Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 24.09.2021 13:03

Ďalšia časť D4 sa otvára, Bratislava získa šiesty most cez Dunaj

V túto nedeľu, 26. septembra, sa otvorí ďalší úsek diaľnice D4. Jeho súčasťou je aj Lužný most, šieste bratislavské premostenie rieky Dunaj. Pôvodne sa mal otvárať aj zvyšok rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz), pravdepodobne kvôli chýbajúcim povoleniam to však bude o čosi neskôr. To isté platí o krátkej spojnici križovatiek Jarovce a Petržalka.

Article Big

Lužný most. Zdroj: TASR

O novinke informovala už v stredu spoločnosť D4R7 Construction, hlavný dodávateľ projektu „Nultého obchvatu“. Otvorený bude úsek D4 medzi križovatkou Petržalka a križovatkou Bratislava – Juh (predtým nazývaná Ketelec) v celkovej dĺžke štyri kilometre. Tri kilometre sú tvorené tzv. Dunajským súmostím, teda sériou mostných objektov, ktoré preklenujú Dunaj a priľahlé lužné lesy. Spolu s dnes už odovzdanými úsekmi diaľnice D4 tak bude možné spojenie z cesty do Rusoviec až po križovatku Bratislava – Východ, teda po Ivanku pri Dunaji.

Pôvodne sa mala otvárať aj cesta od križovatky Jarovce, teda asi 2,4 kilometra dlhý úsek, D4R7 Construction však podľa Denníka E pravdepodobne nemá príslušné povolenia. „D4R7 Construction a príslušné úrady sa včera dohodli, že posledné úseky projektu D4R7 sa budú otvárať postupne, pretože organizácia dopravy v hlavnom meste je náročný proces,“ napísal mediálny zástupca firmy Tomáš Stupavský. Ešte v stredu sa pritom písalo, že odovzdaná bude celá cesta od rakúskych hraníc po Ivanku.

Hescon

Súčasťou otvárania mal byť aj 6,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Bratislava – Nivy (Prievoz). Tu sa R7 napojí na diaľnicu D1, ale aj na bratislavskú cestnú sieť. Rýchlostná cesta totiž vyúsťuje do Bajkalskej ulice a v tesnej blízkosti bude umožnený aj zjazd na Prístavnú alebo Slovnaftskú ulicu. Ide o kľúčové chýbajúce spojenie, vďaka ktorému vodiči z juhovýchodných predmestí obídu mestské časti Podunajské Biskupice, Vrakuňa a Ružinov a budú môcť vojsť priamo do mesta.

Spustenie premávky na teraz otváranom úseku bude prebiehať postupne. Dodávateľ pripomína, že ešte pred oficiálnym odovzdaním Lužného mosta pre autá budú o 9:30 ráno sprístupnené chodníky pre cyklistov a chodcov po oboch stranách mosta. Verejnosť ich bude môcť užívať neobmedzene. Okrem cestného prepojenia tak vznikne spojenie populárnych cyklistických trás na petržalskej aj slovnaftskej hrádzi.

Dunajské súmostie bolo asi najnáročnejšou stavbou v rámci celej aktuálnej etapy výstavby diaľničného okruhu. Súvislá mostná konštrukcia sa dvíha ponad veslársku dráhu, koryto Dunaja, jeho nivu a blízke okolie. Pozostáva zo štvorice nezávislých úsekov, pričom zhotoviteľ musel v prípade každého z nich splniť požiadavky na ochranu lokálnych biotopov, športovísk alebo možností pre plavbu lodí. Most má dva pruhy v každom smere s rozšírenými krajnicami, teoreticky tak môže mať aj tri pruhy. Chodníky pre chodcov a cyklistov majú tri metre. Životnosť mosta je sto rokov.

Spustenie úsekov D4 a R7, ktoré sa mali otvárať už v nedeľu, sa posúva asi o dva týždne. „Vzápätí pokračujeme viacerými ďalšími úkonmi, ktoré povedú k otvoreniu zostávajúcej časti rýchlostnej cesty R7 medzi križovatkami Bratislava-Nivy a Bratislava-Juh a úseku D4 Bratislava-Jarovce a Bratislava-Petržalka pred záverom prvého októbrového týždňa,“ popisuje T. Stupavský.

Dodávateľ v stredu písal o skorom výrazno zlepšení dopravnej situácie v metropole. „Veľa rúk prispelo k úspešnému dokončeniu tejto časti projektu a chceme sa tak poďakovať všetkým našim partnerom, bez ktorých by sme to nedokázali,“ hovorí generálny riaditeľ D4R7 Construction Michael Heerdt. „Nové úseky D4 výrazne odbremenia dopravu v hlavnom meste, keďže vďaka nim sa budú môcť vodiči úplne vyhnúť centru, ako aj preťaženému Prístavnému mostu. Dochádzanie do Bratislavy a, samozrejme, aj návrat domov bude jednoduchší napríklad pre obyvateľov Petržalky, Rusoviec, Jaroviec, Čunova, ale aj vodičov z južných obcí a Rakúska.“ Ako sa dnes ukazuje, pár rúk ešte svoju prácu nedokončilo.

V aktuálnej fáze budovania D4 a R7 chýba otvoriť ešte úsek D4 medzi križovatkami Bratislava – Východ a Čierna Voda. Táto časť diaľnice je už stavebne prakticky dokončená, preto je jej odovzdanie otázkou krátkeho času. Potom ostáva dobudovať už len jednu stavbu – križovatku D4 s diaľnicou D1. Nanešťastie, tá je na tom horšie, pričom nie je vylúčené, že bude dokončená až v polovici tejto dekády.

 

Lužný most. Zdroj: TASR

 

Práve toto križovanie vrhá zlé svetlo na celý projekt D4 a R7. Náklady na jeho výstavbu sa blížia k dvom miliardám eur, čo z neho robí najdrahší infraštruktúrny projekt v dejinách nezávislého Slovenska. Napriek tomu zlyhala projektová príprava, v čoho dôsledku vznikol – slovami ministra dopravy Andreja Doležala – svetový unikát v podobe nespojených diaľnic. Nedokončená križovatka je dnes zásadnou spoločenskou témou, pričom médiá otvorene hovoria o fiasku alebo trapase.  

Pozitívna správa, ktorou otvorenie významných chýbajúcich úsekov napriek všetkým problémom projektu D4R7 je, tak ostáva zatienená komplikovanou kauzou. Rozličné strany momentálne hľadajú riešenia, ako dokončenie križovatky urýchliť. Tieto zahŕňajú úpravy projektu, zmenu dodávateľa alebo použitie nových technológií. Najopatrnejšie je Ministerstvo dopravy, ktoré upozorňuje na nutnosť dodržania zákonného postupu. Aj preto sú vyhliadky na skoré dobudovanie jednotlivých prepojení, ktoré sú už pripravené, slabé.

Banner Harrys

Menej pozornosti je venovaného faktu, že sa v týchto týždňoch zásadne zmenia dopravné toky vo významnej časti Bratislavy. Čiastočne odľahčený by mal byť Prístavný most, v prvom rade sa ale očakáva výrazná úľava pre obce aj mestské časti v juhovýchodnej časti mesta. Ranné a poobedné špičky napríklad na Ulici Svornosti, Popradskej a Gagarinovej už začali byť neúnosné, kým v obciach Rovinka alebo Dunajská Lužná bola hlavná cesta bariérou v normálnom živote. To sa má teraz zmeniť.

Je však otázne, či zlepšenie pre jednu časť mesta neprinesie výrazné zhoršenie pre inú. Tisíce motoristov teraz začnú intenzívnejšie využívať Bajkalskú, Prístavnú a pravdepodobne aj Landererovu ulicu. Súčasťou vzniku rýchlostnej cesty neboli P+R parkoviská ani výraznejšie kompenzačné opatrenia vnútri mesta. Zápchy by sa tak mohli preniesť jednoducho inde, čo narúša predstavy o zlepšení dopravy v meste. Takisto je možné, že zlepšenie pre vodičov bude len dočasné.

V zmysle teórie o dopravnej indukcii by totiž vznik novej cesty mohol vyvolať zvýšený dopyt po využívaní automobilov. V spojení s bujnejúcou suburbanizáciou by to v dohľadnej dobe tak zvýšilo intenzitu dopravy, že sa motoristi budú snažiť nájsť alternatívy – napríklad prechádzať cez Petržalku alebo opäť využívať pôvodnú cestu I/63. Ak by to mal byť výsledok projektu za takmer dve miliardy eur, išlo by nielen o najväčšiu investíciu v dejinách Slovenska, ale aj o najhoršiu.

V tejto chvíli je isté, že vznik „Nultého obchvatu“ neprináša len dobré správy a neprispieva k tvorbe imidžu úspešného a modernizujúceho sa štátu. Popri stavebných úspechoch v podobe premostenia Dunaja alebo vzniku série náročných stavieb je to aj príbeh projektových zlyhaní, šetrenia, byrokracie, kontroverzných rozhodnutí alebo nedostatočného zváženia vplyvov a súvisiacich opatrení. Z dlhodobého hľadiska ide o potrebnú stavbu. Je ale na diskusiu, či bola potrebná práve teraz a takto.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Chýbajúci úsek R7 a D4 pred Lužným mostom sa otvára

01.10.2021 17:03:41 Adrian Gubčo

Uplynulý víkend bola konečne otvorená kľúčová časť bratislavského obchvatu, teda diaľnice D4: Lužný most, ktorý sa stal šiestym bratislavským premostením Dunaja. Význam spustenia bol však oslabený faktom, že nebol otvorený aj súvisiaci úsek D4 medzi križovatkami Jarovce a Petržalka a najmä rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou – Juh a Prievozom. Hoci sa pôvodne mali otvárať s mostom, v skutočnosti k tomu príde až v priebehu tohto víkendu.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 je otvorený

06.09.2021 18:02:20 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený ďalší úsek diaľnice D4, a to v úseku medzi Račou a Vajnorami. Ide o krátku časť, ktorá má dĺžku asi len dva kilometre, a zatiaľ jej chýba aj napojenie aj na zvyšok diaľnice. Jeho otvorením je však budúci obchvat Bratislavy opäť o čosi kompletnejší. Ako si však začína uvedomovať aj široká verejnosť, k plnému dokončeniu diaľnice medzi Jarovcami a Račou chýbajú ešte roky.

Čítať viac

Diaľnica D4 je v podstate dokončená, spojenie s D1 si počká niekoľko rokov

12.08.2021 14:07:00 Adrian Gubčo

V podstate už len niekoľko týždňov ostáva do sprevádzkovania zostávajúcich úsekov rozostavaných častí diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Práce sú dnes prakticky dokončené, pričom sa bude dať používať aj spojenie Bajkalskej ulice s R7. Problémom však ostáva križovatka D4 a D1 – plne funkčná bude možno až v roku 2024.

Čítať viac

Výstavba diaľnice D4 medzi Jarovcami a Račou je vo finálnej fáze

24.05.2021 16:24:51 Adrian Gubčo

Výstavba kľúčových častí diaľnice D4, ktorá v budúcnosti vytvorí obchvat Bratislavy, vstupuje do finálnej fázy. Ako oznámilo Ministerstvo dopravy SR, na Lužnom moste cez Dunaj boli úspešne vykonané záťažové skúšky. Okrem toho sa začínajú procesy technického odovzdania ďalších úsekov diaľnice, ako aj dôležitého napojenia rýchlostnej cesty R7 na dopravný systém mesta.

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 sa otvára

12.02.2021 14:05:00 Adrian Gubčo

V priebehu včerajška bol otvorený nový úsek diaľnice D4, teda nového obchvatu Bratislavy. Zhotoviteľ, spoločnosť D4R7 Construction, odovzdal do užívania 7,1 kilometra dlhý úsek medzi križovatkami Vrakuňa a Ivanka Západ (Senecká cesta). Nadväzuje tak na v novembri dokončený úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa a umožňuje spojenie aj s križovatkou Bratislava (Juh).

Čítať viac

Ďalší úsek diaľnice D4 bol dokončený

09.11.2020 15:19:01 Adrian Gubčo

V priebehu nedele, 8. novembra 2020, bol otvorený ďalší úsek tzv. Nultého obchvatu – teda diaľnice D4, ktorá má v budúcnosti vytlačiť tranzitnú dopravu z hlavného mesta. Ide o pomerne krátky úsek medzi križovatkami Podunajské Biskupice a Vrakuňa. Celkové dokončenie prvej etapy D4 medzi Jarovcami a Račou sa aj naďalej predpokladá v roku 2021.

Čítať viac

Prvé časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 sa otvárajú

17.07.2020 11:02:48 Adrian Gubčo

Po dlhých rokoch plánovania a štyroch rokoch výstavby sa v nedeľu, 19. júla 2020, otvoria pre verejnosť prvé úseky rýchlostnej cesty R7 medzi Ketelcom a Holicami a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou. Štát si od týchto ciest sľubuje výrazné zlepšenie dopravnej situácie v okolí Bratislavy, ktorej juhovýchodné predmestia sú mimoriadne zaťažené v dôsledku intenzívneho rozvoja v posledných desaťročiach.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most spojili, odovzdaný bude na budúci rok

10.06.2020 09:30:00 Adrian Gubčo

Budovanie diaľnice D4 prekonalo významný míľnik – za účasti zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby a koncesionára, budujúceho diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, teda tzv. nultý obchvat, boli spojené jednotlivé strany šiesteho bratislavského mosta cez Dunaj. Ministerstvo už hľadá aj meno pre kľúčovú stavbu v rámci jedného z najväčších infraštruktúrnych projektov v dejinách Slovenska.

Čítať viac

Prvý úsek R7 a D4 sa bude otvárať už o niekoľko týždňov, celkové dokončenie sa očakáva až v roku 2021

24.02.2020 11:15:30 Adrian Gubčo

Už v najbližších týždňoch by sa mala ukončiť výstavba prvých častí novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré spoločne tvoria najdrahší projekt v histórii nezávislého Slovenska. Premávka bude spustená na časti R7 od Ketelca po Holice a D4 medzi Ketelcom a Rovinkou, dokončenie kľúčových úsekov, napríklad mosta cez Dunaj, sa ale očakáva až neskôr.

Čítať viac

Veľké dopravné obmedzenia sa začínajú

15.02.2019 13:00:00 Adrian Gubčo

Dnešným dňom sa spúšťajú jedny z najvýraznejších dlhodobých dopravných obmedzení v nedávnej histórii Bratislavy. V súvislosti s uzávierkou niekoľkých zjazdov z Prístavného mosta v dôsledku výstavby Rýchlostnej cesty R7 a uzávierky ulice Mlynské nivy sa predpovedá dopravný kolaps, Hlavné mesto sa však k problému postavilo otvorene a pripravilo viacero náhradných opatrení.

Čítať viac

Bratislava sa pripravuje na obmedzenia v súvislosti s výstavbou dopravných projektov

21.01.2019 15:40:17 Adrian Gubčo

Dopravu v Hlavnom meste čakajú v blízkej dobe výrazné dopravné obmedzenia, súvisiace s výstavbou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ako aj s prestavbou ulice Mlynské nivy. Opatrenia, akými sa bude na vzniknutú kritickú situáciu reagovať, predstavilo dnes vedenie Bratislavy, mestskej časti Ružinov a Bratislavského samosprávneho kraja na tlačovej konferencii.

Čítať viac

Šiesty bratislavský most rastie, s ním rastú aj kontroverzie

20.09.2018 14:30:00 Adrian Gubčo

Práce na výstavbe diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 (D4R7) postupne akcelerujú. Stavebné práce sa rozbiehajú na viacerých úsekoch nových komunikácii, vrátane náročnejších stavieb – k tým najnáročnejším a najvýznamnejším patrí nové premostenie Dunaja, vznikajúce východne od Jaroviec a južne od areálu Slovnaftu. Ozývajú sa však aj kritici.

Čítať viac

Odhalené: Rýchlostná cesta R7

25.02.2015 13:00:00 Adrian Gubčo

V súvislosti s možným začiatkom výstavby rýchlostnej cesty R7 ešte tento rok získavame stále lepší prehľad o tom, ako bude táto významná dopravná stavba vyzerať. Firma Render Systém, venujúca sa tvorbe vizualizácii, zverejnila kvalitné vizuály časti novej dopravnej tepny.

Čítať viac

Ako bude vyzerať diaľnica D4?

22.12.2014 12:30:00 Adrian Gubčo

Výstavba diaľnice D4 sa pomaly blíži a v súvislosti s tým sú zverejňované stále nové informácie a materiály, existuje dokonca samostatná stránka o projekte.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube