Author photoAdrian Gubčo 15.02.2024 16:20

Dôležitý dopravný projekt pokračuje: Dopravný podnik štartuje druhú fázu modernizácie Vajnorskej radiály

Električková doprava je súčasťou nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Aby sa zlepšila jej atraktivita v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou, potrebné sú výrazné modernizácie električkových tratí. V meste sa v uplynulom období pracovalo najmä na prvej časti modernizácie Vajnorskej radiály. V najbližších dňoch sa začne s realizáciou druhej etapy.

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Ilustračný záber. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Bratislavská električková sieť je tvorená traťami v centre, vybiehajúcimi do obytných či priemyselných štvrtí po obvode vnútorného mesta. Tieto línie – radiály – postupne vznikali v priebehu 20. storočia. Jedinou výnimkou je novšia Petržalská radiála. Ostatné však po desaťročiach trpia alebo trpeli viacerými nedostatkami, ktoré je potrebné adresovať v podobe ich modernizácií.

Jednou z nich je aj Vajnorská radiála. Jej prvá časť bola dokončená v roku 1933, postupne sa ale predlžovala až po Zlaté Piesky, kde bola premávka spustená v roku 1989. Odvtedy prebehlo niekoľko lokálnych opráv a zrekonštruovala sa trať v susedstve nákupného centra Vivo! Hlavné mesto tak rozhodlo o nutnosti modernizácie, na čo chcelo využiť prostriedky z eurofondov. 

Príprava projektu sa však hýbe len pomaly, keďže mesto priebežne robí do projektovej dokumentácie zásahy. Tie sa týkajú najmä najviac exponovaného úseku trate medzi Trnavským mýtom a Bajkalskou ulicou. Termín realizácie to odsunulo o niekoľko rokov, keďže ešte pred Vajnorskou radiálou sa má skvalitniť Ružinovská.

Bolo preto určitým prekvapením, keď mesto a Dopravný podnik Bratislavy (DPB) na konci roka 2022 oznámili, že čiastočná modernizácia radiály v úseku medzi Zátiším a Zlatými Pieskami sa začne realizovať už v roku 2023. Po určitom omeškaní sa na konci leta minulého roka skutočne začalo s prvou etapou prác. Do konca roka bola sekcia medzi Zátiším a Vozovňou Jurajov dvor obnovená.

V najbližších dňoch – už počas nadchádzajúceho víkendu - hodlá DPB pristúpiť k druhej etape projektu obnovy a modernizácie Vajnorskej radiály. Jej súčasťou bude aj výmena technológie v križovatke Vajnorská - Bojnická, ktorá zaistí preferenciu vozidiel mestskej hromadnej dopravy. „V týchto dňoch spúšťame práce na finálnej etape tak, aby ľudia mohli už začiatkom leta využívať modernú, bezpečnejšiu, rýchlejšiu a aj tichšiu trať,“ skonštatoval primátor Bratislavy Matúš Vallo.

S prácami sa má začať počas najbližšieho víkendu, keď budú električky v úseku Depo Jurajov dvor - Zlaté Piesky nahradené autobusmi. Táto výluka poskytne priestor na zabezpečenie riešenia, aby mohla byť v najbližších týždňoch zachovaná premávka električiek na celej Vajnorskej radiále. V Bratislave má ísť podľa mestského dopravcu o unikát.

V úseku medzi zastávkami Jurajov dvor a Vajnorská budú totiž električky aj s cestujúcimi premávať obojsmerne po tej istej koľaji. V jednokoľajovom úseku budú mať preferenciu električky smerujúce do centra. Po troch týždňoch má byť premávka presmerovaná na novú koľaj, takto by mali následne električky premávať do konca marca.

Hlavné mesto v spolupráci s dopravným podnikom zároveň pristúpi k zmenám a stavebným úpravám v križovatke Vajnorská - Bojnická. Vymenená bude technológia cestnej svetelnej signalizácie, realizované majú byť aj práce na vysokotlakovom plynovode, ktoré nebolo možné dokončiť počas prvej fázy projektu.

Stavebné úpravy si v apríli a máji vyžiadajú kompletnú výluku električiek v celom dotknutom úseku (Depo Jurajov dvor - Zlaté Piesky). Znemožnený bude aj prejazd cez koľaje na križovatke Vajnorská - Bojnická a časť ulice Stará Vajnorská bude zjednosmernená. Premávku v danom období zabezpečí náhradná autobusová linka X4.

DPB ubezpečuje, že druhá fáza neprinesie také komplikácie. „Oproti prvej fáze na jeseň 2023 ide o kratší úsek, premávka električiek v úseku Kuchajda - Depo Jurajov dvor zostane zachovaná,“ tvrdí. Premávka električiek by mala byť následne obnovená koncom mája, do konca júna by mali byť zrealizované dokončovacie práce.

 

Prvá etapa modernizácie Vajnorskej radiály zaujala dobrým tempom realizácie. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Projekt opravy električkovej trate a modernizácie zastávok v úseku Kuchajda - Zlaté Piesky má podľa mesta priniesť rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie, ako aj zlepšiť pohodlie a informovanosť cestujúcich na zastávkach. V neposlednom rade by sa mala zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky električiek.

Projekt je realizovaný aj na základe nenávratného finančného príspevku z eurofondov. Ten bol pôvodne alokovaný na výstavbu novej električkovej trate v Petržalke, kde sa však mesto stretlo s výrazným omeškaním. Keďže sa mu podarilo dohodnúť s Európskou komisiou na pokračovaní financovania aj v novom programovom období, nevyčerpané peniaze využilo na nové projekty – vrátane čiastočnej modernizácie Vajnorskej radiály.

Tá sa realizovala v pomerne dobrom tempe, čo sa očakáva aj v tomto prípade. Ide o prudký kontrast voči Petržalskej radiále, ktorej výstavba sa stretáva s neustálymi problémami. Nie je vylúčené, že sa stavebníkovi nepodarí dodržať nielen pôvodne avizovaný termín dokončenia projektu na konci roka 2023, ale ani nový v septembri 2024. Kritici postupu Bratislavy, predovšetkým petržalský starosta Ján Hrčka alebo predseda dopravnej komisie pri mestskom zastupiteľstve Jozef Uhler, naznačujú, že to bude až v pokročilej časti budúceho roka.

Primátor Vallo potvrdil, že si je problémov vedomý. Preto prisľúbil, že zatlačí na zhotoviteľa Združenie NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones), aby práce urýchlil. Ako však mesto pripomína, rokovania o výraznom zintenzívnení prác na stavbe električkovej trate naďalej pokračujú. Aktuálne sú na úrovni odborných tímov. „Čo sa rokovaní týka, tieto sa v závere minulého týždňa na úrovni vedení uskutočnili tak, ako sme avizovali,“ hovorí hovorca hlavného mesta Peter Bubla. Verejnosť bude informovaná, keď budú známe výsledky.

Rokovania majú priniesť odpoveď na otázku, či sa bude meniť harmonogram stavebných prác. Podľa mesta do výstavby zasiahli viaceré objektívne či nepredvídateľné okolnosti. Pokuty zatiaľ Magistrát neudelil, urobiť tak údajne môže počas celej stavby.

Kedy bude reálne električková trať dokončená, je dnes mimoriadne náročné odhadnúť. Doterajšia skúsenosť ukazuje, že akékoľvek ohlasované termíny treba brať s rezervou. 

Našťastie, v prípade čiastočnej modernizácie Vajnorskej radiály to tak nie je. Prísľub primátora, že už v lete bude trať na Zlaté Piesky omnoho kvalitnejšia, je tak v tomto prípade omnoho hodnovernejší. Pre rozvoj verejnej dopravy v meste je to veľmi dobrá správa. 

 

(TASR, YIM.BA)

Pozrite si modernizáciu Vajnorskej radiály vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube