž javí ako najpravdepodobnejší scenár.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame

Sledujte YIM.BA na YouTube

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis / EIA
  • Rez. Zdroj: HB Reavis / EIA
  • Situácia. Zdroj: HB Reavis / EIA

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube