Práce na električkovej trati na Americkom námestí sa blížia k dokončeniu. Trať už má prakticky finálnu podobu, na ktorú nadväzujú úpravy okolitého verejného priestoru. Premávka bude obnovená ešte pred koncom roka, čím bude sprevádzkovaná celá bratislavská električková sieť. Rekonštrukciu pripravil Dopravný podnik Bratislavy v spolupráci s Magistrátom Hlavného mesta SR Bratislava.
Tempo prác v úseku trate na Americkom a čiastočne Floriánskom námestí sa zvýšilo potom, ako bola dokončená trať cez integrovanú zastávku Blumentál. Zhotoviteľ, spoločnosť TSS Grade, už dobudoval trať, ktorá dokonca prešla technickou skúškou. Ostáva tak dotvoriť predovšetkým okolie trate – zastávky, komunikácie na Floriánskom námestí alebo úpravy chodníkov.
Prebiehajúce práce odhalili určité novinky. Už známa je forma vydláždenia povrchu trate na Americkom námstí vo forme dlažby, ktorá tu bola umiestnená kvôli uľahčeniu prístupu do Univerzitnej nemocnice pre zdravotnícke zložky. Zhotoviteľ však teraz začal dláždiť priestor zastávok, a to nie betónovou dlažbou, ako sa predpokladalo, ale žulovou kamennou, ktorá pôsobí v historickom prostredí centra mesta omnoho lepšie (škoda, že dané riešenie sa neaplikovalo na Radlinského či Palisádach). Prostrediu by prospelo osadenie dizajnovo výraznejších prístreškov, ktoré by spolu s povrchmi mohli vytvárať veľmi príťažlivý charakter zastávok.
Celkovo však možno povedať, že oprava trate priniesla celkové zlepšenie technických aj dizajnových parametrov trate a jej okolia. Okrem samotného faktu, že bola zrekonštruovaná azda najviac poškodená trať v Bratislave, bude benefitom nová podoba a vybavenie zastávok, predĺženie a rozšírenie zastávky v smere do centra, bezbariérový prístup a úprava križovatiek alebo odstránenie pôvodnej zastávky na Floriánskom námestí a jej nahradenie zeleným pásom. Pozitívny účinok obnovy trate by zvýšilo odstránenie reklamy z oplotenia nemocnice, to však bude pravdepodobne zložitejšie.
Práce smerujú k tomu, aby bola obnova trate dokončená a prevádzka spustená v polovici decembra tohto roku. Cieľom bude pravdepodobne obnoviť premávku 13. decembra, na kedy DPB pripravuje zmeny v cestovných poriadkoch.
Cena rekonštrukcie trate na Americkom a Floriánskom námestí bola 3,125 miliónov eur, finálnu cenu sa podarilo vysúťažiť až na druhý krát. Opakovanie verejného obstarávania a nutnosť koordinácie s inými dopravnými stavbami si vyžiadali takmer ročný odklad spustenia rekonštrukcie. V roku 2020 sa tak okrem obnovy tejto trate realizovali aj ďalšie dva väčšie projekty – modernizácia Karloveskej radiály a oprava trate v Záhumeniciach. Z menších úprav možno spomenúť opravu križovatiek na Vazovovej či Vajnorskej.
Kvalita električkovej siete sa tak v priebehu tohto roka citeľne zvýšila, čo vyvoláva otázky, aké ďalšie zmeny možno očakávať v nadchádzajúcom roku. DPB má v zásobníku niekoľko zámerov nad rámec veľkých modernizácií celých radiál či výstavby nových tratí, ktoré bude potrebné v blízkej budúcnosti s ohľadom na stav tratí alebo nutnosť zvýšiť bezpečnosť prevádzky realizovať.
K takýmto rekonštrukciám patrí napríklad oprava trate v Rači v úseku medzi Záhumenicami a konečnou na Komisárkach. Ide o rovný úsek trate v dĺžke niekoľkých stoviek metrov spoločne s obratiskom a dvojicou zastávok. Rekonštrukcia úseku však ešte nie je projekčne pripravená.
Obdobný prípad je obnova trate na Nábreží arm. gen. L. Svobodu, najmä v priestore medzi zastávkou Chatam Sofer a Most SNP, tu však ešte nie je ujasnené, či by sa nemala meniť poloha trate. Projekt by tak bol značne zložitejší. Posledným zámerom je centralizácia zastávok v uzle Námestie SNP (čoskoro Centrum) pod domom Manderla, tu však ukážu budúcnosť až výsledky architektonickej súťaže na celé Námestie SNP a Kamenné námestie.
Najreálnejšou zmenou možno už v budúcom roku je oprava električkovej zastávky Račianske mýto. Ide o súčasť dôležitého dopravného uzla a prestupného bodu medzi električkami, autobusmi a trolejbusmi, stav zastávky je však desivý. Priestor pre cestujúcich je úzky, vyčkávací priestor na priechodoch pre chodcov nedostatočný a nebezpečné situácie, kedy električky prechádzajú centimetre od ľudí, na dennom poriadku. Ide možno o najhoršiu električkovú zastávku v Bratislave.
Jej celkovú rekonštrukciu, spojenú s rozšírením priestoru pre chodcov, vytvorením segregovanej cyklotrasy a redukciou jazdných pruhov, navrhli už v roku 2012 aktivisti z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Hlavné mesto realizovalo v priebehu tohto roka akúsi nultú fázu, kedy bolo uzavreté a v prospech peších uvoľnené odbočenie zo Šancovej na Račiansku. V priebehu roka 2021 by sa mal pôvodný ostrovček s chodníkom prepojiť stavebne. Či sa bude pokračovať aj prestavbou zastávky, nie je v tejto chvíli potvrdené.
Pre kvalitnejšiu električkovú a vo všeobecnosti aj verejnú dopravu v Bratislave však ide o potrebný projekt, ktorý treba zrealizovať ešte pred celkovou modernizáciou Račianskej radiály. Tá sa totiž môže dostať na rad až v druhej polovici tejto dekády. Hlavné mesto v minulosti prípravu celkovej prestavby tejto trate zanedbalo, kvôli čomu sa táto nepripravuje spoločne s modernizáciou Ružinovskej či Vajnorskej radiály.
Do tej doby treba realizovať takéto „drobné“ zlepšenia. Na konci dňa je dobrá úroveň verejnej dopravy výsledkom práve veľkého množstva menších úprav a nápadov, ako dielo veľkých, ikonických projektov (napríklad neustále živenej a pre súčasnú Bratislavu škodlivej myšlienky metra). Takto po troškách sa cestovanie v metropole stáva spoľahlivejším, pohodlnejším a príjemnejším.
Fotografie rekonštrukcie trate z 30.11.2020. Pozrite si viac vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre