Author photoAdrian Gubčo 09.08.2021 09:00

Mesto spúšťa čiastočnú obnovu Račianskeho mýta

Magistrát spoločne s Dopravným podnikom Bratislava rozbehnú v priebehu tohto týždňa čiastočnú rekonštrukciu zastávky električiek na Račianskom mýte. Ďalšie zmeny sa dotknú ostrovčekov a priechodov, čím sa prechádzanie križovatky stane pre chodcov pohodlnejšie. Ide zatiaľ len o provizórne úpravy, mesto má v úmysle zrealizovať aj komplexnejšiu rekonštrukciu.

Zastávka električiek na Račianskom mýte patrí k najviac vyťaženým, zároveň ale aj k zastávkam v najhoršom stave v celej Bratislave. Vyčkávací priestor je úzky, absentujú tu prístrešky pre cestujúcich a povrch je v nevyhovujúcom stav. Najhoršie je však prechádzanie a vyčkávanie na priechode pre chodcov – chodci sa tu tlačia na enormne úzkom priestore, doslova pár centimetrov od prechádzajúcich električiek. Volanie po zmene trvá už roky.

Mesto a DPB sa konečne rozhodli túto potrebu adresovať. V priebehu najbližších dní by sa mali rozbehnúť stavebné práce na čiastočnej rekonštrukcii zastávky a menších úpravách križovatky. Najviditeľnejšou zmenou bude rozšírenie nástupísk na električkových zastávkach zhruba o polovicu oproti súčasnosti, ako aj mierne zvýšenie nástupných hrán. To pomôže najmä zdravotne znevýhodneným pri nástupe do električiek. Okrem toho sa zastávky vydláždia a osadené tu budú prístrešky.

Ďalšou zmenou je takmer dvojnásobné zväčšenie ostrovčeka pre chodcov, smerujúcich z električkovej zastávky na Šancovú. Obnovené bude pravé odbočenie zo Šancovej na Račiansku, ktorého zrušenie bolo predmetom kritiky. Upraviť sa má aj ostrovček na križovatke Radlinského a Legionárskej. Mesto chce napokon debarierizovať priechody pre chodcov v úseku od Radlinského cez Legionársku, Šancovú až po Račiansku ulicu a vymeniť semafory na križovatkách.

Konečne tak príde aspoň k čiastočnej náprave skutočne katastrofálneho stavu priestoru. Otvorene to priznáva aj Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s. „Jedna z najvyťaženejších križovatiek v Bratislave bola dlhodobo zanedbávaná a jej súčasný stav bol pre nás neakceptovateľný. Po preverení všetkých možností sme sa preto v spolupráci s Magistrátom Bratislavy pustili do okamžitej rekonštrukcie nástupíšť a ostrovčekov pre chodcov.“ Táto rýchla rekonštrukcia sa začne v utorok, prebehne v dvoch etapách a dokončiť sa má, optimisticky, už do konca letných prázdnin.

Realizácia stavebných prác sa prejaví na organizácii dopravy. „Dôležitý dopravný uzol Račianske mýto bol dlhodobo v zlom stave a som rada, že už pristupujeme k jeho čiastočnej rekonštrukcii,“ hovorí Tatiana Kratochvílová, námestníčka primátora Bratislavy. „Práce si budú vyžadovať čiastočné obmedzenia, preto vodičov a chodcov prosíme o trpezlivosť.“

V prvej etape sa opraví polovica oboch nástupíšť bližšie k centru, v druhej etape sa prejde na polovicu smerom k Rači. Električky budú zastavovať len na sprístupnených častiach nástupíšť. Počas dvojice víkendov v druhej polovici augusta bude na trati výluka, pričom DPB zabezpečí výpravu náhradnej autobusovej linky X3, premávajúcej medzi Blumentálom a Vozovňou Krasňany.

Magistrát zdôrazňuje, že ide len o dočasné riešenie za účelom okamžitého zlepšenia neúnosnej situácie. V budúcnosti by sa však mala zrealizovať komplexná rekonštrukcia zastávky, po ktorej má vzniknúť integrovaný prestupný bod pre električky a autobusy. Upraviť sa má aj verejný priestor. Magistrát nešpecifikoval, kedy by malo k tejto väčšej prestavbe dôjsť, už na jar však hľadal projektanta. Realizácia by mala byť v réžii DPB.

 

Zdroj: Dopravný podnik Bratislava

 

Ohlásenie projektu je dobrou správou pre tisíce cestujúcich, ktoré tadiaľto denne prechádzajú a využívajú zastávky v okolí Račianskeho mýta. Podľa mesta, v priemere ide o 15-tisíc ľudí na deň len v električkách, pri všetkých spojoch Dopravného podniku až o 35-tisíc. Ďalšie tisíce využívajú linky regionálnej dopravy. Takéto počty ľudí robia z Račianskeho mýta jeden z najfrekventovanejších uzlov verejnej dopravy v Bratislave.

Magistrát nanešťastie nezverejnil podrobnejšiu dokumentáciu. K dispozícii sú len veľmi schematické nákresy, výsledná podoba upravenej zastávky tak bude známa až po jej fyzickom dokončení. Podľa zverejnených dokumentov Dopravného podniku sa však zdá, že na Račianskom mýte pribudnú dva osemmetrové prístrešky za 36-tisíc eur od mmcité, tradičného dodávateľa mobiliáru. Pri dlažbe predpokladám použitie typu Casa Di Campo Senso, odtieň Babylon. Táto dlažba sa aktuálne použila aj pri rekonštrukcii Jeséniovej ulice na Kolibe a podľa všetkého pôjde o charakteristickú dlažbu, využívanú v moderných častiach mesta.

O niečo viac informácií máme k dispozícii v prípade budúcej „definitívnej“ zastávky. Po jej dokončení sa počet jazdných pruhov na Račianskej zníži o jeden v každom smere. To umožní vytvorenie nástupíšť s výrazným priestorovým zlepšením. V smere z centra bude šírka nástupišťa 3,36 metra, v smere do centra až 4,7 metra. Na zastávke bude zrekonštruovaná trať a dostane kryt z cementobetónu kvôli pojazďovaniu autobusmi. Nástupištia ostanú v podstate v rovnakej polohe, budú mať dĺžku 66 metrov, nástupiskové hrany budú z kameňa a vo výške 250 milimetrov. Povrch nástupišťa bude z betónovej dlažby. Vybavené budú prístreškami (2 v smere do centra, 3 do Rače), lavičkami, automatmi či elektronickými informačnými tabuľami.

Rozšírenie zastávky Račianske mýto možno brať ako prvú etapu úpravy križovatky Račianske mýto. V druhej etape by mohla byť doplnená cyklotrasa z Radlinského na Račiansku. Projekt definitívnej úpravy s ňou už podľa všetkého počíta, čomu nasvedčuje rozšírený priechod pre chodcov a plochy ostrovčekov v projektovej dokumentácii.

Aktivisti z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava žiadali tieto a ďalšie zmeny už v roku 2011. Vyvolali tým verejnú diskusiu, ku žiadnym konkrétnym krokom však nedošlo. Ľady sa pohli až teraz, po desaťročí. Čiastočne to pravdepodobne súvisí aj s tým, že autori pôvodnej štúdie sú dnes súčasťou vedenia Dopravného podniku. V textovej správe mimochodom upozornili, že dnešná podoba zastávky a celej križovatky pochádza už zo 70-tych rokov 20. storočia. 

Takmer polstoročie teda trvalo, kým sa začína priestor dostávať na uspokojivú úroveň. Ostáva len veriť, že dočasné riešenie, ktoré na mieste onedlho vznikne, neostane trvalým. V Bratislave by to nebolo nič nezvyčajné.

 

Fotografie z 8.8.2021.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zastávky sú neúmerne úzke
  • Zastávky sú neúmerne úzke
  • Najhorší je vyčkávací priestor pre chodcov, električky prechádzajú doslova centimetre od ľudí
  • Na Račianskom mýte prebehla nedávno drobná úprava v podoba zazelenania ostrovčeka

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube