Author photoAdrian Gubčo 11.12.2023 18:23

Oprava v rekordnom čase. Prvá časť modernizácie Vajnorskej radiály sa blíži k záveru

O niekoľko dní sa kvalita električkovej siete v Bratislave citeľne zvýši. K dokončeniu sa totiž blíži prvá etapa modernizácie Vajnorskej radiály, spájajúcej Kuchajdu s Vozovňou Jurajov dvor. Stavebníkovi, ktorým je Dopravný podnik Bratislavy (DPB), a zhotoviteľovi, ktorým je spoločnosť TSS Grade, sa podarilo stavbu zrealizovať v dobrom tempe a v podstate načas.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Modernizácia Vajnorskej radiály, teda električkovej trate spájajúce Trnavské mýto so Zlatými pieskami, je témou už vyše desaťročie. Hlavné mesto plánuje zvýšiť úroveň trate a zlepšiť jej prevádzkové vlastnosti, čo má výrazne prispieť k zvýšeniu atraktivity verejnej dopravy. Projekcia zložitého zámeru však nie je jednoduchá a postupne do nej vstupujú nové pripomienky, v dôsledku čoho bola trať medzičasom vystavená degradácii.

Tá bola už taká zlá, že sa DPB rozhodol pre rozdelenie celého projektu. Obnova menej náročnej časti, ktorou je úsek medzi Kuchajdou a Zlatými pieskami, tak mala začať už omnoho skôr. Táto možnosť sa otvorila po omeškaní projektu výstavby druhej etapy Petržalskej radiály, kde sa nepodarí prefinancovať alokované peniaze.

Skorší štart aspoň čiastočnej modernizácie ohlásilo mesto a DPB na konci minulého roka, pričom realizácia sa mala spustiť v lete. Začiatok výstavby sa však omeškal, pričom prvé práce začali na začiatku októbra. Stavebník zároveň upozornil, že práce budú prebiehať v dvoch etapách – prvá sa zameria na úsek medzi Kuchajdou a vozovňou, pričom jej súčasťou bude aj oprava električkového obratiska na Zlatých pieskoch. Druhá etapa prinesie opravu zvyšku trate.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: iMHD.sk

Oprava začala rozobratím existujúcej trate, odstránením koľajového zvršku a rozobratím zastávok. Modernizácia si tak vyžiadala vylúčenie električkovej dopravy a jej nahradenie autobusmi. Zhotoviteľ však tento čas využil dobre a stavebné práce realizoval vo vysokom tempe. Už po mesiaci bola dokončená prvá koľaj a začala sa betonáž zastávok. Vzápätí sa začalo s prácami na druhej koľaji. Zároveň sa pokračovalo na oprave koľajového triangla pri vstupe do vozovne alebo budovaní pevnej jazdnej dráhy v obratisku na Zlatých pieskoch.

Dnes sa tieto práce chýlia k záveru. V posledných dňoch prebiehalo podbíjanie trate, dokončovanie koľajových konštrukcií v triangli, budovanie priecestia s Bojnickou ulicou či realizácia zastávok. Všetko tak smeruje k tomu, aby bola na trati obnovená premávka električiek na skúšobné jazdy od tohto piatka a od 18. decembra by mala prebiehať aj prevádzka s cestujúcimi.

Následne sa má pristúpiť k druhej etape modernizácie, v rámci ktorej sa obnoví trať medzi Vozovňou Jurajov dvor a Zlatými pieskami. V tomto prípade už nebude električková doprava vylúčená, prevádzkovaná bude jednokoľajne. Tento stav by mal trvať približne do leta budúceho roka, keď bude projekt dokončený.

S TSS Grade DPB podpísal zmluvy na modernizáciu koľajovej časti trate. V septembri podpísal zmluvy aj s firmou Elza, týkajúce sa napájacej časti. Projekt za takmer 25 miliónov eur je financovaný prostredníctvom eurofondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, na ktorý DPB už dostal rozhodnutie o schválení nenávratného finančného príspevku.

 

Cestujúca verejnosť sa môže tešiť na vyšší komfort dopravy. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Cestujúca verejnosť sa môže tešiť na hladšiu a rýchlejšiu premávku, zvýšenú bezpečnosť a spoľahlivosť, ako aj vyšší komfort na zastávkach. Tie budú debarierizované, vyvýšené, predláždené, dostanú nové prístrešky a elektronické odchodové tabule. Samotná trať má otvorený koľajový zvršok (teda bez zelene). Z pohľadu Dopravného podniku sa znížia náklady na údržbu a prostriedky pomôže šetriť aj vyššia rýchlosť vozidiel.

V prvej etape prechádzajú opravou zastávky na Odborárskej, Magnetovej a Depe Jurajov dvor. V druhej by sa mal opraviť zvyšok. V dôsledku realizácie zjednodušeného projektu modernizácie však nedôjde ku vzniku kvalitnejšieho prestupného uzla na Zlatých pieskoch, čo malo byť jedným z veľkých benefitov modernizácie. Počkať si musí na komplexnejší projekt. 

Definitívne ujasnený nie je ani termín modernizácie koľajovej slučky medzi Kuchajdou a Železničnou stanicou Nové Mesto. Aktuálne jedna z najviac zdevastovaných tratí v Bratislave však pravdepodobne prejde opravou po dokončení druhej etapy aktuálneho projektu.

Čo sa týka modernizácie úseku medzi Trnavským mýtom a Kuchajdou, tu je odhad akýchkoľvek termínov extrémne náročný. Projekcia je stíhaná komplikáciami a do plánovania zasahuje aj plánovaná modernizácia Ružinovskej radiály. Realizácia sa tak predpokladá až v druhej polovici tohto desaťročia.

Na druhej strane, jej úroveň by mala byť vyššia – s jej dokončením by totiž malo dôjsť aj k celkovej rekonštrukcii Vajnorskej ulice až po Novú Dobu od fasády k fasáde. Zlepšiť by sa tak mala nielen kvalita verejnej dopravy, ale aj pešej a cyklistickej. Bratislava dostane atraktívny mestský bulvár, ktorý dobre nadviaže na plánované alebo dokončené investície v blízkosti ulice. Mesto tým získa modernejšiu a udržateľnejšiu tvár.

 

Fotografie zo 7.12.2023. Pozrite si modernizáciu Vajnorskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube