Polyfunkčný projekt Green Atrium, ktorý vyplní doteraz slabo využívané pozemky pri Trnavskej ceste, má stavebné povolenie. Napĺňajú sa tak plány developera Haberl Real Estate, ktorý ešte v priebehu minulého roka avizoval, že výstavbu plánuje spustiť v druhej polovici tohto roka. Nový súbor nadviaže na susednú zástavbu a prispeje rozvoju mestotvorného charakteru Trnavskej cesty.
Green Atrium je vo v príprave už niekoľko rokov. Verejne bol predstavený v roku 2017, kedy bola zverejnená dokumentácia v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Tá odhaľovala projekt v tvare bloku so zeleným vnútroblokom, ktorý hmotou i charakterom nadväzoval na susedný development Domino. Ten bol na veľmi dobrej úrovni a lokalitu pozdvihol. To isté sa očakávalo aj od Green Atria, hoci vtedajší developer, JAGR s.r.o., veľa informácií neodhalil, rovnako ako kvalitnejšie vizualizácie.
Napriek tomu zámer postupoval v rámci povoľovacieho konania. Po obdržaní územného rozhodnutia (už v roku 2019) firma projekt predala, pričom novým majiteľom sa stala správcovská spoločnosť 365.invest a novým developerom Green Atrium, a.s., spojený s firmou Haberl Real Estate. Nový developer urobil do pôvodného konceptu len nutné zmeny, aby nebolo potrebné rozbehnúť nové územné konanie. Tie sa týkali najmä zvýšenia štandardu či zmeny dispozícií bytov, ako aj zväčšenia rozsahu zelených plôch. S takto upraveným projektom spoločnosť požiadala o stavebné povolenie.
Ten obdržala od stavebného úradu v mestskej časti Bratislava – Ružinov v uplynulých dňoch. V zmysle povolenia vznikne na pozemku trojica polyfunkčných objektov, nachádzajúcich sa na spoločnej podzemnej garáži, kopírujúcej tvar pozemku. Stavba bude mať tvar písmena U a tvorená je tromi blokmi – severným blokom A (pri Trnavskej ceste) s deviatimi podlažiami (najvyššie je ustúpené), južným blokom B s ôsmimi a vnútorným blokom C s dvomi podlažiami. Jeho prízemie je pod úrovňou vnútrobloku.
V bloku pri Trnavskej ceste bude na prízemí parter so službami a obchodmi, na druhom a treťom podlaží administratíva a na ostatných podlažiach byty. V bloku B budú na prízemí taktiež služby, na druhom podlaží budú byty a apartmány a na zvyšných podlažiach byty. V bloku C sú naplánované apartmány. Celkovo by malo v rámci developmentu vzniknúť 83 bytov a 11 apartmánov. Parkovacích miest bude v projekte 216, z toho bude 199 v garáži.
Bývanie v Green Atriu má patriť k nadštandardnejším. Súčasťou výbavy bytov budú rozsiahlejšie dispozície, už v trojizbových bytoch budú rodičovské spálne disponovať vlastnými kúpeľňami a walk-in šatníkom. V štandarde by mali byť aj drevené parkety, stropné kúrenie a chladenie vďaka tepelným čerpadlám a termoregulácia na diaľku. Väčšina bytov bude orientovaná na juh, teda do vnútrobloku alebo do Teslovej ulice. Do Trnavskej cesty bude orientovaná veľká presklená reflexná fasáda, za ktorou budú pivničné kobky. Rezidenti majú mať k dispozícii aj cyklomiestnosť alebo vysoký podiel parkovacích miest s možnosťou nabíjania.
Developer ešte dávnejšie naznačoval, že predpredaj bytov by sa mal spustiť práve po vydaní stavebného povolenia. Ponuka tak bude zverejnená pravdepodobne v dohľadnej dobe. V najbližších týždňoch by sa zároveň mohli spustiť aj prvé stavebné práce. Stavebník totiž odstránil zvyšky pôvodnej zástavby drobných administratívnych objektov a pozemok vyčistil. Sám Haberl tvrdí, že výstavba začne v treťom kvartáli tohto roku.
Do roka 2025 tak vznikne na Trnavskej ceste novostavba, ktorá prispeje k zmene charakteru zástavby na južnej (juhovýchodnej) strane tejto rušnej mestskej triedy. Green Atrium pri vonkajšom pohľade veľa zo svojich kvalít neodhalí, keďže sa – ako sám developer naznačuje – zvonka vyznačuje minimalistickým dizajnom. Architekti z kancelárie P.S. Arch však údajne pripravili prepracovaný koncept s vysokým potenciálom pre rodinné bývanie.
V každom prípade ide o správny spôsob výstavby. Daná lokalita si takýchto projektov, ktoré postupne scelia zástavbu popri Trnavskej ceste a zmenia jej mierku, zasluhuje ešte viac. To isté možno povedať o jej štruktúre, ktorej súčasťou je vznik intímnejších rekreačných priestranstiev, odhlučnených od ulice a vytvárajúcich zázemie pre komunitný život rezidentov. Takto má vyzerať development v tejto časti Bratislavy.
Otázkou ostáva, koľko takýchto projektov v lokalite naozaj vznikne. Prvé povolenie v podobe kladného záväzného stanoviska zatiaľ získal zámer Trnavská cesta 68 od spoločnosti Graduent s.r.o. Má ísť o kombináciu bývania a hotela typu Bed&Breakfast v osempodlažnom dome popri ulici a dvojpodlažnej garáže. Naplánovaných je 18 bytov a 16 izieb. Budova sa bude priamo dotýkať Green Atria z juhozápadnej strany.
Aj v tomto prípade bude výstavbe predchádzať asanácia pôvodnej zástavby. Zbúraná bude budova niekdajšej hygienickej stanice. Developer však nebude stavať na plnú šírku bloku, keďže na Teslovej ulici je už umiestnená individuálna bytová výstavba v podobe niekoľkých rodinných domov. Dá sa predpokladať, že v určitej dobe dôjde aj k prestavbe týchto domov, hoci len sotva s takou mierkou, ako to je pri Green Atriu alebo Domine.
Teslova je totiž ďalšia ulica, ktorá má vysoký potenciál pre prestavbu. Zatiaľ posledným dokončeným projektom je lakonicky nazvaný polyfunkčný súbor Teslova od Inter Development pri križovatke s Bajkalskou, niekoľko rokov predtým to zas bol vydarený dom Nikola House od stavebnej firmy ise. V tejto chvíli by sa malo uvažovať ešte o projekte „Bytový dom Ružinov“ od Atriosu, tento je však podľa všetkého len vo veľmi úvodných štádiách prípravy.
Na ulici je ešte veľmi veľa potenciálnych pozemkov pre výstavbu. V prvom rade ide o celú juhovýchodnú časť ulice východne od Sabinovskej, kde sa dnes nachádzajú len nízke objekty bývalej škôlky alebo samostatných garáží. Dobre navrhnutý projekt by mohol priniesť doslova stovky bytov - a to pri súčasnom zvýšení kvality bývania aj pre okolitých obyvateľov vďaka vytvoreniu nových parkovacích kapacít, služieb (vrátane škôlky) alebo upravených zelených priestranstiev v uzavretejších vnútroblokoch. Doterajšie snahy o výstavbu však zlyhávali na odpore miestnych NIMBYs a komunálnych politikov.
Druhým veľkým potenciálnym priestorom je priemyselný areál medzi Teslovou, Na paši, Prešovskou a Brestovou. Dnes z neho väčšinu vlastní spoločnosť Real Conex s.r.o. a jednotlivé priestory prenajíma rozličným menším firmám. Do budúcna je ale pravdepodobná prestavba. Podľa Územného plánu ide o rozvojové územie s predpokladom rozvoja zmiešaného územia bývania a občianskej vybavenosti. Pre developerov by tak mohlo ísť o zaujímavé miesto pre budúcu investíciu. Ak by dosahovala kvality susednej Borie alebo Eden Parku, pre celú štvrť by to bola dobrá správa.
Rozvoj tejto časti Bratislavy možno podľa môjho názoru očakávať už v tomto desaťročí. Množstvo dostupných pozemkov pre výstavbu bližšie k centru sa rýchlo míňa, pričom ostávajúce parcely sú už do veľkej miery rozobraté medzi najvýznamnejšími hráčmi. Pozornosť investorov sa tak bude presúvať aj sem. Nanešťastie, vo viacerých prípadoch to bude pravdepodobne znamenať aj zrážku s miestnymi komunitami, bez ohľadu na kvalitu projektu.
Pre rozvoj slovenskej metropoly je to však už do veľkej miery typické – takmer každý developer sa musí pripraviť na to, že súčasťou prípravy projektu bude snaha úradov aj časti verejnosti do jeho podoby nejako výraznejšie zasiahnuť. V niektorých prípadoch to má podobu prospešnej spolupráce a komunikácie, inokedy zbytočných obštrukcií. Nanešťastie, tvorba pravidiel, ktoré by viedli k rozvoju skôr prvého prípadu, je obmedzená.
Doplácajú na to aj lokality ako je okolie Trnavskej cesty alebo Teslovej ulice. Vznik konzistentnej a kompaktnej zástavby a využitie potenciálu územia tak ostáva témou ešte na dlhé roky. Aktuálne projekty, napríklad Green Atrium, snáď vhodným spôsobom ukážu, prečo ale ide o záujem nielen investorov alebo architektov, ale aj širšej miestnej a bratislavskej verejnosti.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre