Author photoMartina Gregová 29.07.2022 18:56

To najlepšie zo súčasnej svetovej architektúry: Školstvo

V najnovšom článku, venovanému Svetovému festivalu architektúry, si predstavíme ďalšie realizácie, ktoré sa budú počas slávnostného večera v meste Lisabon uchádzať o významné medzinárodné ocenenia. Ako už býva zvykom, projekty, ktoré odborná porota vybrala, sú rozdelené do niekoľkých kategórií. Jednou z nich sú aj školy a školské zariadenia. Tento výber 17 diel nám ponúka náhľad do projektov, ktoré porota vyhodnotila ako to najlepšie, čo v oblasti architektúry školstva za uplynulý rok vzniklo.

Zdroj: American Institute of Architects

Zdroj: American Institute of Architects

Školstvo je jedným zo základných pilierov kultúrnej spoločnosti. Väčšina školských budov na území Slovenska vznikla medzi rokmi 1950-1980 a ak aj prešli rekonštrukciou, jednalo sa skôr o zvýšenie energetickej efektívnosti - zateplenie, výmena okien či strešných krytín. Prelomový projektom v oblasti školských zariadení bola výstavba Súkromnej školy Gulliver v Banskej Štiavnici. Táto inštitúcia a jej víťazstvo v prestížnej architektonickej súťaži CEZAAR 2021 nám však ukázala aj niečo iné. To, čo by malo byť pre spoločnosť samozrejmé - vytvárať kvalitné priestory na výučbu našich detí - považujeme na Slovensku skôr za niečo výnimočné. Vo svete sa však nájde množstvo príkladov, ktoré nám v oblasti vzdelávania môžu byť inšpiráciou.

V kategórii Školstvo počas WFA porota ocenila budovy, ktoré sa vyznačujú nielen architektonickými kvalitami, ale priniesli aj pridanú hodnotu. Vybrané diela pracujú s mierkami jednotlivých priestorov tak, aby boli flexibilnejšie vo svojej funkcii. Okrem toho, návrhy kladú dôraz na dobré využívanie denného svetla a prirodzeného vetrania, čo sa považuje za jedno zo základných kritérií pre vytvorenie kvalitného a zdravého prostredia na vzdelávanie. V neposlednom rade, vybrané diela formujú komunitu tým, že študentom poskytujú dostatočný priestor na stretávanie sa počas vyučovania, ale aj mimo neho. Vo výbere nájdeme veľké školské komplexy, súkromné školy a škôlky, centrá rôznych kurzov či detskú knižnicu.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Greater Shepparton Secondary College, navrhli Gray Puksand

GSSC je jedinečná vzdelávacia inštitúcia, ktorá spája štyri školy do jedného kampusu. Budovy kampusu si svojou formou ctia vidiecku architektúru a dedinskú panorámu mesta neďaleko austrálskeho Melbourne. Návrh čerpá z estetiky domova prostredníctvom deviatich „domov“ a troch „štvrtí“. Ako „mesto v meste“ nový kampus obsahuje sériu inkluzívnych prostredí „malej školy“ vo väčšom okrese.

 

Autor: Zhao Sai

 

Pingtan Children Library, navrhli Condition_Lab

Detská knižnica Pingtan sa nachádza v dedine Dong na čínskom ostrove Pingtan. Táto malá drevená stavba s tromi poschodiami a rozlohou približne 80 m2 je postavená celá z dreva. Nejde o obyčajnú detskú knižnicu, ale o miesto, kde deti čítajú a hrajú sa zároveň, čo je nová paradigma vidieckych dedinských knižníc v Číne.

 

Autor: Iñaki Bergera 

 

Aldapeta María Ikastetxea School, navrhli IDOM

Budova novej školy v baskickom San Sebastiáne, ktorá má rozlohu až 18.000 m2, sa nachádza na mieste pôvodnej školy z 19.storočia. Smer, ktorým sa vzdelávanie uberá, si vyžaduje nové vhodné priestory na vzdelávanie podľa nových pedagogických metód. Z tohto dôvodu sa spoločnosť Compañía de María rozhodla zbúrať starú školu, aby postavila novú budovu, prispôsobenú moderným podmienkam, čo umožňuje maximalizovať účinok nových vzdelávacích postupov.

 

Autor: Niels Nygaard 

 

Erlev School, navrhli Arkitema

Priekopnícky projekt so silnými ambíciami pre dánske mesto Haderslev. Je to prvá drevárska škola „novej generácie“ v Dánsku a jedna z prvých svojho druhu v Škandinávii. Nosná konštrukcia školy je z lepeného dreva a vytvára pravidelný raster 3x3m. Drevo posilňuje zmyslový zážitok z budovy: vôňa, pocit a zvuk tohto materiálu vytvárajú prostredie, ktoré ožíva prostredníctvom jeho tepla a vizuálne zaujímavých povrchov.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

John Lewis elemetary school, navrhli Parkins Eastman DC

Základná škola Johna Lewisa bola navrhnutá tak, aby bola prvou školou v okrese Columbia (Washington DC), ktorá dosiahla nulové emisie. Aj keď nová budova nahrádza zastaranú brutalistickú budovu s otvoreným priestorom, zámerne si zachovala aj jej najlepšie aspekty – flexibilný priestor a jednoduchosť komunikácie. Zároveň poskytuje lepšie vonkajšie prostredie, denné osvetlenie, lepšiu akustiku aj zvýšenie bezpečnosti. Návrh sa stáva cenným aj pre komunitu, keďže niektoré školské zariadenia sú dostupné mimo otváracích hodín a cez víkendy.

 

Autor: Trevor Mein

 

The Clendon Centre, navrhli Architectus

Táto vzdelávacia a zároveň ubytovacia inštitúcia pre študentov 7.-9. ročníka na predmestí Melbourne pozostáva zo šiestich podlaží, z ktorých tri sú nad zemou a poskytujú priestory na ubytovanie študentov. Budova bola navrhnutá tak, aby maximalizovala priestor na potrebné funkcie vo veľmi obmedzenom fyzickom kontexte. Forma a materiály, ktoré architekti zvolili, boli vybrané s prihliadaním na vizuálnu identitu historického prostredia školy.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Ravenswood Senior Learning Centre, navrhli BVN

Ravenswood School for Girls je nezávislá denná a internátna škola pre dievčatá 12. ročníka v austrálskom Sydney. Senior Learning Center bolo vyvinuté predovšetkým na zvýšenie objemu vzdelávacích priestorov na akademickej pôde. Ravenswood, ktorý sa vzďaľuje od tradičného inštitucionálneho vzdelávacieho modelu, je „domáckou“ budovou, kde možno skúmať rôzne typy učenia a kde sa staršie dievčatá môžu po hodinách učiť, obedovať, stretávať sa alebo študovať.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Santa Monica Public High School Discovery Building, navrhli Moore Ruble Yudell/HED

Tento projekt bol vytvorený s ohľadom na krátkodobú flexibilitu a dlhodobú prispôsobivosť. Budova je priepustným a zároveň prístupným centrom, ktoré spája areál strednej školy Santa Monica v rovnomennej štvrti kalifornského Los Angeles. Budova sa obopína okolo otvoreného vstupného dvora s kaskádovými schodiskami a tribúnami na neformálne stretnutia. Budova je navrhnutá ako „podkrovná“ s flexibilným, otvoreným stĺpovým rastrom a nenosnými stenami, ktoré je možné v priebehu času rekonfigurovať.

 

Zdroj: Inner City High School

 

Inner Sydney High School, navrhli Francis-Jones Morehen Thorp

Pri návrhu bolo dôležité, aby veľkosť a rozsah vyžadovaný od veľkej školy s kapacitou 1.200 študentov na tesnom mestskom mieste nezahltil existujúci areál a okolité verejné priestory. Vznikla tak pestrá škála vzdelávacích priestorov – každý má svoj vlastný špecifický charakter, rozprávajúci príbeh o dlhej histórii lokality. Medzi hlavnými budovami strednej školy Inner Sydney sú roztrúsené rôzne vonkajšie vzdelávacie a rekreačné priestory, ihriská, nádvoria a terasy.

 

Autor: John Gollings Photography 

 

Music House, navrhli MCR PTY. LTD.

Hudobný dom je jedným zo série projektov, nachádzajúcich sa v areáli školy Essendom Grammar School na predmestí austrálskeho Melbourne. Súčasťou projektu bola aj rekonštrukcia existujúcej budovy. Cieľom bolo nielen aktualizovať budovu pre súčasné vyučovanie, ale aj oslavovať vrstvy histórie, nahromadené počas jej života. Odhalili sa okrasné omietkové stropy, zrenovovalo sa morené a lakované drevo a prerobili sa drevené dvere z rôznych období. Súčasťou dizajnu sú rôzne abstrakcie, určené na zapojenie zvedavej mysle študentov. V pôdoryse zvlnená línia severnej fasády rámuje vonkajší priestor na hranie.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Brisbane South State Secondary College, navrhli BVN Architecture

Brisbane South State Secondary College je inovatívna škola, nachádzajúca sa v Brisbane Knowledge Corridor, a je neoddeliteľnou súčasťou tejto poprednej siete vzdelávania, zdravia a výskumu. Škola je určená pre 1.600 študentov a usporiadaná je vo vertikálnom areáli okolo centrálnej domácej záhrady. Vertikálny kampus je prepojený cez päť nových budov s otvorenými galériami, ktoré formálne rámujú pohľady na krajinné prvky v okolí.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

The Rajasthan School, navrhli Sanjay Puri Architects

Škola, ktorá nasáva organický charakter indických dedín a starých miest, je nízka trojúrovňová budova s otvorenými, uzavretými a polouzavretými priestormi rôzneho objemu. Celá škola sa otvára smerom k viacúčelovému ihrisku a atletickej dráhe na severnej strane. Cirkulácia vzduchu je vedená cez otvorené, prirodzene vetrané chodby, ktoré prechádzajú a lemujú centrálne polokryté ihrisko. Kompletná potreba elektrickej energie je generovaná zvyškovou energiou neďalekej cementárne. Okrem toho sa všetka voda recykluje a znovu používa. Budova je tak svojím dizajnom mimoriadne energeticky efektívna.

 

Autor: Kristian Holm

 

HC Ørsted TEC, navrhli Sweco Denmark

TEC HC Ørsted v Lyngby v Dánsku je vzdelávacia budova s rozlohou 8.800 m2 pomenovaná po dánskom vedcovi, ktorý objavil elektromagnetizmus. Nová budova je navrhnutá tak, aby inšpirovala a vzbudila zvedavosť, rovnako ako experimentárium: technologické a vedecké ihrisko pre učiteľov aj študentov.

 

Autor: Trevor Mein

 

Meadowbank Schools, navrhli Woods Bagot

Meadowbank Schools je nová štátna škola pre 2.600 študentov vo veku od 5 do 18 rokov v severozápadnom Sydney. Opakujúce sa efektívne vyučovacie priestory zdieľajú spoločný raster a obslužné jadro, v rámci ktorého demontovateľné priečky a dvere umožňujú škole vyvíjať sa a meniť predmet alebo používanie a rozširovať veľkosti jednotlivých tried podľa aktuálnej potreby. Každé poschodie sa otvára smerom von a každá trieda je prirodzene vetraná.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Geelong College Junior School, navrhli John Wardle Architects

Základná škola v Geelongu neďaleko austrálskeho Melbourne pozostáva zo šiestich budov, z ktorých tri sú zrekonštruované, jedna zachovaná a dve novopostavené. Nové usporiadanie školy pripomína miniatúrny plán mesta. Medzi budovami sú usporiadané námestia a upravené nádvoria. Niektoré priestory sú viac verejné, iné viac chránené a niektoré rámcujú krajinu.

 

Zdroj: World Architecture Festival

 

Lotus Terrace Kindergarten, navrhli Yunchao Xu/Atelier Apeiron/SZAD

Hlavná budova pozostáva z učební na južnej strane a obslužných jednotiek na severnej strane. Uprostred je vizuálne transparentný multifunkčný verejný priestor, predstavujúci hlavnú ulica komunity. Na prízemí je centrálna galéria, koncertná sála, 30-metrová bežecká dráha a 25-metrová vodná nádrž s pieskoviskom. Napojené sú na otvorený vyučovací priestor výtvarnej, hudobnej, telesnej výchovy a ručných prác. Centrálna hala na druhom a treťom poschodí je plynúcim priestorom, plným slnečného svetla a prirodzeného vetra.

 

Autor: Chen Hao

 

Dingshu Vocational School of Pottery, navrhli genarchitects

Odborná hrnčiarska škola Dingshu v čínskom Wuxi má za cieľ zvýšiť príjem a zlepšiť život susedných farmárov a zdravotne postihnutých prostredníctvom kurzov a školení. Škola je otvorená aj pre komunitu ako miesto pre verejné vzdelávanie a podujatia. Hlavnými časťami kampusu sú dielne a učebne. Každá funkcia má svoj charakteristický priestor, štruktúru a formu, čo predstavuje samostatnú budovu. Každá budova má prirodzené osvetlenie a vetranie a medzi nimi sú vytvorené rôzne typy vonkajších priestorov. Hlavnými materiálmi pre tento kampus sú červené tehly a pohľadový betón. Ručne vyrábané tehly a hrubý betón rezonujú s každodennými postupmi pri výrobe keramiky.

 

Prečítajte si viac o ojedinelej novej realizácii základnej školy Gulliver v Banskej Štiavnici. 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube