Author photoAdrian Gubčo 01.12.2023 18:04

Bratislava – mesto nákupných centier. Metropola dostala nový komerčný komplex, má byť iný ako ostatné

Ak je niečo, v čom hlavné mesto Slovenska vyniká aj oproti iným európskym metropolám, je to počet nákupných centier na hlavu. Hneď niekoľko veľkých komplexov je doplnených viacerými menšími. Teraz k nim pribudlo ďalšie. Po dlhšej dobe bola otvorená nákupná pasáž v útrobách Národného futbalového štadióna.

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Autor: Nino Belovič / YIM.BA

Keď bol v roku 2013 odhalený Národný futbalový štadión na Tehelnom poli, okamžite bolo zrejmé, že nejde len o štadión – mohutný komplex na mieste pôvodného futbalového stánku, ktorý zažil aj 50-tisícové návštevy, mal obsahovať štadión s kapacitou 22,5-tisíc miest, doplnený o kancelárie, bývanie, podzemné parkovanie, ale menšie nákupné centrum. Investor, spoločnosť Grafobal Group Development spojená s podnikateľom Ivanom Kmotríkom st., sa rozhodla využiť priestor skutočne naplno.

Koncept aj podoba NFŠ boli podrobené tvrdej kritike. Až na niekoľko výnimiek (v Moskve a Tirane) nie je štandardom, že sú priamo do štadiónov – dokonca priamo do hľadiska – včlenené výškové budovy. Takisto nie je preferované, aby sa úplne nové štadióny budovali vnútri obytných častí mesta, aby bolo možné bez problémov organizovať aj kultúrne podujatia a zabezpečiť dopravu. Napokon, omnoho väčší dôraz sa dnes venuje architektúre, ktorá má reprezentovať štát aj klub. Tu bola zadaná priamo kancelárii Expoline vďaka osobným vzťahom s investorom. 

V Bratislave sa napriek tomu naplánoval štadión ako súčasť veľkého komerčného komplexu, vychádzajúc z netradičnej schémy, v rámci ktorej mal štát odkúpiť štadión (resp. nekomerčnú časť projektu) od investora. Komerčné časti areálu mali zaplatiť za výstavbu a zároveň tu vytvoriť akési „bratislavské Las Vegas“, ktoré žije rušným mestským životom. Jeho súčasťou tak malo byť aj nákupné centrum, hoci v pešej vzdialenosti sú dve ďalšie.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: Grafobal Group Development

Štadión sa rozostaval v roku 2016 a dokončil o necelé tri roky neskôr. Čoskoro na to udrela pandémia koronavírusu COVID-19. Až v priebehu minulého roka sa tak otvorila cesta pre jeho plné využívanie. Napriek tomu bola sľubovaná nákupná pasáž dlhšie uzatvorená.

Všetko sa zmenilo pred niekoľkými týždňami. V priebehu novembra bol otvorený veľký supermarket značky COOP Jednota pod názvom Tempo, pre ktorú ide o tretiu bratislavskú a s prehľadom najväčšiu predajňu. Išlo o prvú otvorenú prevádzku v rámci OC Tehelko, ako bolo oficiálne nazvané obchodné centrum v susedstve NFŠ.

Hoci otvorenie supermarketu malo slávnostný charakter, samotné centrum sa sprístupnilo bez veľkých fanfár. Doteraz nemá dokončenú ani webovú stránku, hoci sa postupne otvárajú aj ďalšie prevádzky. Každopádne, developer pripomína, že nepôjde o veľkú nákupnú pasáž. „Na prenájom je k dispozícii 9.000 m2,“ hovorí Ivana Tittelová, mediálna zástupkyňa Grafobal Group Development. „Konečný počet prevádzok je okolo 30, ale presný počet závisí aj od nových nájomníkov, ktorí doplnia už otvorené prevádzky, a ich dispozičných riešení.“

Zloženie nových obchodov by malo byť oproti klasickým centrám špecifické. „Tu si treba najmä uvedomiť, že OC Tehelko nie je klasické obchodné centrum tak, ako ich poznáme z iných projektov. Jeho prioritou nie je lákanie fashion značiek, ale poskytovanie služieb obyvateľom okolitých rezidenčných projektov,“ vysvetľuje Tittelová. „Samozrejme, že tam nájdete aj značkové obchody, najmä špecializované športové predajne, ale nie je to priorita. OC Tehelko nechce v tomto zmysle konkurovať iným centrám, ale bude si hľadať vlastnú špecifickú identitu.“

Táto má zohľadňovať fakt, že ide o súčasť Národného futbalového štadióna. „Samozrejmosťou je, že jeho súčasťou bude aj fanshop domáceho futbalového klubu,“ pripomína mediálna zástupkyňa. Okrem toho tu budú zmieňované služby aj prevádzky, súvisiace so športom. Supermarket zaberá až štvrtinu prenajímateľnej plochy. „Momentálne sme niekde na úrovni 80 percent obsadenosti, pričom niektoré prevádzky si ešte svoje priestory pripravujú a dokončujú a budú otvorené začiatkom budúceho roka,“ dopĺňa I. Tittelová.

Investor sľubuje, že vznikne miesto pre pohodlné nakupovanie. „Celý komplex je vybavený dostatočnou kapacitou pohodlného podzemného parkovania. Pre obchodné centrum Tehelko je to konkrétne 270 parkovacích miest s vjazdom z Bajkalskej ulice,“ pripomína developer. V tomto smere je poloha aspoň určitou výhodou, mnoho návštevníkov auto využívať nemusí.

 

OC Tehelko zatiaľ na naplnenie čaká. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Národný futbalový štadión je tak konečne celý v prevádzke. Bytový dom s lakonickým názvom Byty Tehelné pole je už nejakú dobu zabývaný, postupne sa zapĺňa aj kancelárska veža Tower 5 alebo retailové prevádzky v okolí štadióna. Posledné prichádza OC Tehelko.

Developer pripomína, že to malo niekoľko príčin. „Prvou bola relatívne komplikovaná komunikácia so zástupcami štátu o funkčnosti priestoru ako takého. Druhou bola nepochybne pandémia COVID-19 a všetko s tým spojené,“ zdôvodňuje Ivana Tittelová. „Dôležité je dnes to, že tieto problémy sme prekonali a OC Tehelko začína ožívať,“ uzatvára.

Lokalita a Bratislava tak dostala nové nákupné plochy, hoci sa dnes už otvorene hovorí o presýtenosti trhu. Prirodzene, snahou investora nie je konkurovať obrovským centrám ako Eurovea, Aupark, Nivy alebo Avion, môže však ovplyvniť prevádzku Centralu a VIVO! V každom prípade OC Tehelko nepomôže maloobchodu v parteroch domov v okolí, ktoré už tak nie sú v ideálnej situácii a teraz sa to ešte zhorší.

Bratislava zatiaľ nie je svedkom procesov z niektorých miest v západnej Európe, kde sa nákupné centrá začínajú transformovať na polyfunkčné developmenty s mestotvorným charakterom. Na prvý pohľad sa zdá, že sa bratislavská verejnosť ešte stále nových obchodných galérií nenasýtila a jednoznačne preferuje takýto spôsob nakupovania.

Môže však ísť len o pocit. V tomto momente ešte nie je potvrdený zánik žiadneho nákupného centra, z kuloárov však prenikajú informácie o možnosti transformácií alebo čiastočných úprav niektorých starších alebo zastaraných komplexov. Časť nákupných plôch by podľa týchto informácií mohla byť nahradená kanceláriami alebo bytmi.

Išlo by o logický scenár v Bratislave, kde napriek ťažkostiam obchodníkov a sťažnostiam urbanistov pribúdajú stále nové a nové metre štvorcové predajných plôch. Nové OC Tehelko k nim pridalo ďalšie tisíce. Do akej miery bude úspešné, ukáže až budúcnosť.

 

Fotografie z 30.11.2023. Pozrite si výstavbu Národného futbalového štadióna vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube