YIMBA

Author photoRED 25.10.2022 09:05

Konečne krok vpred? Štart realizácie kľúčovej križovatky ostáva nejasný

Diaľničný obchvat D4 medzi Jarovcami a Račou je v prevádzke už bezmála rok. Za tú dobu si vyslúžil epiteton „diaľnica duchov“. Nie úplne nezaslúžene. S výnimkou rannej a popoludňajšej špičky je totiž jeho vyťaženosť diskutabilná – teda nie taká, akú si od neho dopravní inžinieri a zástupcovia okolitých samospráv sľubovali. Príčina je už dávno známa: chýbajúca križovatka D1/D4, ktorá by odklonila kamiónový tranzit z preťaženého Prístavného mosta a Seneckej cesty.

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

Víťazstvo poľského Budimexu nikoho neprekvapilo

Napriek tomu sa zdá, že určité svetielko nádeje predsa len zablikalo a dosiaľ ťažkopádne verejné obstarávanie na zhotoviteľa PPP projektu sa posunulo o nesmelý krôčik dopredu. Ako totiž koncom minulého týždňa informoval na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) definitívne zamietla odvolanie neúspešného uchádzača a výstavbe križovatky diaľnic D1 a D4 podľa neho už v tejto chvíli nič nebráni.

Ďalší postup je jasný. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v krátkom čase podpíše zmluvu so zhotoviteľom. Ten následne do 30 dní pristúpi k reálnemu plneniu – čiže začne s projekčnými prácami a so stavebnými prácami na všetkých objektoch, ktoré nie sú dotknuté technickým riešením. Podľa najnovšej správy, ktorá vzhľadom na už dávnejšie zverejnenú informáciu vo Vestníku verejného obstarávania (VVO) nikoho neprekvapila, postaví križovatku v lehote do 1.100 dní poľská firma Budimex S.A. za 110,85 milióna eur.

Ako sme na YIM.BA už skôr informovali, postup stavebných prác je konštrukčne rozvrhnutý do viacerých krokov: (1) rekonštrukcia a rozšírenie diaľnice D1 na 3,6 km úseku Bratislava – Triblavina, (2) zdvihnutie telesa D1 za plnej prevádzky, (3) využitie postavených pripájacích vetiev ako obchádzkových trás, (4) prinavrátenie dopravy na zdvihnuté teleso D1, (5) výstavba súvisiacich úrovňových aj mimoúrovňových pripájačov a (6) vybudovanie najdôležitejšieho pripájača D1 (od Trnavy) popod zdvihnutú D1.

„Súčasťou zadania bolo urýchlenie a priorizácia výstavby vetiev, čoho výsledkom je, že kľúčový smer Trnava – Jarovce, ako aj ďalšie vetvy bude možné sprejazdniť skôr a otvárať ich budeme postupne,“ aktualizoval postup šéf dopravného rezortu. Podľa neho bude najprv zrealizovaná obchádzková trasa pre vedenie dopravy z D1 a otvorený smer z D4 na D1 (Jarovce – Trnava), ako aj smer D1 na D4 (Trnava – Stupava). V ďalšom míľniku sa napojí opačný smer z D1 na D4. Okrem kompletizácie informačného systému je súčasťou projektu aj rozšírenie D1 medzi Vajnorami a Ivankou pri Dunaji, ktoré však okolitým obciam prinesie dopravné obmedzenia.

 

Budúca podoba križovatky D4 a D1. Zdroj: Zoznam.sk

 

Štát i samosprávy rukojemníkmi verejných obstarávaní

Optimisticky o tri roky by si tak mohli vodiči na zápchami sužovanom Prístavnom moste, kde sa v každom smere zbieha osem dopravných pruhov do dvoch, konečne vydýchnuť. Dostavba kľúčovej križovatky by mala z neho presmerovať nákladný tranzit smerujúci do Rakúska a Maďarska. Zároveň by mala odľahčiť aj preťaženú Seneckú cestu, ktorú využívajú kamionisti ako spojnicu z D1 na obchvat D4, keďže sa naň inak nevedia dostať. Nové diaľničné úseky v okolí Bratislavy, ktoré sa s takmer dvojmiliardovými nákladmi zaradili medzi najväčšie stavebné zákazky v histórii samostatnej SR, tak nadobudnú konečne zmysel, pre ktorý sa stavali. 

Opäť však nie je jasný termín. Formálne odstránenie prekážky totiž ešte nemusí znamenať skoré spustenie výstavby ani jej hladký priebeh. Pamätáme si na nádejnú prognózu toho istého Andreja Doležala, ktorý ho ešte v januári odhadoval na jar 2022. Pripomeňme si v tejto súvislosti takisto slová Michala Feika, riaditeľa odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ktorý do priebehu verejného obstarávania kompetenčne nezasahoval: „Nakoniec, keď NDS určí víťaza, to ešte neznamená, že sa výstavba aj začne a včas dokončí. Situácia na trhu so stavebnými materiálmi, narušené dodávateľsko-odberateľské vzťahy a najmä inflácia to môžu celé skomplikovať.“

Napriek viditeľnému posunu zmazať finančný aj morálny deficit, ktorý na stavbe križovatky D1/D4 po sebe zanechal každý deň nečinnosti, bude veľmi ťažké, ak vôbec možné. Možno by si tento „odstrašujúci príklad“ zaslúžil hlbšiu analýzu s poučením pre prípravu budúcich PPP projektov v rezorte dopravy. Treba si vziať k srdcu aj kritiku dopravných expertov, že sa projekt hneď od začiatku nekoncipoval ako jednotné dielo, ale si ho medzi sebou rozdelili štát (križovatka D1/D4) a koncesionár (diaľnica D4). „Osobne som presvedčený, že štátne inštitúcie aj samosprávy sa stali rukojemníkmi verejných obstarávaní. Po príklady nemusíme chodiť ďaleko – prímestská autobusová doprava nielen v BSK, ale na celom Slovensku, električková trať do Petržalky a najnovšie aj križovatka D1/D4,“ povedal pre YIM.BA už skôr Michal Feik z BSK.

 

Križovatka Triblavina je lepšie napojená na okolie vďaka dokončeniu prvej etapy Obchvatu obcí Malokarpatska. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA

 

Poodhalí livestream MDV niečo zo zákulisia?

NDS označila ešte v júli 2022 za víťaza poľskú firmu, čo ale spochybnil námietkou na ÚVO jeden z jej konkurentov – konzorcium D1 Bratislava–Triblavina so spoločnosťami Strabag a Porr. Vtedy ešte netušil, že márne. Výšku jeho cenovej ponuky (tak ako v prípade spoločnosti Váhostav–SK), ani totožnosť štvrtého uchádzača diaľničiari stále neprezradili. Podľa indícií z neoverených zdrojov mohlo ísť o spoločnosť Doprastav, ktorá navrhla údajne najnižšiu cenu, no z tendra ju zrejme vylúčili.

Akým kľúčom dospela NDS po dlhom zvažovaní ku konečnému výberu zhotoviteľa a či bolo popri rýchlosti výstavby rozhodujúcim (tak ako mnohokrát v minulosti) kontroverzné kritérium najnižšej ceny, nie je jasné. V každom prípade jej pokles z pôvodných vyše 127 miliónov bez DPH na terajších 110,85 milióna eur stojí minimálne za povšimnutie. Príkladov na „lacno, rýchlo a nekvalitne“ je totiž na Slovensku nespočetne veľa.

Podrobnosti o priebehu verejného obstarávania sa Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR zaviazalo zverejniť v livestreame už tento týždeň. Či sa tým poodhalí čo-to zo zákulisia nekonečného príbehu, ktorému padla za obeť dôveryhodnosť jeho aktérov, a vnesie doň viac transparentného svetla, ukáže až jeho obsah.

Povzbudením je naproti tomu čerstvá informácia, že od včerajšieho rána sprejazdnili medzi cestou III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob a diaľničnou križovatkou Triblavina prvú z celkovo šiestich častí obchvatu obcí Malokarpatska v dĺžke 1,7 kilometra. V ďalšej etape má pokračovať v smere na Pezinok. „Pre vodičov prinesie úsporu času a obyvateľov odbremení od tranzitnej dopravy, a to predovšetkým v Chorvátskom Grobe, Slovenskom Grobe a v mestskej časti Bratislava-Vajnory,“ povedal na margo nového úseku predseda BSK Juraj Droba, ktorý ho spolu so šéfom MDV Andrejom Doležalom otvoril pre motoristov.

Aspoň čiastočne sa tak už teraz môže zlepšiť život pre množstvo obyvateľov, ktorí by bez obchvatu boli zaťažení tranzitnou dopravou. V konečnom dôsledku však minister dopravy neklamal, keď skonštatoval, že v Bratislavskom kraji je ešte veľmi veľa práce. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

O dôležitý krok bližšie. Štát podpísal zmluvu na výstavbu kľúčovej križovatky

30.11.2022 10:05:00 Adrian Gubčo

Výstavba rozšírenia diaľnice D1, vrátane križovatky D1 s D4, je opäť o čosi bližšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu s víťazom tendra na jeho realizáciu. Poľská firma Budimex tak získava prakticky voľné pole, čo má v dohľadnej dobe vyústiť do spustenia stavebných prác – viac ako rok od otvorenia susedného úseku diaľnice D4.

Čítať viac

Kedy sa rozbehne výstavba križovatky D1 s D4?

07.07.2022 13:00:17 RED

ČLÁNOK BOL AKTUALIZOVANÝ Diaľničný obchvat D4 je v prevádzke už osem mesiacov. Od novembra 2021, keď otvorili jeho posledný chýbajúci úsek Vajnory – Ivanka pri Dunaji, si môžu vodiči vychutnávať cestu z Rače až k rakúskej štátnej hranici po súvislej 27-kilometrovej diaľnici, zahŕňajúcej 57 mostov, osem križovatiek a tri ekodukty. Stále mu však chýba povestná „čerešnička na torte“ – križovatka D1/D4, rozhodujúci komponent celého projektu.

Čítať viac

Spúšťa sa ďalšia časť diaľnice D4, prepojená bude Rača s rakúskou hranicou

12.11.2021 14:42:20 Adrian Gubčo

V priebehu dnešného popoludnia bude oficiálne otvorený ďalší úsek diaľnice D4. S výnimkou neslávne známej križovatky D4 a diaľnicou D1 je tak už v podstate dokončená celá prvá etapa budovania tzv. Nultého obchvatu Bratislavy. Okrem križovatky ešte ostáva v rámci projektu D4R7 dobudovať, resp. otvoriť prepojenie Prístavnej ulice s rýchlostnou cestou R7.

Čítať viac

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

24.09.2021 13:03:09 Adrian Gubčo

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Najčítanejšie

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube