Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 07.01.2019 14:30

Hlavné mesto predstavuje Urbanistickú štúdiu Centrálneho petržalského koridoru

Hlavné mesto SR Bratislava zverejnilo na svojej webstránke predstavu o riešení územia tzv. Centrálneho petržalského koridoru, alebo Centrálnej rozvojovej osi, ktorá pretína najväčšie bratislavské sídlisko zo severu na juh. Verejná prezentácia sa bude konať 6.2.2019.

Article Big

Výrez z Koncepcie Urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi - Variant 1. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Urbanistická štúdia je výsledkom procesu, ktorý sa spustil ešte v prvej polovici tohto desaťročia a súvisel s prípravou druhej etapy výstavby Nosného systému mestskej hromadnej dopravy do Petržalky. Vedenie mesta zorganizovalo medzinárodnú urbanistickú súťaž, v ktorej hľadalo ideálnu formu riešenia tohto rozsiahleho priestoru. Víťazom sa stal architekt-urbanista Bohumil Kováč.

Nasledujúce roky tím pod vedením architekta Kováča pripravoval urbanistickú štúdiu, ktorá bola spojená aj s participačným procesom, vedeným Magistrátom. V tejto chvíli sú už koncepty štúdie hotové a pripravené na pripomienkovanie zo strany verejnosti. V prípade úspešného prerokovania sa koncepcia stane podnetom pre zmenu Územného plánu a prípravu Územných plánov zón.

 

Výrez z Koncepcie Urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi - Variant 2. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Cieľom štúdie je stanoviť základné pravidlá priestorového usporiadania novej zástavby v území tak, aby sa rozvinuli súčasné kvality územia, predovšetkým existencia silného prírodného prvku v podobe Chorvátskeho ramena, aby sa do prostredia vniesli nové funkcie, a to aj mestského významu, aby bola zabezpečená udržateľná mobilita a vznikli kvalitné verejné priestranstvá.

Štúdia si stanovuje aj podrobnejšie ciele a kroky, vychádzajúce z vyššie spomenutých kritérii. K novinkám v území má patriť vytvorenie peších promenád pozdĺž Chorvátskeho ramena, ktorého okolie bude mať charakter líniového parku naprieč Petržalkou, vzniknú nové premostenia ramena, pri zastávkach by sa mali vytvoriť akési spoločenské uzly, nová zástavba by mala zas prispieť k humanizácii Petržalky. Koncepcie rešpektujú verejnú požiadavku, aby pozdĺž električkovej trate neviedla široká cestná komunikácia.

 

Pri vstupe do územia si autori predstavujú vznik budovy pre kultúru a atraktívneho parku s vodnými prvkami. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Urbanistická štúdia je spracovaná variantne, pričom prvý variant vychádza z požiadaviek aktuálne platného Územného plánu Hlavného mesta SR Bratislavy, druhý viac približuje názor autorov na budúci vývoj územia.

Verejnosť má teraz možnosť koncepcie Urbanistickej štúdie pripomienkovať, pričom musí využiť čas na to určený – teda medzi 3.1. až 22.2.2019. Ideálnym priestorom pre lepšie pochopenie filozofie štúdie bude vyššie spomínané verejné prerokovanie v priestoroch Primaciálneho paláca DK Zrkadlový Háj 6.2.2019 o 17:00. Na pripomienky odovzdané po termíne sa nebude prihliadať.

 

Variant 2 Urbanistickej štúdie predpokladá zánik Kauflandu a nahradenie parkovou plochou. Zdroj: Bratislava- Hlavné mesto SR

 

Na tomto mieste nejdem zatiaľ hodnotiť samotný návrh, ten je potrebné podrobiť pozornému štúdiu. Možnosť vstúpiť do formovania je však veľmi pozitívna a nemala by byť na ľahkú váhu – to, ako sa toto územie bude vyvíjať, totiž ovplyvní celú Petržalku a život v nej.

Hoci postupne sa situácia zlepšila, Petržalka ešte stále nie je plnohodnotnou mestskou štvrťou so svojim urbánnym jadrom, od ktorého by sa odvíjal život celej miestnej komunity. Stále ide skôr o sídlisko, kde totálne prevažuje rezidenčná funkcia oproti ostatným. Transformácia Centrálneho rozvojového koridoru to však môže zmeniť.

Nemali by sme si zároveň predstavovať, že zmena územia je otázkou vzdialenej budúcnosti – mnoho developerov totiž čaká už len na spustenie a dokončenie výstavby električkovej trate, čo sa aktuálne predpokladá v rokoch 2021-2023. Po tomto roku sa naštartuje prudký rozvoj, ktorý však môže byť konečne koncepčný a nasmerovaný tak, aby z nej profitovala celá Petržalka a Bratislava.

Súvisiace články

Ako môže vyzerať nové centrum Petržalky?

05.08.2020 16:45:09 Adrian Gubčo

Príprava výstavby predĺženia Petržalskej električkovej radiály napreduje a Hlavné mesto avizuje, že termín dokončenia – koniec roka 2023 – zatiaľ stíha. Otvorenie novej trate zásadne zmení nielen dopravu na najväčšom slovenskom sídlisku, ale aj jeho budúci rozvoj. Pre výstavbu by sa mohli odomknúť nové rozsiahle plochy, predovšetkým územie medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde vznikne nové centrum Petržalky.

Čítať viac

Ako som pripomienkoval koncept Urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi

29.03.2019 16:15:00 Adrian Gubčo

Hlavné mesto v súčasnosti obstaráva návrh urbanistickej štúdie tzv. Centrálnej rozvojovej osi, teda širokého koridoru v centrálnej časti Petržalky. Toto územie je už od vzniku sídliska vyčlenené pre rozvoj centralitných funkcií, spoločne s hlavnou líniou verejnej dopravy. Teraz sa táto vízia môže konečne zrealizovať a Petržalka sa zmeniť na plnohodnotnú mestskú štvrť.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Od dnes od obeda sa spúšťa premávka na zmodernizovanej Dúbravsko-karloveskej radiále.

Service on the modernised tram track in Karlova Ves and Dúbravka will renewed today.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #tram #traffic #transportation #publictransport #city #urbanism #karlovaves #reconstruction #modernisation #riverfront #dubravka #infrastructure #vsco

@dpbratislava
Vo Vydrici boli potvrdené opatrenia, ktoré prispejú k vysokej kvalite projektu: pribudnú tak odkazy na minulosť, hodnotná zeleň a z Vodnej veže sa stane kultúrny priestor.

High-quality solutions in Vydrica are confirmed. New neighborhood will reflect history, it will be ecological and the developer will contribute to the reconstruction of Vodná veža, a historical monument which will become a cultural space.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #urban #urbanism #vydrica #oldbratislava #vydricadevelopment #lucron #architecture #contemporaryarchitecture #culture #publicspace

@compassarchitekti @vydrica.ba @markoandplacemakers
Nové zastávky na električkovej trati v Petržalke budú obsahovať integrované prístrešky so zelenými strechami a cykloinfraštruktúru v kodanskej kvalite.

New stops on proposed tramway track in Petržalka will contain green roofs and bike infrastructure of Copenhagen quality. 

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #tram #traffic #transportation #publictransport #city #urbanism #petrzalka #petržalka #elektricka #architecture #design #publicspace
V Nuppu pribudne už ôsma etapa. Obytný súbor na mieste bývalého brownfieldu má byť celý dokončený v roku 2025.

Eighth stage of Nuppu residential complex is revealed. Whole development should be completed in 2025.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #ruzinov #Ružinov #nuppu #architecture #contemporaryarchitecture

@yitslovakia
V Záhorskej Bystrici sa stáva realitou nová mestská štvrť.

A new neighborhood in Záhorská Bystrica is becoming reality.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #development #realestate #housing #living #home #city #zahorskabystrica #zahorie #construction #architecture #contemporaryarchitecture #kolisky #karpatiumrezidencie

@itbdevelopment
Západ slnka v novom meste.

Sunset in the new city.

#bratislava #YIMBA #yesinmybratislava #YIMBY #newbratislava #bratislavadowntown #development #realestate #city #downtown #skyline #sunset #skypark #skyparkbyzahahadid #highrise #twincitytower #nivy #novenivy #nivytower #architecture #contemporaryarchitecture #street
Pozrieť viac

YouTube