Bratislavské Letisko M. R. Štefánika bolo v minulosti pomerne izolovanou časťou mesta. Vzhľadom na svoju polohu sa v jeho okolí donedávna nachádzali prevažne priemyselné zóny so skladmi, retailové areály či brownfieldy s náletovou zeleňou. To sa však zmenilo. Postupne oblasť získava bývanie aj administratívne budovy, čím začína získavať mestský charakter. K dokončeniu tu aktuálne smeruje architektonicky výrazná, no zmenšená centrála spoločnosti Goldbeck.
Zdroj: Frostudio, Nino Belovič / YIM.BA
Goldbeck je pôvodne nemecká stavebná firma, ktorá má nadnárodný dosah. Špecializuje sa na produkciu stavebných dielov a systémových riešení. Aktuálne sídlo spoločnosti sa nachádza na Dvojkrížnej ulici v Podunajských Biskupiciach, pričom nepokrýva potrebné kapacity podniku a nezodpovedá ani jeho identite. Zámer vybudovať rozsiahlu centrálu tak nebol prekvapivý. Goldbeck sa rozhodol investovať pôvodne odhadovaných 16 mil. eur.
Sídlo vzniká na ploche pri Ivanskej ceste, v susedstve križovatky, odkiaľ smeruje cesta k viacerým administratívnym či retailovým objektom. Priamym susedom je areál Viessmann. Zásadné je napojenie na diaľnicu D1 a letisko, čo pridáva lokalite na význame. Vysoký potenciál má nielen z pohľadu umiestnenia administratívnej funkcie, ale aj parkovania vo väzbe na letisko.
Investor sa preto rozhodol pre výstavbu dvoch samostatných objektov. Účelom prvého z nich je administratíva, pričom podľa starších úvah mal disponovať siedmimi podlažiami. Doplniť ho mal šesťpodlažný parkovací dom. Kancelárska budova mala byť charakteristická skeletovou konštrukciou, obalenou typizovanými fasádnymi panelmi, ktoré produkuje v rámci svojho portfólia firma Goldbeck.
V zmysle originálneho zámeru mala administratívna budova obsahovať nielen zázemie pre spoločnosť a jej zamestnancov, ale aj priestory na prenájom na piatom a šiestom podlaží. Druhé podlažie malo obsahovať terasu, tretie až piate zasa balkóny. Siedme podlažie malo mať charakter ustúpeného, pričom by disponovalo piatimi terasami, konferenčnou sálou a dvoma ateliérmi. Investor rátal aj s podpivničením stavby, ktoré malo slúžiť ako priestor technické zázemie.
V prípade parkovacieho domu sa schválila výstavba šesťpodlažného objektu s výškou 20 metrov a s otvoreným charakterom. Plochy mali byť obrastené popínavou zeleňou, ktorých základ je v závesných kvetináčoch. Strecha rátala so solárnymi panelmi. Obsahovať mal nielen parkovanie pre zamestnancov z administratívnej budovy, ale aj pre vrejnosť. Investor chce zužitkovať blízkosť letiska a diaľnice. Keďže parkovacie kapacity sú v okolí pomerne obmedzené, Goldbeck predpokladal, že navrhované parkovacie kapacity budú vysoko využívané.
Objekt tak mal disponovať 448 miestami, z toho 147 pre kancelársku časť. Súčasťou malo byť aj nabíjanie elektromobilov, zabezpečené energiou zo solárnych panelov. Plánovaná bola aj cyklotrasa pozdĺž Ivanskej cesty, so stojanmi na bicykle na prízemí. Realizácia objektu sa zatiaľ nespustila.
Za architektúrou stojí štúdio Compass Architekti, ktoré má v portfóliu významné realizácie aj návrhy. Vizuál kancelárskej budovy pracuje s plastickou fasádou, tvorenou obkladom z antracitových panelov, doplnenými zelenou fasádou na parkovacom dome. Kontrast prírodných a tmavých povrchov tak formuje neutrálny koncept, ktorý pôsobí sofistikovane a reprezentatívne zároveň. Parkovací dom má svojou podobou reflektovať účel, pričom však v zmysle predstavených vizualizácií zapadne do areálu aj lokality. Jeho mohutnosť má zmierniť práve flóra aj dynamický ohyb sklenených plôch.
Hoci je administratívna budova už vo vysokom štádiu výstavby, keď dosiahla úroveň hrubej stavby a inštaluje sa fasáda, len teraz získal projekt nové záväzné stanovisko, reflektujúce výrazné zmeny. Úpravy sa dotkli počtu podlaží aj celkového rozsahu objektu. Administratívna budova má v skutočnosti len štyri NP s ochrannou stenou pre technológie na streche, čím sa opticky vytvára dojem ustúpeného podlažia. Najvyšší bod stavby je vo výške 17,7 metrov.
Parkovací dom je predmetom samostatného posudzovania. Nemožno ale vylúčiť, že namiesto pôvodne navrhovaných 448 parkovacích miest v parkovacom dome (z toho 147 pre zamestnancov Goldbeck) a 40 stojísk na teréne bude napokon postavených menej. Pre kancelársku budovu by malo postačovať 38 stojísk na teréne. Nateraz ale zostáva funkcia objektu zabezpečiť dlhodobé parkovanie pre letisko. V rámci navrhovanej cyklotrasy mesto požaduje, aby bola prístupná verejnosti v poradí chodník - cyklotrasa. Oddelené majú byť pásom zelene.
Termínom dokončenia relizácie administratívnej budovy by mal byť koniec roka 2025. V prípade parkovacieho domu nie je harmonogram známy.
Sídlo Goldbeck efektívne dopĺňa nevyužitú plochu v blízkosti bratislavského letiska. Napriek tomu, že ide o okrajovú časť mesta, obdobné projekty jej dodávajú vyššiu úroveň a mestský charakter. Ide zároveň o súčasť širšej transformácie, ktorej súčasťou sú aj realizácie, zahŕňajúce bývanie. Charakter územia sa tým výrazne zmení. K výrazným nedávnym zásahom patria Moruše od VI Group alebo mohutné Ovocné Sady od JTRE.
Masívne Ovocné sady mali byť príkladom cenovo relatívne dostupného bývania, čo je dané nielen polohou, ale aj architektúrou, urbanizmom, štandardom a veľkým počtom bytov. Vzniklo tu až 1.027 jedno- až trojizbových jednotiek. Za architektonickým riešením stojí ateliér GFI. Komplex bol budovaný po dvoch etapách. Prvá etapa zahŕňala 550 bytov a bola skolaudovaná v roku 2022. Druhá etapa priniesla 354 bytov a 123 apartmánov. Výstavba sa začala v októbri 2021 s plánovaným dokončením v auguste 2023.
Poisťovňa Kooperativa v priebehu minulého ohlásila odkúpenie jedného z domov druhej etapy projektu v priebehu júna 2024 za účelom nájomného bývania. Obsahuje 102 bytov. Zámerom poisťovne bolo rozširovať dostupnosť nájomného bývania v slovenských mestách. Nedávno bolo oznámené prebratie 70 z týchto bytov štátom, podľa ktorého ide o začiatok masívneho rozvoja dostupného nájomného bývania.
Čo sa týka lokality ako takej, tú ešte čaká ďaleko rozsiahlejší rozvoj. Aktívny chce byť najmä developer VI Group, ktorý pred časom predstavil Koordinačnú urbanistickú štúdiu Ivanská cesta. Z tohto materiálu vyplýva, že by tu v budúcnosti mohli pribudnúť tisíce bytov, kancelárie a občianska vybavenosť v rámci štruktúry, pozostávajúcej z otvorených blokov. Prvé zámery v zmysle nielen tejto štúdie, ale aj aktuálne platného Územného plánu, sú už v povoľovaní.
Ivanská cesta, kedysi skutočne len osamelá cesta smerujúca k letisku, sa zmení na priestor s relatívne hustou zástavbou. Bratislava sa tým bude odlišovať od mnohých iných miest, kde sú letiská spravidla ďalej od zón kompaktnej rezidenčnej zástavby. Či to vytvorí lepší dobrý dojem, je otázne. V súčasnosti by najväčšou pomocou bolo najmä odstránenie aleje bilboardov, ktoré devalvujú úroveň celej lokality.
Fotografie z 25.3.2025.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac