Author photoAdrian Gubčo 19.03.2025 16:56

Verejná doprava na vyššej úrovni: Bratislava vyhlásila tender na trolejbusovú trať k Avionu

Bratislava má veľké ambície v oblasti rozvoja verejnej dopravy. Okrem zlepšenia úrovne vozidiel či skvalitnenia pokrytia mestských štvrtí chce MHD zároveň aj ekologizovať. Mesto tak čaká rozvoj trolejbusovej dopravy. K realizácii sa najnovšie priblížil úsek, ktorý spojí existujúcu sieť na Trnávke s nákupným centrom Avion.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Bratislava má pomerne rozsiahlu trolejbusovú sieť, ktorá v niektorých štvrtiach tvorí nosný systém verejnej dopravy. Využívaná je najmä v kopcovitých častiach mesta, napríklad v Starom Meste, na Kramároch, na Kolibe alebo v Karlovej Vsi na Dlhých Dieloch, kľúčová je však aj pre dopravnú obsluhu Vrakune, Podunajských Biskupíc alebo častí Ružinova. Všetky vozidlá sú nízkopodlažné a klimatizované.

Vzhľadom na ich ekologickú prevádzku má mesto záujem ďalej sieť rozširovať. V tomto momente sú naplánované štyri projekty, ktoré majú zlepšiť obsluhu viacerých oblastí. Jeden z nich má spojiť Autobusovú stanicu s novou budovou SND, druhý Trenčiansku s Hraničnou, tretí Riviéru s Patrónkou. Štvrtý zámer má za cieľ predĺžiť trať z Bulharskej v ružinovskej miestnej časti Trnávka s Galvaniho, resp. nákupným centrom Avion.

Práve na tento posledný projekt vyhlásilo Hlavné mesto súťaž na zhotoviteľa. Predpokladané náklady na 2,8 kilometra dlhú trať sa odhadujú na 4.864.070 eur bez DPH, záujemcovia môžu predložiť ponuky do 15. apríla. Vyplýva to zo súťažných podkladov. „Nová trolejbusová trať sa napojí na existujúcu trolejbusovú trať vedenú v Bulharskej a Rádiovej ulici,“ približujú podklady. 

Trať bude z Bulharskej ulice pokračovať ku Galvaniho ulici a odtiaľ k nákupnému centru na Ivanskej ceste, kde bude zakončená obratiskom. Napájanie novej trolejbusovej trate má zabezpečiť nová kontajnerová meniareň, ktorá má byť taktiež súčasťou stavby. Umiestnená má byť v areáli Dopravného podniku Bratislava na Trnávke. Súčasťou projektu je aj modernizácia trate na Rádiovej ulici.

Kritériom na hodnotenie ponúk je najnižšia cena. Samotná realizácie stavby je podmienená čerpaním finančných prostriedkov z externých zdrojov, a to z eurofondov prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) zároveň koncom februára požiadal Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy, o vydanie stavebného povolenia pre prvý z 21 stavebných objektov. Týkať sa má káblovej prípojky 22kV pre kontajnerovú meniareň.

Ako upozorňuje DPB, výstavba trate zlepší podmienky aj v prípade vedenia linky L61. „Pre hybridné trolejbusy sa uvažuje s osadením natrolejovacieho zariadenia, čo umožní predĺžiť túto linku ďalej až na Letisko M. R. Štefánika bez potreby vybudovania trakčného vedenia,“ uvádza DPB.

Realizácia by mala trvať najviac 11 mesiacov od začatia prác, hoci dokumentácia pre realizáciu stavby predpokladá kratšie trvanie výstavby, len 8 mesiacov. Autorom projektu je spoločnosť Reming Consult. Ako pripomína dopravný portál iMHD.sk, projektovanie trate sa pre rôzne problémy výrazne predĺžilo, čím sa nestihol vyčerpať celý pridelený nenávratný finančný príspevok z eurofondov, určený na prefinancovanie dokumentácie.

 

Plánovaný rozvoj trolejbusovej dopravy. Aktuálne pripravované trate sú zaznačené žltou. Zdroj: Daniel Chovanec / iMHD.sk

 

Ide aktuálne už o druhý projekt rozvoja trolejbusovej dopravy, na ktorý bola vyhlásená súťaž na zhotoviteľa. Hlavné mesto už v januári vyhlásilo súťaž na stavbu trolejbusovej trate Patrónka - Riviéra. Predpokladané náklady sa odhadujú na 14.705.352 eur bez DPH. Záujemcovia mohli pôvodne  predložiť ponuky do 10. februára, aktuálne je termín predĺžený do 28. marca.

Na zvyšnú dvojicu projektov sa nateraz čaká. Ich realizáciou sa zabezpečí zlepšenie obsluhy a vyššia ekologická úroveň verejnej dopravy. Kľúčovým zámerom je predovšetkým spojnica Patrónky a Riviéry, čím sa dnes ostrovná prevádzka na Dlhých Dieloch napojí na zvyšok siete. Znamenať to bude ďaleko lepšiu spoľahlivosť a odolnosť súčasnej prevádzky.

Mesto výhľadovo uvažuje aj nad ďalšími projektami, ktoré by napojili úplne nové lokality. V Územnom pláne sú napríklad zanesené trolejbusové trate do Lamača, na Starých Gruntoch, na Drotárskej ceste, na Tomášikovej, v Podunajských Biskupiciach alebo smerom na Zlaté Piesky. Veľkou témou je aj expanzia trolejbusovej siete do Petržalky, kde zatiaľ tvoria podstatnú časť dopravy autobusy.

K výhodám trolejbusov patria okrem ekológie aj relatívne nízke náklady na rozširovanie siete a jednoduchá realizovateľnosť. Nie je kvôli nim potrebné budovať masívne a náročné stavby ako v prípade električiek či vlakov. Pre mnohé časti Bratislavy ide skutočne o ideálnu formu, ako zabezpečiť lepšiu a čistejšiu dopravu. Dobrou správou je, že to podobne vníma aj samospráva, vďaka čomu čaká tento typ dopravy v najbližších rokoch rozvoj.

 

(TASR, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube