Author photoAdrian Gubčo 19.12.2018 08:30

Green Park bližšie k výstavbe

Jeden z mimoriadne očakávaných, ale aj mimoriadne kontroverzných bratislavských projektov, Green Park, sa postupne blíži k výstavbe. Platnosť nadobudlo záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia, ktoré posúdilo dopady na životné prostredie a odporučillo realizáciu optimálneho variantu.

Zdroj: RV Development 3

Zdroj: RV Development 3

Tým je Variant č. 3, ktorý vznikol ako reakcia na prudký odpor k prvým dvom variantom projektu. Hoci štruktúrou stále pripomína predošlé verzie projektu, lepšie sa vyrovnáva so vzťahom s okolím, obsahuje prísnejšie opatrenia súvisiace s adaptáciou na zmeny klímy a celkovo obsahuje menšie výmery podlažných plôch či počty parkovacích miest.

Daná podoba je zároveň aj výsledkom masívneho pripomienkovania. Developer, ktorým je spoločnosť Grafobal Group Development prostredníctvom SPV RV Development 3, patriaca do portfólia firiem Ivana Kmotríka, viaceré z požiadaviek rešpektoval. Z Krasovského ulice sa tak stane čiastočná pešia zóna so zjazdným chodníkom a cyklotrasou, ktorá sa napojí na existujúce trasy po nábreží a v smere na Starý most. Parter smerom ku Krasovského bude obsahovať prenajímateľné priestory, celkovo znížená bude aj úroveň garáže.

Napriek tomu je však len málo pravdepodobné, že sa odpor k projektu zníži. Stále totiž prináša na pozemok, situovaný v tesnom dotyku s historickým a populárnym parkom – Sadom Janka Kráľa – masívne hmoty, ktoré v každom prípade pôsobia mimoriadne kontrastne.

 

Mohutné hmoty naproti Sadu Janka Kráľa sú pre mnohých neprijateľné. Zdroj: RV Development 3

 

Komplex pozostáva z podnože, tvoriacej úroveň prvého podzemného podlažia, na ktorej je osadená štvorica šesťpodlažných rezidenčných objektov orientovaných na Sad Janka Kráľa, administratívny komplex s desiatimi nadzemnými podlažiami na východnej strane projektu, no najmä 30-podlažná veža s bytmi a apartmánmi, ktorá dosiahne výšku 99,9 metrov. Tá je orientovaná v severovýchodnej časti pozemku, bude teda najlepšie vnímateľná od nábrežia aj od električkovej trate.

Práve táto výšková dominanta sa stala predmetom najväčšej kritiky, pričom kritici argumentovali tým, že daná hmota ničí vedutu mesta, zasahuje do chránených pohľadov, alebo neobsahuje výškovú gradáciu smerom k Einsteinovej, o akej hovorí navrhovateľ, keďže v takom prípade by musela byť výšková budova osadená na juhovýchodnej strane projektu. Reakcie navrhovateľa sú pomerne nepresvedčivé, ten sa odvoláva na Územný plán a na pripravovaný development na druhej strane električkovej trate.

Tu sa totiž pripravuje projekt oficiálne označovaný ako CMC (Celomestské centrum) Petržalka, známejší pod názvom Nové Lido. Ten navrhuje do polohy naproti veži osadenie podobnej hmoty. Faktom však je, že v skutočnosti Nové Lido reagovalo na Green Park, nie opačne. Výsledkom tak bude akási brána do Petržalky, ale aj výrazná zmena panorámy pri pohľade z ľavého brehu Dunaja.

Vo výsledku bude Green Park obsahovať zhruba 362 bytov a apartmánov, takmer 20-tisíc metrov štvorcových kancelárii a 3-tisíc štvorcových metrov občianskej vybavenosti. Parkovanie je z veľkej časti riešené v podzemí, celkovo vznikne 1.190 parkovacích miest. Architektom je kancelária Expoline.

Kedy sa výstavba spustí, je ešte nejasné. Posudzovanie sa teraz posunie na mestskú časť Petržalka, ktorá síce nemôže projektu úplne zabrániť, ale môže do jeho výslednej podoby ešte zasiahnuť a proces natiahnuť. Vo veľmi optimistickom prípade by sa výstavba mohla naštartovať ku koncu roka 2019, s ohľadom na rezervovaný vzťah vedenia mestskej časti k výstavbe to však nevidím ako úplne pravdepodobné. Ak by k tomu však došlo, dokončenie Green Parku možno očakávať v druhej polovici roka 2021.

 

Jeden z najkritizovanejších pohľadov od Starého mosta. Zdroj: RV Development 3

 

Hoci Green Park pôsobí v tejto chvíli šokujúco, je to predzvesť úplnej transformácie pravého brehu Dunaja. Urbanizácia priestoru medzi dunajskou hrádzou, estakádou zo Starého mosta, Einsteinovou ulicou a Prístavným mostom je strategickým záujmom Bratislavy a budúcim rozšírením jej centra. Súčasťou tejto premeny budú aj vertikálne dominanty, v súlade s charakterom slovenskej metropoly ako mesta výškových budov.

Dá sa redpokladať, že aj Green Park bude vtedy vnímaný ako vhodnejšia súčasť zástavby oproti dnešku. Zamerať sa tak treba na samotný projekt a kvalitu jeho architektúry, čo sa vo výsledku ukáže ako oveľa podstatnejšie ako jeho hmota.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: RV Development 3
  • Zdroj: RV Development 3
  • Zdroj: RV Development 3
  • Zdroj: RV Development 3
  • Zdroj: RV Development 3
  • Zdroj: RV Development 3

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube