Najnovšie bratislavské nákupné centrum sa stáva realitou. Retail park v Podunajskej Bráne smeruje k tohtoročnému dokončeniu
Bratislava je mestom nákupných centier. Popri veľkých komplexoch, rozložených po strategických polohách v rámci metropoly, tu pribúdajú aj retailové parky, umiestnené v periférnejších lokalitách s dobrou dopravnou dostupnosťou. Ešte tento rok by k nim mal pribudnúť aj park v Podunajských Biskupiciach.
Zdroj: Morocz_Tacovsky, Nino Belovič / YIM.BA
Slovenská metropola sa za posledných 25 rokov vyprofilovala do podoby mesta veľkých nákupných centier a retailových komplexov. Kým na začiatku milénia bol otvorený prvý hypermarket s nákupnou galériou, dnes sa tu nachádza veľké množstvo centier a menšie retail parky v blízkosti kľúčových výpadoviek. Tieto objekty a areály dnes pokrývajú väčšinu retailu v Bratislave.
Hoci aktuálne nerastie žiadne klasické nákupné centrum, inak je to v prípade retailových parkov. Ich rozvoju napomáha rast automobilizmu aj rozširovanie predmestí. Pre investorov je výhodné umiestniť takéto areály v blízkosti kľúčových dopravných trás, keďže zachytia dochádzajúcich do Bratislavy a v určitej miere aj lokálnych obyvateľov na autách.
Podobná logika stála aj za vznikom retailového parku v štvrti Podunajská Brána. Pôvodne išlo o polyfunkčnú štvrť predmestského charakteru, za ktorou stála spoločnosť Tatra Real. Priestor pre retail park však odpredala realitnému fondu Mitiska REIM, ktorý sa špecializuje na retailové parky, skladové priestory či nehnuteľnosti pre ľahký priemysel. Svoje rozsiahle portfólio spravuje v desiatich európskych štátoch.
Podunajská Brána bude najnovším prírastkom, pričom realitou bude už v krátkom čase. Investor začal výstavbu v prvom štvrťroku tohto roka. Dnes smeruje k dokončeniu, ktoré sa očakáva ešte pred koncom tohto roka. S ohľadom na aktuálny stav výstavby to je reálny termín, keďže jednotlivé objekty sú už prakticky v štádiu hrubej stavby.
Podunajské Biskupice tak získajú trojicu nových objektov s celkovou výmerou 12.987 metrov štvorcových obchodných priestorov. Dve budovy sú umiestnené vo východnej časti pozemku smerom k Ametystovej. Mohutnejšia má tvar písmena L a dve podlažia. Druhá má obdĺžnikový pôdorys a jedno podlažie. Obe budú slúžiť ako obchodné galérie, v ktorých budú umiestnené prevádzky. Zásobovanie bude riešené od Družobnej a Ametystovej, od obytnej zástavby bude objekty oddeľovať protihluková stena.
Tretí objekt je menší, jednopodlažný a slúžiť bude ako prevádzka známeho reťazca McDonald’s. Hlavný vstup a terasa budú umiestnené v severovýchodnej časti objektu, budú teda orientované do parkoviska. Súčasťou objektu bude aj drive-in (resp. drive-thru).
Parkovanie bude riešené povrchovo, pričom už dnes vzniká 253 miest, z toho 9 bude pre ľudí s obmedzenými možnosťami pohybu a 2 miesta budú slúžiť na nabíjanie elektromobilov. Na strechách obchodných galérií sú navrhované fotovoltické panely. Súčasťou projektu je aj veľký reklamný pylón s výškou 22 metrov.
Developer v čase spustenia výstavby nešpecifikoval konkrétne značky a prevádzky. V tom čase hovoril len o prevažne „medzinárodných nájomcoch z oblasti nábytku, drogérie, športu, oblečenia, lekárne, fitness, kaviarne, diskontných predajcov a podobne“. Aj bez uvedenia názvov sietí či obchodov je ale možné urobiť si celkom dobrú predstavu, kto bude vlastne v Podunajskej Bráne sídliť. Potraviny v podobe predajne Lidl vznikli už dávnejšie v susedstve.
Autorom architektonického návrhu je kancelária Morocz_Tacovsky. V zmysle povolení mal byť výzor exponovaných fasád objektov orientovaných do parkoviska založený na kombinácii presklených plôch a ľahkého skladaného plášťa s drevenými lamelami. Pri menej exponovaných častiach budov bude využitý plášť s oceľovou lankovou konštrukciou, ktorá má obrastať popínavými rastlinami.
Ako to bude naozaj, bude známe už v horizonte niekoľkých mesiacov. Retailová ponuka v Podunajských Biskupiciach sa každopádne citeľne rozšíri. Najintenzívnejšie ju však pravdepodobne nebudú využívať miestni obyvatelia, ale tisíce dochádzajúcich z prímestských obcí juhovýchodne od Bratislavy.
Budúca prevádzka reťazca McDonald’s. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Slovenská metropola tak pokračuje v nasycovaní novými obchodnými možnosťami. Momentálne sa v Bratislave nachádza desať nákupných centier s výmerou nad 20-tisíc metrov štvorcových a veľké množstvo menších. Ide o pomerne veľký počet, v dôsledku čoho je miera saturácie nákupnými plochami v Bratislave vyššia ako 800 metrov štvorcových na tisíc obyvateľov. Ide o jedno z najvyšších čísiel v Európe a najvyššie v regióne strednej Európy.
Majitelia nákupných centier sú tak nútení bojovať o zákazníka rozličnými vylepšeniami či úpravami. Ide o kombináciu mixu značiek, dodatočných služieb a zábavy, gastronomických možností, verejného priestoru, programu a ďalších opatrení. Lídri, napríklad Aupark či Eurovea, stavili na expanzie, rozširovať sa má aj Bory Mall. Nivy ťažia z polohy, autobusovej stanice, veľkého foodcourtu a zelenej strechy.
V prípade retailových centier závisí najmä od polohy a dopravnej dostupnosti. V podstate všetky ponúkajú ten istý výber podobných značiek. V prípade Podunajskej Brány je výnimkou azda len McDonald’s, inak ale pôjde o vcelku štandardný projekt.
V súčasnosti sa nezdá, že by malo v dohľadnej dobe nejaké nákupné centrum zaniknúť. Existujú komplexy, ktoré očividne v konkurenčnom boji strácajú (napríklad Central), na kompletnú prestavbu a zmenu funkcie to ale nateraz v prípade obchodnej galérie nevyzerá. Scenáre, známe zo zahraničia, keď boli staršie nákupné centrá odstránené a nahradené polyfunkčnou zástavbou, sú nateraz nepravdepodobné.
Bratislava si tak len sotva vytvorí vlastné nákupné ulice, ktoré sa spájajú s mestským prostredím. Nanešťastie, akýkoľvek potenciál bol udusený v posledných desaťročiach výstavbou nákupných centier aj v úzkom dotyku s centrom. Nákupné centrá navyše štandardne disponujú oveľa schopnejším manažmentom aj lepšími možnosťami lákať zákazníkov.
Nemožno tak vylúčiť, že metropola v budúcnosti dostane ďalšiu Podunajskú Bránu – a to aj na úkor vitality mestských ulíc.
Fotografie zo 14.9.2025.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.

























Komentáre