Najúspešnejšie nákupné centrum v Bratislave? HB Reavis sa hrdí Nivami aj kancelárskou vežou, získali medzinárodné uznanie
Komplex Nivy, tvorený nákupným centrom s autobusovou stanicou, ako aj kancelárskou vežou Nivy Tower, patril svojho času k najväčším projektom nielen v Bratislave, ale aj v celej strednej Európe. Išlo aj o vlajkovú realizáciu developera HB Reavis. Dnes, štyri roky po dokončení nákupnej časti, ide podľa investora o jeden z najúspešnejších developmentov svojho druhu v regióne.
Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Svetová špička v kancelárskom štandarde
Komplex Nivy v bratislavskom downtowne bol už začiatku plánovania riešený ako projekt, ktorý zásadne zmení tvár nového centra mesta. Vznikol na mieste niekdajšej Autobusovej stanice Mlynské nivy a jeho ambíciou bolo vytvoriť nové dopravné, komerčné i administratívne centrum s nadštandardnou vybavenosťou. Developer HB Reavis na ňom spolupracoval s kanceláriami Benoy a Siebert + Talaš.
Dnes, štyri roky od otvorenia obchodnej a dopravnej časti a takmer šesť rokov od dokončenia kancelárskej veže, sú Nivy medzinárodne oceňovaným projektom. Nivy Tower sa dostala do rebríčka desiatich najlepších kancelárskych budov sveta podľa spoločnosti Leesman, zatiaľ čo Nivy centrum sa zaradilo medzi päť najnavštevovanejších nákupných centier v regióne strednej Európy.
Ocenenie Nivy Tower prichádza na základe prieskumu kvality pracovného prostredia. Hodnotenie realizovala spoločnosť Leesman, ktorá od roku 2010 zhromažďuje dáta od viac ako dvoch miliónov zamestnancov z viac než desaťtisíc pracovísk po celom svete.
Nivy Tower dosiahla skóre 84,8 bodu zo 100, čo ju umiestnilo do prvej desiatky najlepšie hodnotených kancelárskych budov. Súčasne získala certifikát Leesman+, ktorým disponuje iba približne 20 budov na svete. „Pracovné prostredie má významný vplyv na to, ako sa ľudia cítia a ako pracujú. Nivy Tower je skvelým príkladom budovy, ktorá podporuje nielen zdravie a výkonnosť, ale aj spoluprácu, firemnú kultúru a komunitný pocit,“ uviedla Peggie Rothe, Chief Insights & Research Officer zo spoločnosti Leesman.
Prieskum uskutočnený v júni 2025 medzi 535 používateľmi veže odhalil vysokú spokojnosť nájomcov. Viac ako 90% opýtaných považuje Nivy Tower za príjemné miesto na prácu a 92% sa domnieva, že jej prostredie pozitívne vplýva na imidž firmy v očiach klientov a uchádzačov o prácu. Až 8% respondentov je presvedčených, že pracovisko prispieva k ich wellbeing a posilňuje pocit spolupatričnosti ku komunite. Kvalita denného svetla, vzduchu a tepelný komfort boli pritom hodnotené nad priemer globálnej vzorky Leesman+.
Podľa Matúša Liptáka, COO HB Reavis, sa tieto výsledky spájajú s prístupom developera. „Jadrom našej filozofie, ktorú sme premietli aj do Nivy Tower a ktorú ocenili užívatelia aj Leesman, je – okrem udržateľnosti – vytvárať také pracovné priestory, kde sa zamestnanci cítia dobre a ktoré podporujú výkonnosť, spokojnosť a dlhodobú lojalitu,“ uviedol. Doplnil, že v prípade Nivy Tower k tomu prispieva dizajn, variabilita a technologická vyspelosť kancelárií, ako aj priame prepojenie s Nivy centrom.
Veža bola rozostavaná v máji 2017 a dokončená bola na začiatku roka 2020. Má 29 nadzemných podlaží a 125 metrov, čo z nej robí najvyššiu kancelársku budovu na Slovensku. V čase dokončenia bola navyše najvyššou budovou na Slovensku vôbec. Nachádza sa tu približne 31-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov. Podľa pôvodných úvah mala byť na najvyššom podlaží reštaurácia, v súčasnosti sú tu kancelárie a eventový priestor.
Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
Obrovská návštevnosť aj nové značky
Samotné obchodné centrum medzitým posilňuje svoje postavenie v rámci regiónu. Nivy centrum s ročnou návštevnosťou presahujúcou 20 miliónov ľudí patrí medzi päť najnavštevovanejších centier v regióne strednej Európy, spolu s etablovanými menami ako Westend City Center v Budapešti, Westfield Shopping City Süd pri Viedni, Złote Tarasy vo Varšave či Manufaktura v Lodži.
Podľa prevádzkovateľa centra, ktorým je naďalej HB Reavis, to svedčí o kvalite konceptu. „Návštevnosť je najčistejšia spätná väzba. Ľudia sem prirodzene chodia, radi sa vracajú a berú Nivy ako mesto v meste – od rýchleho nákupu a obľúbeného obeda v tržnici až po podujatia a relax na streche. Byť medzi TOP 5 v strednej Európe je pre nás pocta aj záväzok posúvať latku ešte vyššie,“ konštatoval Ján Harom, riaditeľ Nivy centra.
Priebežný úspech centra potvrdili aj banky, ktoré mu poskytli 40-miliónové financovanie na ďalší rozvoj. Podľa Štefana Brychtu z UniCredit Bank ide o prirodzený krok: „Nivy centrum od svojho otvorenia preukazuje rastúci výkon a je nielen najnavštevovanejším nákupným centrom v Bratislave, ale zároveň dosahuje aj nadpriemerné hospodárske výsledky. Financovanie jeho ďalšieho rozvoja je preto prirodzeným krokom v súlade s našou stratégiou,“ uviedol.
Rozvoj Nív sa premieta do postupného rozširovania ponuky. Do konca roka 2025 pribudne viacero nových značiek vrátane rodinných konceptov ako cukráreň Little Amelie či detské kaderníctvo, ako aj prevádzky orientované na relax a životný štýl. Medzi novými značkami sú Victoria’s Secret, Medicine, REZKE či koncept Secret Home, zameraný na dizajnové vybavenie domácností. V transformovaných priestoroch autobusovej stanice pribudnú drogéria Müller a predajňa Kaufland.
Ponuka sa má podľa developera rozšíriť aj o gastronomické prevádzky a koncepty pre aktívny život. Zelená strecha centra, vybavená bežeckou dráhou, grilovacími zónami, detským ihriskom a workoutovými priestormi, sa stala podľa HB Reavis miestom pre komunitné aktivity vrátane cvičení a podujatí, čo priťahuje značky z oblasti športu, zdravia a lifestyle.
Na návštevnosti Nív sa nepochybne podieľa aj autobusová stanica na prvom podzemnom podlaží. V súčasnosti prechádza prestavbou, v rámci ktorej sa zmenšuje priestor stanice v prospech retailu. Majiteľ budovy a prevádzkovateľ stanice to vysvetľujú klesajúcimi výkonmi v autobusovej doprave, v dôsledku čoho je stanica využívaná hlboko pod svojou kapacitou.
Nivy majú ako celok 100-tisíc metrov štvorcových, z toho 30-tisíc zaberá (resp. zaberala) autobusová stanica, zvyšok nákupné centrum. Návštevníci majú k dispozícii približne 300 obchodov, prevádzok a služieb. Parkovacích miest je 2.150, časť parkingu je prístupná cez podzemný kruhový objazd v strede ulice Mlynské nivy. Súčasťou výstavby projektu boli rozsiahle úpravy lokálnej infraštruktúry vrátane riešení v prospech cyklistov.
Autobusová stanica prechádza aktuálne zmenou. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Druhá strana veľkého úspechu
Štyri roky po dokončení možno Nivy centrum vnímať ako projekt, ktorý sa etabloval nielen na lokálnej, ale aj na regionálnej úrovni. Kým nákupná časť je úspešné vďaka vysokej návštevnosti a schopnosti oslovovať značky, Nivy Tower sa podarilo prilákať množstvo firiem a schopnosti ponúknuť dobré podmienky. Dnes je veža do veľkej miery naplnená.
Z pohľadu developera by tak mohlo ísť o úspešný príbeh. Nie je to ale celkom tak. Prestavba autobusovej stanice je dôkazom, že pôvodný koncept nebol úplne vyladený a vychádzal z mylných očakávaní. Nákupné centrum a jeho okolie sú navyše kritizované pre vysoký výskyt ľudí s asociálnym správaním, čo síce nie je celkom vina investora, napriek tomu ale ide o citlivo vnímaný lokálny problém.
K tomu sa pridávajú neustávajúce urbanistické a architektonické výhrady k celkovému riešeniu, ktoré ignorovalo akékoľvek snahy o mestotvornosť a tvorbu prostredia, hodného centra metropoly. Do okolia sa Nivy obracajú holými fasádami bez okien, dopravný prístup do garáže vedie cez hlboký zárez v strede ulice a do „bulváru“ je orientovaný aj drive-in reštaurácie s rýchlym občerstvením. Strecha je vítaným riešením, niektorí kritici ale spochybňujú jej rozsah i význam.
Nivy centrum navyše vzniklo v prostredí, ktoré bolo už do veľkej miery saturované nákupnými centrami. To vedie k úpadku niektorých z nich, rovnako ako k problémom mestského parteru a lokálneho maloobchodu. Kým vyspelé mestá z tohto dôvodu potláčajú prítomnosť veľkých nákupných centier v centrách, v prípade Bratislavy ide len o jedno z mnohých.
Z komerčného hľadiska nemožno uprieť Nivám relatívne dobre nastavený model, rovnako ako fakt, že výborne využili svoju polohu. Centrum má individuálne kvality, ktoré prispievajú k ich návštevnosti. Dopad na mesto ale zostáva problematický. Bratislave by viac prospelo, keby nielen toto, ale aj mnohé ďalšie nákupné centra neexistovali.
Pozrite si výstavbu Nivy Tower a Nivy centra vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.






























Komentáre