Author photoRED 26.06.2023 11:32

Moderná štvrť pri letisku získava kontúry: Významná firma pripravuje svoju centrálu

Bratislavské letisko môže byť onedlho včlenené priamo do mestskej zástavby. Postupne tu pribúdajú alebo sa plánujú nové projekty, ktoré ho obostavajú a obklopia hustou štruktúrou. V dohľadnej dobe by sa k novostavbám v oblasti mohla pridať nová centrála spoločnosti Goldbeck. Zámer postupuje v povoľovacom konaní.

Zdroj: Goldbeck / EIA

Zdroj: Goldbeck / EIA

Goldbeck je nadnárodnou stavebnou firmou, ktorá má pôvod v Nemecku. Jej špecializáciou je výroba stavebných dielov a systémových riešení. Dnešná centrála v priestoroch na Dvojkrížnej ulici už zďaleka nezodpovedá reprezentatívnym štandardom doby. Predstavený zámer vybudovania nového sídla spoločnosti je preto pochopiteľný.  

Nová centrála má vzniknúť na pozemku pri Ivanskej ceste, priamo na nároží menšej križovatky s cestou, smerujúcou k niekoľným administratívnym či retailovým novostavbám. Priamym susedom centrály bude showroom spoločnosti Viessmann. Lokalita sa vyznačuje dobrým napojením na diaľnicu D1, čo praje vzniku kancelárskych objektov, ale aj na letisko, čo taktiež zohralo rolu pri tvorbe konceptu. Pozemok bol donedávna porastený náletmi, čo zodpovedná koloritu prostredia. 

Investor tu chce vybudovať komplex, pozostávajúci z dvoch objektov. Prvým bude sedempodlažná administratívna budova a druhým šesťpodlažný parkovací dom. Bizniscentrum bude postavené zo skeletovej konštrukcie, ktorú obalia typizované fasádne panely. Tie budú z portfólia výrobkov samotného Goldbecku.

Galéria

  • Zdroj: Goldbeck / EIA
  • Zdroj: Goldbeck / EIA
  • Situácia. Zdroj: Goldbeck / EIA

Administratívna budova nebude slúžiť iba pre zamestnancov firmy Goldbeck. Priestory na 5.-6. nadzemnom podlaží budú prenajímateľné, zvyšné kancelárie by mali slúžiť investorovi. Budova bude čiastočne podpivničená, pričom tento priestor bude využitý na technické zabezpečenie objektu a nie na parkovanie. Na druhom nadzemnom podlaží by sa mala nachádzať terasa a tretie až piate podlažie by malo disponovať balkónmi. Na siedmom ustúpenom podlaží bude ďalších 5 terás, konferenčná sála a dva ateliéry. 

Druhým objektom bude parkovací dom. S výškou takmer 20 metrov bude riešený ako otvorený a jeho exteriérové plochy budu obrastené popínavou zeleňou, vyrastajúcou zo zavesených kvetináčov. Na streche stavby budú osadené solárne panely.

Parkovací dom bude určený pre zamestnancov pracujúcich v administratívnej budove, ako aj pre verejnosť. Investor tak zužitkuje blízkosť letiska a diaľnice. Keďže parkovacie kapacity sú v okolí pomerne obmedzené, Goldbeck predpokladá, že navrhované parkovacie kapacity budú vysoko využívané. Vzniknúť tu má 446 stojísk, z toho 147 bude slúžiť kancelárskemu objektu. Ďalších 44 státí bude na teréne. Prítomné by malo byť aj miesto pre nabíjanie elektromobilov, ktoré využije elektrickú energiu zo spomínaných solárnych panelov. Investor tiež zamýšľa vybudovať cyklotrasu pozdĺž Ivanskej cesty, stojany na bicykle budú na prízemí.

O koncept architektúry objektu sa postarala kancelária Compass, ktorá patrí medzi jedno z najrenomovanejších architekotnických pracovísk na Slovensku. Plastická fasáda kancelárskej budovy obložená antracitovými panelmi má byť príjemne doplnená zelenou fasádou parkovacieho domu. Objekt centrály by tak mohol pôsobiť reprezentatívnym a solídnym dojmom. 

Zámer získal záverečné stanovisko EIA a záväzné stanovisko zo strany Hlavného mesta SR Bratislavy už v novembri minulého roka. Voči projektu sa vtedy vzniesli iba minimálne pripomienky, keďže rešpektuje plánované zámery v území. K dispozícii má aj územné rozhodnutie. V týchto dňoch investor požiadal o vydanie stavebného povolenia. Plánovaný začiatok výstavby ešte nepredstavil.

 

Zdroj: Goldbeck / EIA

 

Goldbeck môže vhodne zapadnúť do lokality v blízkosti bratislavského letiska. Hoci sa nejedná sa vyslovene o prémiovú časť Bratislavy, postupne sa tu začínajú objavovať kvalitnejšie alebo väčšie realizácie. Nejde pritom len o kancelárie alebo retail, ale aj rezidencie. K lepším projektom patrí Galvaniho Business Centrum V od architektov Šebo Lichý a ROAR, k veľkým Ovocné Sady od JTRE. 

S ohľadom na existujúce priestorové rezervy možno do budúcna očakávať ešte ďalší stavebný rozvoj.  Ivanská cesta sa môže zmeniť na relatívne mestsky pôsobiacu ulicu. Ide navyše o vstupnú bránu do Bratislavy. Dnes tak nepôsobí - tŕňom v oku je najmä reklamná hradba na južnej strane ulice, ktorá stojí na pozemkoch letiska. Kým sa túto situáciu nepodarí zlepšiť, Bratislava si bude kaziť svoje meno negatívnym prvým dojmom.

Nezabráni tomu ani architektúra nových kancelárskych budov - bez ohľadu na to, ako vydarená bude. Daná situácia bude trvať minimálne do momentu, kedy sa naplno neprejavia účinky novej regulácie v rámci bratislavského Územného plánu. Kedy to bude, ostáva otázne. 

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube