Author photoAdrian Gubčo 27.11.2018 09:30

Construction update: Nivy Tower & Stanica Nivy, 18.11.2018

Výstavba jedného z najväčších projektov v Bratislave od developera HB Reavis si zachováva vysoké tempo, čo prispieva k neustálej premene zóny Nivy. S rastom masívneho developmentu sa zvyšuje tlak na dopravnú infraštruktúru, čo vedie k hľadaniu spôsobov, ako situáciu riešiť.

Najviditeľnejším prvkom projektu, ktorý je v najpokročilejšom štádiu výstavby, je výšková budova Nivy Tower, budúca najvyššia veža v Bratislave aj na Slovensku, ktorá dosiahne výšku 125 metrov. Na budovu sú už zvonka uchytené konzoly, ktoré budú držať fasádu, jej inštalácia sa tak zrejme začne už v krátkom čase.

Za vežou rýchlo nasleduje aj samotná Stanica Nivy, teda nákupné centrum a autobusová stanica. Kým na niektorých miestach už vzniká prvé nadzemné podlažie, inde sa ešte len pristupuje k zakladaniu, čo dáva tušiť o rozsahu celého projektu. V tejto chvíli sú viditeľné niektoré zásadné prvky budúcej autobusovej stanice, predovšetkým zvýšené prvé podzemné podlažie, kde bude dopravný terminál lokalizovaný.

Treťou zásadnou časťou developmentu je prestavba ulice Mlynské nivy, budúceho „bulváru“, kde developer buduje nový vjazd do podzemnej garáže formou podzemného kruhového objazdu, ako aj komplexne rekonštruuje dopravnú infraštruktúru. V tomto ohľade je viditeľný postup na hĺbení objazdu, hoci jeho celkové dokončenie je očkávané až ku koncu roka 2019, spoločne s celou ulicou.

Projekt Stanica Nivy, vrátane Nivy Tower, prinesie do nového komerčného centra Bratislavy okrem autobusovej stanice aj 70-tisíc metrov štvorcových nákupnej plochy, 30-tisíc metrov štvorcových kancelárií, farmársku tržnicu, strešný park či reštauráciu na 29. podlaží Nivy Tower s výhľadmi na staré aj nové centrum Bratislavy. Parkovacích miest bude 2.150. Architektúru spracovali kancelárie Benoy a Siebert + Talaš.

 

Ulica Mlynské nivy po prestavbe s naznačeným kruhovým objazdom. Zdroj: HB Reavis

 

Developer odhaduje dennú návštevnosť na 55-tisíc ľudí, čo je v kontexte Bratislavy obrovské množstvo. V súčasnosti je však dopravná obsluha územia možná len po kapacitne obmedzených cestách formou autobusov, trolejbusov a automobilov. Je zrejmé, že zóna, ktorá je už teraz na hrane možností, bude potrebovať iné riešenie.

Podľa nepotvrdených informácii sa už také aj naozaj formuje. Podobne ako developer J&T Real Estate, aj HB Reavis má údajne spracovanú štúdiu vedenia električkovej trate po ulici Mlynské nivy, ktorá by spojila centrum mesta (Námestie SNP) so zónou Nové Nivy cez Dunajskú ulicu. Existenciu tejto štúdie developer nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.

Ak by bola táto štúdia reálna, jej prípadná realizácia by bola rozhodne správnym krokom, a navyše mimoriadne potrebným. Privedenie kapacitnej koľajovej dopravy do územia nového downtownu by mala byť jedna z absolútnych priorít bratislavskej dopravnej politiky. Nanešťastie, opäť musel prísť s iniciatívou súkromný developer a nie mesto samotné. Napriek tomu treba šancu využiť.

Nové vedenie mesta bude mať náročnú úlohu, keď bude po roku 2019, kedy sa dokončí výstavba Nivy Tower, resp. 2020, kedy pribudne Stanica Nivy, musieť reagovať na zvýšenú záťaž v území. Dopravný kolaps však môže priniesť niečo pozitívne: Konečne bude priestor pre „krízové“ riešenie, čo môže byť v tomto prípade jedine verejná doprava – a práve tá je jediným skutočným spôsobom, ako uľahčiť situácii v Bratislave a jej metropolitnej oblasti.  

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Výstavba Stanice Nivy
  • Stanica Nivy a Nivy Tower
  • Nivy Tower
  • Nivy Tower
  • Nivy Tower z Továrenskej ulice
  • Prestavba ulice Mlynské nivy
  • Prestavba ulice Mlynské nivy, výstavba podzemného kruhového objazdu
  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube