V posledných rokoch je zreteľný vzrastajúci trend navrhovať obchodné prevádzky vo vysokej dizajnovej kvalite, ktorá presahuje ich primárnu funkciu predaja. Výnimkou nie sú ani športové predajne, ktoré sa menia z miest určených na nákup na priestory, ktoré motivujú a inšpirujú zároveň. Dôležitosť tohto trendu si uvedomujú aj slovenskí predajcovia, čoho výsledkom je hneď niekoľko zaujímavých interiérov.
Viacero medzinárodných štúdií v minulosti potvrdilo, že interiérový dizajn predajní do veľkej miery ovplyvňuje, či sa v nej zákazník napokon rozhodne nakúpiť. Práve z tohto dôvodu mávajú väčšie obchodné reťazce kvalitne prepracovanú vizuálnu identitu, ktorá okrem iného zahŕňa aj koncept interiéru pobočiek. Dôležitosť tohto aspektu si postupne začínajú uvedomovať aj menšie prevádzky a čoraz častejšie k návrhu interiéru prizývajú skúsených architektov.
Pozitívnych príkladov, keď sa vďaka interiérovému návrhu podarilo vytvoriť jedinečnú identitu obchodnej prevádzky, máme hneď niekoľko aj na Slovensku. Popri dizajnových predajniach okuliarov, umeleckých obchodov či predajniach šperkov majú v tomto smere pomerne bohaté zastúpenie aj predajne športového oblečenia, bicyklov či iných športových potrieb.
Zo starších projektov možno vyzdvihnúť napríklad priestor cyklistického showroomu a obchodu Isadore Community Hub v Pradiarni 1900. Interiér obchodu pre značku cyklistického oblečenia navrhovali architekti zo známeho ateliéru GRAU. Hlavným konceptom návrhu bolo vytvorenie hybridného priestoru, ktorý nebude slúžiť len ako obchodný priestor, ale bude kombinovaný s open-officeom a kaviarenským klubovým priestorom.
Ústredným prvkom obchodného priestoru sa stal stojan na vystavenie produktov, formovaný do centrálneho kruhu a vytvorený z recyklovateľnej ocele. „Tento výstavný systém, situovaný v priestore, sme transformovali do samostatného objektu,“ opisujú autori zo štúdia GRAU. Ostatné druhy nábytku sú jednoduché, funkčné a vytvorené z dreva alebo zo špeciálneho materiálu, ktorý vznikol rozdrvením nápojových kartónov.
Už nejaký čas funguje aj prevádzka BajkShop Joyride v Liptovskom Mikuláši. Za jej interiérovým návrhom stojí štúdio Architekti.sk. „Koncept interiéru je možné vnímať už cez rozmerný presklený výklad. Farebne zjednotený a otvorený priestor upriamuje pozornosť zákazníka na vystavené produkty a ponecháva mu voľnosť pri ich vnímaní. Dôležitú úlohu pritom zohráva aj subtílny oceľový skelet stavby,“ uvádzajú autori projektu.
Celý interiér predajne bicyklov je v tomto prípade ladený do tmavých odtieňov, vďaka čomu vyniknú bicykle rôznych farieb a veľkostí. K celkovej jedinečnej atmosfére prevádzky prispieva tiež svedomito rozmiestnené osvetlenie a niekoľko farebných akcentov v podobe zástien či reklamných panelov.
Jedinečný obchod so športovým oblečením a vybavením sa nachádza aj v obchodnom centre S-port Mall na Hodonínskej ulici v Bratislave. Interiérový dizajn predajne navrhlo architektonické štúdio AB-arch v spolupráci so štúdiom Polyline. Hlavnou ideou bolo vytvorenie zážitkovej predajne, čo sa architektom podarilo vďaka viacerým autentickým a originálnym prvkom.
Dominantou priestoru je bezpochyby štylizovaná skala, ktorej súčasťou je aj menšia lezecká stena. Skala je vysoká 4,5 metra a dlhá 12 metrov. Vďaka svojej polohe, orientácii a možnosti výstupu na skalu tento prvok návštevníkom predajne ponúka pekné výhľady na okolie Bratislavy cez veľké presklenie. „Je to ideálny a zároveň autentický spôsob, ako si vyskúšať turistickú obuv,“ popisujú architekti. V interiéri sa ďalej nachádza niekoľko lavičiek z vlekov, ktoré aj v novej podobe slúžia na sedenie, či dokonca kabína lanovky.
V poslednom ročníku ceny Intebold o víťazstvo zabojovala aj trnavská predajňa Ground Cycling Store, za návrhom ktorej stojí štúdio VM Architecture. Na ploche 526 metrov štvorcových tu zákazníci okrem cyklistického vybavenia nájdu aj premyslený predajný priestor v industriálnom štýle. Ako konštatujú samotní autori projektu: „Dôraz sa kládol najmä na funkčnosť a logickosť fungovania priestoru.“
Zároveň dodávajú, že jednou z dôležitých častí zadania bola 100 % recyklácia pôvodnej predajne. Veľká časť zariadenia, nábytku a technológií bola preto nanovo integrovaná do súčasnej podoby predajne. Tá okrem showroomu a predajnej časti disponuje aj detskou sekciou, obchodným zázemím a miestnosťou pre bike-fitting.
V posledných rokoch sa dizajn stal dôležitým nástrojom, ako zaujať zákazníka, odlíšiť sa od konkurencie a vytvoriť trvalý dojem. Obchody už nie sú iba miestom na nákup, ale stávajú sa zážitkovými priestormi, ktoré kombinujú funkčnosť, estetiku a emóciu. Tento posun reflektuje snahu podnikateľov prispôsobiť sa meniacim sa očakávaniam zákazníkov, ktorí čoraz viac vyhľadávajú nielen kvalitné produkty, ale aj autentický a inšpiratívny zážitok. Architekti a dizajnéri sa preto čoraz častejšie stávajú kľúčovými partnermi pri tvorbe značiek, ktoré chcú byť nezabudnuteľné – nielen svojimi produktmi, ale aj prostredím, v ktorom ich prezentujú.
(Intebold, Architekti.sk, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac