Podchody patria medzi najproblematickejšie časti verejného priestoru — často sú tmavé, chladné a vyvolávajú pocit nekomfortu či nebezpečia. Vyspelé mestá od nich ustupujú, lebo sú bariérové, nabádajú k podpore automobilovej dopravy a ich estetická úroveň býva nízka. Pokiaľ sa nedá inak, ojavujú sa iniciatívy, ktoré ich menia na atraktívne, vizuálne podnetné a prívetivé priestory. Jedným z takýchto zámerov je aj pripravovaná umelecká intervencia pre hlavný podchod v Trenčíne, ktorá je súčasťou Európskeho hlavného mesta kultúry 2026.
Zdroj: Trenčín2026
Mesto Trenčín v roku 2026 ponesie titul Európske hlavné mesto kultúry (EHMK). Jeho zisk však ani zďaleka neznamená len intenzívnejší kultúrny program či zvýšený cestovný ruch. Často sa stáva aj impulzom pre výrazné urbanistické premeny a zaujímavé architektonické počiny.
V uplynulých mesiacoch bolo spustených a oznámených hneď niekoľko významných projektov. Spomenúť možno revitalizáciu pešej zóny, oživenie starého železničného mosta nad riekou Váh či obnovu Námestia sv. Anny. Samospráva vníma titul EHMK ako príležitosť, ako vytvoriť nové štandardy pre kvalitu života v centre mesta aj mimo neho.
Ambícia mesta pritom nie je len estetická, ale aj strategická – podporiť mestskú identitu, kultúrnu vitalitu a udržateľný rozvoj. Spomínané projekty by mal onedlho doplniť aj zámer úpravy podchodu, ktorý vedie od Parku M. R. Štefánika do historického centra mesta.
Ide o významný peší tranzitný koridor, ktorý zabezpečuje spojenie medzi železničnou a autobusovou stanicou a centrom mesta. Podchod bol vybudovaný v 80. rokoch 20. storočia v rámci rozširovania kapacity prieťahu štátnej cesty I/61, keď sa z dôvodu narastajúcej automobilovej dopravy nahradili úrovňové priechody podzemnými trasami.
Hoci tento zásah priniesol zlepšenie dopravnej situácie, zároveň negatívne ovplyvnil charakter verejných priestorov v okolí centra. Podchod má dva vstupy – zrekonštruovaný vstup z Palackého ulice s presklenou konštrukciou, prepúšťajúcou denné svetlo, a pôvodný, betónový vstup z Parku Gen. M. R. Štefánika.
Priestor už v minulosti hostil viaceré umelecké zásahy vrátane street art maľby z roku 2014, ktorá vznikla na poškodenom travertínovom obklade. Protiľahlá stena s pôvodným obkladom ostala zachovaná. Podchod v súčasnosti disponuje železobetónovou konštrukciou, modulárnym podhľadom, svetlým travertínovým obkladom stien a tmavým kamenným obkladom podlahy a schodov.
Súťaž s názvom „Umelecká intervencia pre hlavný podchod Trenčín” vyhlásil Kreatívny inštitút v Trenčíne vo februári tohto roka. Cieľom vyhlásenej súťaže bola premena podzemnej časti podchodu na bezpečný, príjemný, osvetlený a dostupný verejný priestor s prvkami umenia. Zámerom je prispieť k zmene vnímania tohto roky opomínaného miesta. Do pomerne nekonvenčnej súťaže sa zapojilo celkovo 23 autorských kolektívov z piatich krajín. Do finálneho výberu odbornej poroty sa dostalo 6 návrhov.
Spomedzi nich porota za najlepší označila koncept od ateliéru Büro Milk. Hlavným komponentom víťazného návrhu sa stala zavesená 3D textilná membrána - sieť, ktorá vďaka možnosti lokálneho zvlnenia vytvára mäkký, meniteľný strop, ktorý reaguje na svetelné aj zvukové podmienky. Technologická vrstva v medzipriestore bude obsahovať programovateľnú sieť LED zdrojov, ktoré majú vytvárať dynamické svetelné scenáre, reagujúce na denné cykly, počasie alebo udalosti.
„Podchod je ako jemný a láskavý dotyk, ako nebo pod mestom. Ticho. Jemné svetlo, ktoré sa pohybuje, žiari a sprevádza vašu prítomnosť — nie ako náhrada slnka, ale ako jeho spomienka. Je to pokojné a bezpečné. Keď ním prechádzate, je to ako iný svet,” opisujú autori víťazného návrhu na súťažnom paneli.
Odborná porota vo svojom hodnotení vyzdvihla koncept silného „organizmu”, ktorý neslúži len ako umelecká inštalácia, ale aj ako riešenie pre osvetlenie. Pozitívne vnímaná bola tiež intenzívna transformácia studeného a sivého podchodu na priestor, poskytujúci pocit bezpečia a jemnosť.
Druhé miesto v súťaži obsadil návrh autorského kolektívu pod vedením Ivana Kanicha. Návrh kládol za cieľ premeniť podchod na estetický a zmyslový zážitok, ktorý aj počas krátkeho pohybu prebudí zvedavosť návštevníkov. Priestor je v návrhu vizuálne organizovaný pomocou série oblúkov, ktoré vytvárajú dynamickú sekvenciu svetla, tieňa a farieb. Koncept čerpá inšpiráciu z rímskeho nápisu a európskeho kultúrneho dedičstva, pričom rešpektuje technické a funkčné požiadavky podchodu.
Odborná porota v tomto prípade ocenila priestorovú prácu s architektonickými motívmi a jemnými odkazmi na historické klenby. Rovnako tak vyzdvihla premyslené členenie priestoru na rôzne aktívne zóny. Obavy porotcov však boli spojené najmä s farebnou schémou a jej nenadčasovosťou.
Na treťom mieste sa umiestnil tím, tvorený Alexandrom Kupkom a Alexandrom Topilinom. Aj v tomto prípade autori návrhu stavili na výraznú farebnú škálu. „Návrh predstavuje celý podchod ako futuristickú, vizuálne pútavú, pohlcujúcu a interaktívnu audiovizuálnu inštaláciu – ktorá premení každý prechod priestorom na jedinečný zážitok,” uviedla porota vo svojom hodnotení.
Za hlavné negatíva boli označené obavy, týkajúce sa prevádzky a technickej spoľahlivosti či údržby systému. Porota zároveň zdôraznila, že pre ľudí s neurodiverzitou môže byť tento návrh prehnane stimulujúci.
Obnova a poľudšťovanie tmavých a chladných podchodov je dnes čoraz dôležitejšou súčasťou tvorby kvalitného verejného priestoru. Podporuje tak pocit bezpečia, príjemnosti a mestského komfortu. Príklady, aké vznikli v rámci tejto súťaže, ukazujú, ako môže citlivá kombinácia umenia, dizajnu a technológie zmeniť tranzitný priestor na miesto vizuálneho zážitku a posilniť jeho identitu v kontexte mesta. Tieto návrhy môžu byť inšpiráciou aj pre ďalšie mestá, hľadajúce nové spôsoby kultivácie každodenných pohybových trás.
(Trenčín2026, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac