Author photoMartina Gregová 11.04.2023 19:29

Dokonalý návod pre budúcu Bratislavu. Fínske mesto ukazuje, ako pristupovať k rozvoju

Kým na Slovensku sa o rozvoji miest uvažuje mnohokrát nekoncepčne a bez ucelenejšej stratégie, vo vyspelých štátoch je prístup odlišný. Jasná orientácia mesta býva spojená s komplexným uvažovaním o budúcej tvári nových štvrtí. Príkladom je fínske Turku, kde pripravujú nové vývojové centrum, založené okolo centrálneho dopravného uzla.

Zdroj: Cobe

Zdroj: Cobe

Mesto Turku je známe ako centrum vývoja špičkových technológií. Viac ako 300 spoločností z oblasti biotechnológií a informačných technológií má svoje sídlo v oblasti Kupittaa, konkrétne v časti s názvom Turku Science Park. Okrem toho je spomínaná oblasť aj sídlom viacerých univerzít. Celková plocha vedeckého parku v súčasnosti dosahuje 210-tisíc metrov štvorcových.  

Mesto vníma rozvoj tejto oblasti ako kľúčovú úlohu. „Rozširovanie vedeckého parku Turku je z hľadiska vitality a konkurencieschopnosti mesta a tiež z hľadiska našich klimatických cieľov jednou z najvýznamnejších častí rozvoja mesta. Oblasť bude onedlho ešte o niečo atraktívnejšia, a to nielen pre miestne, ale aj pre medzinárodné inštitúcie a spoločnosti,” uviedla na margo rozbiehajúceho sa projektu modernizácie územia Minna Arve, starostka mesta.

Prednedávnom boli totiž vyhlásení víťazi medzinárodnej architektonickej súťaže, ktorej cieľom bolo nájsť najlepšie urbanistické aj dopravné riešenie danej lokality. Významná fáza rozvoja vedeckého parku sa napokon uskutoční podľa návrhu architektov z dánskeho štúdia COBE. Tí na projekte spolupracovali so spoločnosťami Lundén a Arkkitehdit von Boehm-Rennel, developerom YIT aj spoločnosťou AFRY. „Jednotlivé návrhy sa od seba značne líšili, avšak obe obsahovali želané inovatívne nápady na rozvoj oblasti Kupitta. Rozdiel v bodovaní bol pomerne nízky. Napokon nás presvedčili čísla - víťazný návrh bol ekonomickejším riešením," vyjadrila sa odborná porota.  

Galéria

  • Zdroj: Cobe
  • Zdroj: Cobe
  • Zdroj: Cobe
  • Zdroj: Cobe
  • Zdroj: Cobe

Architekti hovoria o projekte ako o novom centre mesta. Jadrom novej štvrte sa stane autobusová a električková trať. Zatiaľ čo súčasná dopravná tepna pôsobí v oblasti ako priestorová bariéra, nový dopravný uzol má celú oblasť prepojiť a stať sa prirodzenou súčasťou rýchlo sa rozvíjajúceho vedeckého parku. Súčasťou projektu je aj prepracovaná schéma peších ťahov či cyklistických chodníkov.  

Dôležitý uzol bude lemovaný sériou drevených tieniacich prvkov aj stromoradím. Ich kombinácia vytvorí kryté priestory na stretávanie sa, oddych či šport a zároveň funkčne doplní prevádzky, nachádzajúce sa v tesnej blízkosti jednotlivých prvkov. „Štvrť sústredená okolo dopravnej tepny posilní spojenie medzi mestom Turku a Helsinkami a stane sa živou časťou mesta pre obyvateľov, študentov aj pracovníkov,” povedali o projekte autori víťazného návrhu.

V riešenej lokalite bolo v minulosti zrealizovaných už niekoľko projektov. Komplexný urbanistický plán však rozvíja oblasť nielen funkčne, ale aj dopravne. Navrhovaný viacúčelový areál, ktorého podoba vzišla z architektonickej súťaže, v budúcnosti prepojí vzdelávacie inštitúcie s novými obytnými aj kancelárskymi budovami.  

Na ploche viac ako 320-tisíc metrov štvorcových vznikne 220-tisíc metrov štvorcových obytných a 100-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov. Okrem toho plán rozvoja zahŕňa aj výstavbu rozsiahlej siete služieb a obchodných prevádzok. Dôležitou súčasťou návrhu sú aj átriá, ktorými disponuje každá navrhovaná budova. Najvyšší objekt celého komplexu bude po dokončení dosahovať výšku 20 podlaží. „Pre oblasť sme vytvorili územný plán na vysokej úrovni, ktorého súčasťou je návrh budov v štýle centra mesta, výškových budov aj viacúčelových hybridných priestorov,” hodnotia koncept architekti.  

Okrem ambície vytvorenia nového mestského centra sa však návrh pokúša podporiť aj ambíciu mesta stať sa do roku 2029 uhlíkovo neutrálnym. O dôležitosti projektu svedčí rozpočet, ktorý na zámer Turku vyhradilo. Celkovo pôjde o sumu viac ako 153 miliónov eur. Na riešenie infraštruktúry v celej oblasti je vyhradená čiastka 80 miliónov eur, zvyšná časť financií poputuje na podporu výstavby v danej lokalite. Prvá fáza projektu by mala byť dokončená už v roku 2027.  

Na projekte z mesta Turku je príkladných viacero vecí. Nepochybne je zaujímavé, ako sa autorom víťazného návrhu podarilo potrebnú dopravnú infraštruktúru integrovať do novovznikajúcej štvrte. Električková ani železničná trať, prechádzajúca cez štvrť, tak v priestore netvorí bariéru. Práve naopak, podporuje prepojenie jednotlivých častí. Architekti pritom využili jednoduchý princíp - dopravnú tepnu rozšírili o pešie aj cyklistické chodníky a tie následne prepojili s verejnými priestranstvami, nachádzajúcimi sa pred samotnými budovami.

Zo zámeru sa tak stane klasický príklad transit-oriented developmentu, teda mestského rozvoja, naviazaného na silný uzol verejnej dopravy. Ten vzniká ešte v predstihu, aby sa nestalo, že nová zóna bude závislá na automobiloch. 

Ešte pozoruhodnejšou je však jednoznačná orientácia mesta na budúci rozvoj, založený na odvetviach s vysokou pridanou hodnotou. Takýmto spôsobom si Turku udrží konkurencieschopnosť, atraktivitu a vysokú životnú úroveň aj do budúcnosti. Ide o obrovský rozdiel oproti domácemu prostrediu, kde takýto jasný strategický smer v uvažovaní o budúcnosti mesta chýba. Týka sa to nanešťastie aj Bratislavy.

 

(YIT GROUP, YLE.FI, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Kategórie

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube