Piata Avenue v New Yorku patrí k najslávnejším uliciam sveta. Populárna nákupná ulica je dnes intenzívne využívaná automobilovou dopravou a obrovské množstvá chodcov sa pohybujú po relatívne úzkych chodníkoch. V dohľadnej dobe sa to má ale zásadne meniť, pričom experti zdôrazňujú nielen urbanistické či estetické výhody, ale aj obrovské ekonomické benefity.
Piata Avenue na newyorskom Manhattane patrí medzi najznámejšie dopravné ťahy na svete. Začína pri Washington Square Parku v Greenwich Village, tiahne sa pozdĺž východnej strany Central Parku a končí až na 142. ulici pri rieke Harlem. Jej dĺžka dosahuje 9,97 kilometra.
História tejto známej dopravnej tepny siaha do 17. storočia, výraznejší stavebný rozmach v jej okolí sa však spája až s koncom 19. storočia. Pozemky v okolí dnes už ikonickej ulice v tom čase vlastnili predovšetkým bohatí občania a viaceré inštitúcie vrátane tých cirkevných.
Prvá komerčná budova na Piatej Avenue bola dostavaná v roku 1914. Je ňou budova B. Altman and Company. Postupne v jej okolí pribúdali ďalšie obchodné domy ako Lord & Taylor, Saks, Bergdorf Goodman alebo nesmierne populárny komplex Rockefellerovho centra či legendárny mrakodrap Empire State Building. Dnes Piatu Avenue poznáme aj ako jednu z najdrahších nákupných ulíc na svete. Okrem obchodných domov ju lemujú aj viaceré svetoznáme múzeá, hotely či luxusné apartmánové domy.
Unikátna je tiež z hľadiska dopravy. Piata Avenue je jednou z mála ulíc na Manhattane, po ktorej nikdy nepremávali električky. Pod touto ulicou zároveň nikdy nebola vybudovaná trať metra, preto je na ňu potrebné dokráčať z niekoľkých priľahlých staníc. V súčasnosti pozdĺž väčšiny Piatej Avenue nie je vybudovaný čisto cyklistický pruh, pričom výnimkou sú len niektoré nedávno pridané úseky.
Pred niekoľkými dňami mesto New York spolu so spoločnosťou Future of Fifth Partnership oznámilo zámer transformovať časť Piatej Avenue medzi Bryant Parkom a Central Parkom na bulvár zameraný viac na chodcov ako na automobilovú dopravu. V rámci projektu by sa mali plochy pre chodcov rozšíriť o 46%, čo bude znamenať odstránenie niekoľkých pruhov, pridanie zelene a osvetlenia. Štúdiu navrhli spoločnosti Arcadis, Sam Schwartz Engineering a Field Operations.
Podľa portálu CBS News pôjde o prvú rekonštrukciu ikonickej Piatej Avenue v jej 200-ročnej histórii. „Newyorčania si zaslúžia ikonický bulvár, ktorý bude konkurovať zvyšku sveta – a spolu s Future of Fifth Partnership to dodáme," uviedol Eric Adams, starosta New Yorku. „Je to obrovské víťazstvo pre New York City,“ dodal.
Ako hlavný dôvod rekonštrukcie uviedol vysoký počet chodcov, ktorí známy bulvár využívajú. Podľa údajov mesta ním za hodinu prejde až 23-tisíc ľudí. Napriek tomu, že chodci tvoria 70% premávky, chodníky v súčasnosti zaberajú len 46% priestoru. Chodníky sa po novom rozšíria z pôvodných 7 metrov na viac ako 10 metrov. Dva metre po každej strane vozovky budú zaberať stromy a mestský mobiliár.
Nový dizajn okrem rozšírenia chodníkov pre chodcov mení aj počet jazdných pruhov z piatich na tri. V strede vozovky sa bude po novom nachádzať autobusový pruh. Podľa CBS majitelia okolitých podnikov a obchodných domov tento zámer vítajú, pretože okrem zvýšenej bezpečnosti podnieti aj pohodlnejšie prezeranie výkladov a tým aj vyššie tržby. K príjemnejšiemu mestskému prostrediu prispeje tiež stovka novovysadených stromov.
„Newyorčania a návštevníci si zaslúžia verejné priestory, ktoré sú prístupné a príjemné. Znova a znova sa dokazuje, že miestnym podnikom sa darí, keď sú uprednostnení chodci," povedala hlavná úradníčka pre verejné priestory v New Yorku Ya-Ting Liu. „Tento vzrušujúci nový dizajn premení Piatu Avenue na zelený bulvár plný stromov a rastlín, kde majú chodci priestor, ktorý potrebujú, a cítia sa vítaní,“ dodala.
Transformácia Piatej Avenue je v metropole preplnenej autami kontroverzným krokom, ktorý medzi miestnymi vzbudil veľa vášní. Odborníci však tvrdia, že táto transformácia nemá len estetický a ekologický zámer.
Pomôže tiež Piatej Avenue dosiahnuť svoj plný potenciál a bude veľkým prínosom aj po ekonomickej stránke. Podľa Jennifer Rajkumar, členky zhromaždenia štátu New York, sa očakáva návratnosť projektu do piatich rokov od jeho ukončenia. „Tento projekt je ekonomicky zodpovedný. Očakáva sa, že vygeneruje toľko pridaných príjmov z nehnuteľností a dane z predaja, že by sa mal zaplatiť za menej ako päť rokov,“ tvrdí.
New York má skúsenosti s úpravami, ktoré priniesli zlepšenie možností pre chodcov a následné zvýšenie príjmov okolitých podnikov. Najznámejšou transformáciou prešlo námestie Times Sq., ktoré sa z rušnej križovatky premenilo na priestor, určený najmä pre peších. Výsledkom bol radikálny nárast návštevnosti aj výnosov blízkych podnikov. V súčasnosti sú viaceré postupy z New Yorku aplikované aj v Bratislave vďaka spolupráci s organizáciou Bloomberg Associates.
(CBS, nyc.gov, Archdaily, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac