Author photoAdrian Gubčo 11.01.2024 13:45

Presvedčia ministerstvo? Bratislava má štúdiu uskutočniteľnosti pre električkovú trať popred SND

Bratislava plánuje rozvíjať električkovú dopravu v novom centre mesta. Za najvhodnejší spôsob považuje trať, ktorá by prepájala Petržalskú a Ružinovskú radiálu prostredníctvom Pribinovej a Košickej ulice. Viedla by tak popred novostavbu Slovenského národného divadla (SND), čo sa divadlu ani Ministerstvu kultúry SR (MK SR) nepozdáva. Mesto má mať teraz v rukách kľúčový argument.

Zdroj: J&T Real Estate

Zdroj: J&T Real Estate

Hlavné mesto už má výsledky štúdie uskutočniteľnosti, posudzujúcej vplyv hluku a vibrácií trasy električkovej trate vedenej po Pribinovej ulici, teda popred novú budovu SND. Ide o variant trasovania, ktorý dlhodobo presadzuje. Uviedol to hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Výsledky štúdie chce najprv odprezentovať MK SR či zástupcom divadla. „V rámci korektnosti by sme radi výsledky štúdie odprezentovali najskôr zástupcom SND, ako aj ministerstva kultúry. Následne ich radi odprezentujeme verejnosti,“ skonštatoval Bubla.

Na štúdii uskutočniteľnosti pracoval bratislavský magistrát spolu so Slovenskou technickou univerzitou a tímom medzinárodných odborníkov od roku 2019. Posúdiť má vplyv trate z hľadiska hluku a vibrácií či statiku trasovania. Výsledky má podľa dohody predložiť ministerstvu kultúry, ktoré na ňu čaká, aby sa po jej preštudovaní rozhodlo, či prehodnotí alebo potvrdí svoje predchádzajúce stanovisko v danej veci.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Uvažované vedenie trate. Zdroj: J&T Real Estate
  • Situácia vedenia trate. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Bývalé vedenie ministerstva totiž s trasovaním električky popred nové SND nesúhlasilo, pričom argumentovalo vážnymi rizikami. Upozornilo na ne s odvolaním sa na výsledky odbornej vibroakustickej štúdie, ktorú si rezort v tejto súvislosti nechal vypracovať. Uprednostnili vedenie trate poza divadlo. Obavy vyjadrilo aj vtedajšie vedenie SND, ale aj časť verejnosti.

Bratislavský magistrát zatiaľ štúdiu uskutočniteľnosti ministerstvu nepredložil, čo potvrdil aj hovorca rezortu kultúry Pavol Čorba. „Štúdia uskutočniteľnosti nám nebola doručená,“ poznamenal. Zároveň zdôraznil, že pre ministerstvo je vhodný taký variant realizácie električkovej trate, ktorý nebude zvýšenou hlučnosťou narúšať prácu a predstavenia v novej budove SND.

Mesto už v minulosti zriadilo odbornú komisiu, ktorá mala preveriť možnosti technického riešenia trate, zabraňujúceho negatívnym vplyvom dopravy na fungovanie SND. Komisia zložená z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru nielen zo Slovenska, ale aj z Česka, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska konštatovali, že je možné zrealizovať trať bez nevhodných zásahov do činnosti divadla.

Magistrát tak trvá na aktuálne naplánovanom vedení trate. V roku 2019 zanalyzovalo možnosti alternatív vedenia tratí v území a dospelo k záveru, že návrh vedenia po Pribinovej a Košickej je najvýhodnejší z hľadiska potrieb lokality. V tomto smere začalo realizovať kroky k tomu, aby sa električková trať mohla stať realitou čo najskôr. Aktuálne je už zanesená do Územného plánu, prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) a pracuje sa na príprave podrobnejšej dokumentácie.

Hlavné mesto pri tom spolupracuje s developerom J&T Real Estate, ktorý je v lokalite downtownu mimoriadne aktívny a ako prvý prišiel s daným konceptom rozvoja električkovej dopravy. Spoločnosť sa zaviazala, že realizáciu projektu podporí aj finančne, čo však predpokladá spustenie výstavby v dohľadnom čase, do roku 2028. V súčasnosti je vysoko otázne, či sa tento termín s ohľadom na postoj MK SR a SND stíha.

MK SR ešte za predminulého vedenia prišlo s vlastnou víziou umiestnenia električkovej trate. Toto predpokladalo vedenie električiek v tuneli, ktorý by obchádzal divadlo zo severu a následne vyústil pri projekte Downtown Yards. Dĺžka tunela by bola asi 800 metrov, umiestnené by tu boli štyri zastávky, medzi ktorými by bola vzdialenosť maximálne do 300 metrov. Trať by sa mala hĺbiť zhora.

Ak bude trvať na tomto zámere, celý plán na skoré odovzdanie nového koridoru sa zrúti. Spolu s ním aj nádej na lepšiu obsluhu najvýznamnejšieho aktuálneho rozvojového územia v meste. Postupne tu rastú tisíce bytov, veľké kancelárske komplexy a umiestnené sú tu dve masívne nákupné centrá, doplnené o autobusovú stanicu. Denne lokalitu navštevujú desaťtisíce ľudí, ktorí sa môžu dopravovať len po cestách s obmedzenou kapacitou.  

Nové centrum Bratislavy sa tak postupne blíži k dopravnému kolapsu. Riešenie zatiaľ stojí na neschopnosti Hlavného mesta a MK SR, resp. SND, nájsť v tomto smere spoločnú reč. Zmeniť sa to môže v najbližších týždňoch až mesiacoch – ak štúdia uskutočniteľnosti presvedčí rezort o bezproblémovosti Magistrátom navrhovaného riešenia.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube