Author photoAdrian Gubčo 02.09.2023 13:00

O krok bližšie k mestskému bulváru. Green Atrium sa rozšíri, developer prevzal susedný projekt

Trnavská cesta je dôležitá dopravná tepna, ktorú by dnes len sotva niekto nazval mestským bulvárom. Okolitá zástavba je nesúrodá a jej kvalita je v mnohých prípadoch otázna. Napriek tomu sa už lokálne objavujú náznaky zmeny, v rámci ktorých sú nízke budovy nahrádzané mestotvornými novostavbami. Takýto development sa tu snaží rozvíjať aj firma Haberl Real Estate.

Zdroj: Haberl Real Estate

Zdroj: Haberl Real Estate

Trnavská cesta je jednou z najširších aj najrušnejších ulíc v Bratislave. Kedysi išlo o hlavnú spojnicu centra s výpadovkou na Trnavu a východ Slovenska, čo dnes už celkom neplatí. Napriek tomu je intenzita dopravy mimoriadna, keďže ju využíva množstvo dochádzajúcich z východných predmestí aj obyvateľov Bratislavy. Charakter dopravného priestoru priamo pozýva k využívaniu automobilov.

Priame okolie ulice tiež nie je veľmi reprezentatívne. Východne od Bajkalskej tvorí severnú stranu ulicu séria športových a retailových hál, ktorú len nedávno doplnil kvalitnejší projekt N!do 2. Na južnej strane sú bytovky, domy, ale aj bývalé komerčné a skladové areály. S rastúcim záujmom o mestské bývanie sa stávajú predmetom záujmu developerov.

Jedným z nich je Haberl Real Estate, ktorý rozvíja priestor bývalého administratívneho areálu medzi Trnavskou cestou a Teslovou ulicou. Majiteľom pozemkov a nového projektu je správcovská spoločnosť 365.invest, ktorá vystupuje v pozícii investora. Prevzala ho od pôvodného majiteľa, ktorý zámer dotiahol do štádia územného rozhodnutia.

Galéria

  • Zdroj: Haberl Real Estate
  • Zdroj: Haberl Real Estate
  • Zdroj: Haberl Real Estate
  • Zdroj: Haberl Real Estate
  • Zdroj: Haberl Real Estate
  • Pôvodná podoba Trnavskej cesty 68. Zdroj: s_form

Green Atrium, ako sa projekt volá, sa snaží potvrdiť svoj názov. Polyfunkčný súbor nadväzuje na úspešný starší komplex Domino, prináša tak kombináciu bývania, kancelárií a služieb v trojici objektov, nachádzajúcich sa na spoločnej podzemnej garáži. Severný blok A (pri Trnavskej ceste) bude mať deväť podlaží (najvyššie je ustúpené), južný blok B osem a vnútorný blok C dve podlažia. Vo vnútrobloku vznikne zelená parková úprava.

V projekte sa bude nachádzať 83 bytov a 11 apartmánov. Malo by ísť o rezidencie vyššej úrovne s pokročilejšou výbavou. K tomu patria rozsiahlejšie dispozície, pričom už v trojizbových bytoch budú rodičovské spálne disponovať vlastnými kúpeľňami a walk-in šatníkom. V štandarde sú aj drevené parkety, stropné kúrenie a chladenie vďaka tepelným čerpadlám a termoregulácia na diaľku.

Green Atrium pritom nevzniká na mieste, ktoré je tradične spájané s takýmto typom bývania. Predaje sa napriek tomu hýbu – predaných je 24 jednotiek. „Predaj bytov prebieha v rámci našich plánov a stratégie predaja,“ upozorňuje Filip Rybár, CEO spoločnosti Haberl Real Estate. „Kupujúci sú prevažne klienti, ktorí chcú v projekte žiť (nie prenajať) vďaka benefitom, ktoré projekt poskytuje, a v neposlednom rade lokalite.“ Ceny bytov odrážali prezentovaný štandard.

Developer tu okrem bývania chce umiestniť aj administratívne priestory. Nachádzať sa budú v bloku A, pričom zaberú druhé a tretie nadzemné podlažie. Prvé bude určené službám a vybavenosti. Tie budú umiestnené aj v bloku B. K ďalším vymoženostiam má patriť cyklomiestnosť, zeleň vo vnútrobloku, komunitné priestory na streche bloku B a vysoký dôraz na ekológiu. Parkovanie bude riešené prevažne v podzemí, umiestnených tu bude 199 z celkovo 216 parkovacích miest.  

Projekt v pokročilom štádiu výstavby. Postupne rastú všetky objekty, ktoré získavajú podlažia a dotvárajú prostredie. „Momentálne pracujeme na skelete, ktorého súčasťou je technológia BKT. Inštalujeme vnútorné rozvody a začíname osádzať okná,“ popisuje Rybár. „Hrubá stavba bude dokončená v priebehu novembra.“

Do konca roka 2024 tak môže byť dokončený projekt, ktorý prinesie zvýšenie mestotvornej úrovne Trnavskej cesty v podobe nového polyfunkčného bloku. Ide takmer o ideálny spôsob výstavby v tejto lokalite. Nedostatkom je mierne otázna architektonická úroveň komplexu od architektonickej kancelárie P.S. Arch. Okrem toho ale ide o správny smer rozvoja.

 

Green Atrium sa prezentuje najmä zeleňou na nádvorí. Zdroj: Haberl Real Estate

 

Dobrou správou je, že sa týmto projektom vývoj nezastaví. Priamo v susedstve sa totiž plánuje ďalšia výstavba v podobe projektu Trnavská Cesta 68. Investor Graduent s.r.o. pripravoval výstavbu polyfunkčného domu, ktorý by sa dotýkal Green Atrium a priniesol nové bývanie (oficiálne ubytovanie) a vybavenosť. Teraz ale nastal vo vývoji zámeru zásadný zvrat.

Developerom sa totiž stal Haberl Real Estate, pre ktorý ide o prirodzenú expanziu existujúcich aktivít. „Kúpiť projekt T68 bola príležitosť o rozšírenie projektu Green Atrium. Môže priniesť budúcim obyvateľom lepší zážitok z bývania a zároveň zveladiť lokalitu,“ vysvetľuje dôvody akvizície F. Rybár. Jednotlivé objekty tak budú na seba nadväzovať nielen hmotou, ale aj funkciami či priestormi.

Potvrdzuje to aj CEO developerskej spoločnosti, ktorý zároveň upozornil na ďalšie dôležité rozhodnutie z pohľadu firmy: „Projekt T68 prinesie byty, apartmány a kancelárie, kde bude nove sídlo nasej spoločnosti Haberl.“ Ujasnená ešte nie je konkrétna forma prepojenia. „Napojenie momentálne riešime, našim zámerom je priniesť najefektívnejšie riešenie,“ pripomína Rybár.

Podľa pôvodnej verzie malo ísť o kombináciu bývania a hotela typu Bed&Breakfast. Ten mal byť na druhom a treťom podlaží a obsahovať 16 izieb s príslušnou vybavenosťou (recepcia, raňajkáreň) na prvom podlaží. Na štvrtom až siedmom malo byť 16 bytov (štyri byty na podlažie), na ôsmom podlaží mali vzniknúť dva byty s terasami. V podzemnom podlaží sa navrhovalo 38 parkovacích miest. Od Teslovej sa zástavba nenavrhovala, keďže sa tu nachádzajú súkromné domy. 

Objekt bol prezentovaný s veľmi racionálnou architektúrou od kancelárie s_form. Nový developer pravdepodobne nebude realizovať radikálne zmeny. V podobe objektu sa odrazia skôr zamýšľané funkčné úpravy.

Prioritou je dnes získanie potrebných povolení. „Aktuálne prebieha proces získania stavebného povolenia,“ potvrdzuje Filip Rybár. Rozbeh prvých prác však možno očakávať už v dohľadnej dobe. „Spustenie realizácie projektu plánujeme začiatkom roka 2024, tento rok prebehne asanácia budov a prípravne práce,“ uzatvára developer.

V lokalite, kde sa ešte donedávna nachádzali nízke budovy bez výraznejšieho prínosu, tak v krátkom čase vznikne hneď dvojica projektov, ktoré menia charakter lokality. 

 

Pôvodná jednoduchá podoba Trnavskej 68. Zdroj: s_form

 

Trnavská cesta bude mať aj naďalej ďaleko od bulváru. Napriek šírke a dostatočným priestorovým možnostiam popri ceste ani dnes nevedie cyklotrasa, hoci by tu mohol bez problémov vzniknúť pohodlný segregovaný koridor. Chodníky sú nedostatočné a atakované parkujúcimi autami.

Postupnými a cieľavedomými krokmi sa ale môže aj z takej ulice stať príťažlivejšie miesto, kde nebude peší pohyb po ulici len nutným zlom, ale cieľom. Postupná výstavba nových projektov v jej okolí, doplnená o rozvoj alternatívnych spôsobov dopravy či prípadnú revitalizáciu chodníkov by mohla zmeniť situáciu. Cyklotrasa sa už plánuje, do budúcna ale treba uvažovať nad celkovou reorganizáciou profilu ulice, s ktorým sa dá pracovať omnoho efektívnejšie.

To ale nie je prípad len Trnavskej cesty. V Bratislave sa vo všeobecnosti zaobchádza s uličným priestorom nešetrne a bez ohľadu na jeho možný potenciál. Mohla by mať viac krásnych a živých ulíc – najprv si ale musí začať vážiť.

 

Pozrite si výstavbu Green Atrium vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube