Boj o novú trať nekončí. Električky na Pribinovej a Košickej zostávajú na papieri, odpor neustáva
Najnovšia bratislavská električková trať má prepájať Petržalskú a Ružinovskú radiálu, pričom povedie po Pribinovej, Košickej a čiastočne aj Miletičovej ulici. Okrem iného má zabezpečiť dopravnú obsluhu downtownu, teda nového centra Bratislavy. Potrebný dopravný projekt však stále čaká na vyriešenie problému, ktorý sa ťahá už niekoľko rokov.
Zdroj: JTRE, Bratislava - Hlavné mesto SR / EIA
V Bratislave panuje všeobecná zhoda, že do rozvíjajúceho sa downtownu treba doviesť električkovú trať. Trasovanie po Pribinovej a Košickej ulici je však považované za problematické. Úsek na Pribinovej popred budovu Slovenského národného divadla (SND) sa nepozdáva SND, Ministerstvu kultúry ani časti verejnosti.
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) sa začalo v lete 2022 a dodnes nie je ukončené, čo je aj výsledkom pripomienok a odvolaní účastníkov konania. Úsek Košická musí prejsť kompletným posúdením, teda zisťovacím konaním aj správou o hodnotení, ktorá bola podaná v apríli tohto roka.
Prvý krok – zisťovacie konanie – sa neobišiel bez početných pripomienok, a inak tomu nie je ani pri posudzovaní správy o hodnotení. Viac ako 200-stranový dokument obsahuje pripomienky 47 účastníkov konania.
Naďalej pretrváva nesúhlas s trasovaním trate popred novú budovu SND a poukazuje sa na údajný nedostatok verejnej participácie či nevhodný zásah do významného verejného priestoru. Navrhovateľ argumentuje, že trať môže mať mestotvorný efekt a zlepšiť dostupnosť kultúrnych inštitúcií.
Hluk a vibrácie sú ďalším významným problémom. Podľa viacerých pripomienok má piesočnaté podložie Košickej ulice tendenciu šíriť vibrácie, čo by mohlo negatívne ovplyvniť statiku bytových domov z 50. rokov 20. storočia. Obyvatelia žiadajú doplniť vibroakustické opatrenia a preveriť vhodnosť podložia. Navrhovateľ však tvrdí, že návrh rešpektuje závery akustickej štúdie a obsahuje technické riešenia na tlmenie vibrácií.
Časť obyvateľov Košickej ulice tiež namieta stratu parkovacích miest – podľa niektorých pôjde o viac než sto státí. Požadujú ich kompenzáciu formou podzemných garáží či reorganizácie uličného priestoru. Projekt sľubuje optimalizáciu profilu ulice a zachovanie čo najväčšieho počtu parkovacích státí.
Ďalšou často opakovanou témou je úbytok zelene a ekologické dopady. Obyvatelia upozorňujú na plánované výruby pôvodných stromov, ktoré majú podľa nich vysokú estetickú a klimatickú hodnotu, a obávajú sa zhoršenia mikroklímy aj zvýšenia hlučnosti. Mnohí požadujú rozsiahlu náhradnú výsadbu a zachovanie čo najväčšej časti existujúcej vegetácie. Navrhovateľ uvádza, že projekt obsahuje návrh koncepcie zelene s novými výsadbami a vegetačným zvrškom trate, ktorý má znížiť hluk aj prašnosť.
Skloňuje sa aj obava o bezpečnosť žiakov Spojenej školy na Novohradskej ulici, ktorej areál by mal byť čiastočne zasiahnutý výstavbou električkovej zastávky Košická. Škola, rodičia aj obyvatelia žiadajú premiestnenie zastávky pred križovatku Košická – Prievozská, aby sa zabránilo zmenšeniu školského dvora a zachovalo športové ihrisko. Argumentujú aj zvýšeným rizikom pre deti v bezprostrednej blízkosti trate. Navrhovateľ oponuje, že poloha zastávky zlepší bezpečnosť prístupu a minimalizuje potrebu prechádzať cez cestu.
Zazneli aj pripomienky k nedostatočnej komunikácii s verejnosťou, k absencii participácie pri výbere variantu a k obavám, že trať prinesie benefity najmä vzdialenejším častiam mesta, nie priamo dotknutej lokalite. Mestská časť Ružinov na základe pripomienok svojich obyvateľov požaduje vykonať pasport bytových domov na Košickej pred realizáciou trate. Účelom má byť identifikovanie aktuálneho stavebno-technického stavu a vyhodnotenie negatívnych vplyvov počas výstavby.
Zdroj: JTRE
S výstavbou pred novou budovou SND naďalej nesúhlasí ani samotné divadlo. Pre Magistrát je však trasovanie okolo SND stále najlepším riešením, pričom bolo spracovaných viacero podkladov a odborných analýz. Tie podľa Magistrátu potvrdili, že električka vedená po Pribinovej ulici odvezie najviac ľudí, je ekonomicky najvýhodnejšia i najrýchlejšia.
Variant tiež počíta s priamym prejazdom električky cez kľúčovú križovatku Košická – Pribinova – Prístavná, čím nezníži jej obslužnosť pre autá. Magistrát zároveň uvádza, že prevádzka električky po tejto trati nepredstavuje problém ani z pohľadu činnosti divadla. Argumentuje vyjadreniami medzinárodnej skupiny expertov z roku 2021 i výsledkami meraní a simulácií z roku 2024.
Situácia je naďalej komplikovaná a termíny realizácie sú otázne. „V rámci projektu električkovej trate popred SND aktívne komunikujeme s Ministerstvom kultúry aj so SND. Momentálne pracujeme na podrobnej technickej štúdii prechodu trate v priestore. Termín získania povolení je závislý od výsledku rokovaní s ministerstvom,“ uviedol Peter Bubla, hovorca Magistrátu.
Mesto vedie rokovania s Ministerstvom kultúry aj v súvislosti s pozemkami v okolí SND, ktoré potrebuje na realizáciu projektu. V prospech realizácie hovorí aj štúdia uskutočniteľnosti. Podľa jej záverov nebude fungovanie divadla nijakým zásadným spôsobom narušené. Výnimkou je len Modrý salón – priestor vysunutý nad verejný priestor Pribinovej ulice. Pôvodne tu mala byť kaviareň. Aj tu sa však dajú negatívne vplyvy určitými stavebnými zásahmi eliminovať.
Na príprave dôležitého dopravného projektu spolupracuje mesto s developerom JTRE, pričom spolu podpísali memorandum. Podľa neho bol investor povinný na vlastné náklady vypracovať zámer rozšírenia električkovej trate o úsek medzi Pribinovou a Košickou ulicou. Tento zámer mal následne bezodplatne odovzdať Hlavnému mestu spolu s kompletnou projektovou dokumentáciou, ktorá je potrebná pre proces EIA, územné rozhodnutie, stavebné povolenie aj samotnú realizáciu stavby.
Spomedzi viacerých variánt sa dané vedenie trate ukázalo ako najlepšie. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
Zmluvne sa zaviazal aj k finančnej účasti na projekte. Na prípravu a výstavbu trate mal prispieť sumou 7,9 milióna eur, pričom v prípade potreby bola deklarovaná aj alternatíva navýšenia príspevku až do výšky 10 miliónov eur. Okrem toho oznámil, že poskytne jeden milión eur na pokrytie nákladov spojených so spracovaním zámeru a projektovej dokumentácie.
Magistrát Hlavného mesta sa na spolupráci mal podieľať vydaním záväzného stanoviska k projektu a zabezpečením potrebných mestských pozemkov pre jeho realizáciu. V memorande boli určené aj konkrétne časové lehoty. Zásadnou podmienkou bolo, že ak sa s výstavbou novej trate nezačne do šiestich rokov od zverejnenia dokumentu, memorandum stratí platnosť. Z toho vyplýva, že realizácia projektu musí byť spustená najneskôr do júna 2028. V roku 2022, keď bolo memorandum podpísané, sa to zdalo ako dostatočná časová rezerva.
Električková vetva Košická predstavuje kľúčový prvok rozvoja nového centra Bratislavy. V čase jej plánovaného dokončenia, teda približne do roku 2030, sa očakáva výstavba či dokončovanie viacerých veľkých investícií. Patrí k nim napríklad projekt Chalupkova od spoločnosti Penta Real Estate, Sky Park Square od Alto Real Estate či Éclair od Immocapu. Do budúcna sa ráta aj s realizáciou projektov Portum a Ister Tower. Na trati na Košickej je závislá aj výhľadová radiála na ulici Mlynské nivy.
Bez posilnenia verejnej dopravy a zlepšenia jej kapacity by v území hrozil vážny dopravný kolaps. Spoliehať sa výlučne na individuálnu automobilovú dopravu či existujúcu sieť autobusov a trolejbusov by v oblasti, kde sa podľa odhadov Magistrátu môže denne pohybovať až 200-tisíc ľudí, bolo neudržateľné. Dopad odkladov pri realizácii tohto zámeru je tak skutočne mimoriadny.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.























