Dizajn obchodných prevádzok zohráva kľúčovú úlohu pri formovaní prvého dojmu, zážitku zákazníkov a napokon aj úspešnosti prevádzky. Premyslené riešenia priestoru dokážu ovplyvniť emocionálnu reakciu návštevníkov, čo sa často premieta do ich nákupných rozhodnutí. Pochopili to aj majitelia známych bratislavských optík ZITA, ktorí v priestore Pradiarne 1900 otvorili dizajnové očné centrum pre deti.
Autor: Jakub Čaprnka
Fakt, že dizajn obchodných priestorov má priamy vplyv na nákupné správanie zákazníkov, potvrdilo už viacero odborných výskumov, realizovaných v mnohých krajinách. Prehľadná a atraktívna prezentácia produktov, príjemné prostredie a ergonomické riešenia dokázateľne podporujú dlhší pobyt v predajni a zvyšujú pravdepodobnosť nákupu.
Trendom v tejto oblasti je aj takzvaná personalizácia obchodného priestoru. Dobre navrhnutá predajňa reflektuje firemnú identitu značky a stáva sa neoddeliteľnou súčasťou marketingu. Ešte pred niekoľkými rokmi by len málokto predpokladal, že tento trend výrazne zasiahne aj optiky. Dnes to dokazuje hneď niekoľko úspešných realizácií.
Medzi prvé lastovičky v tomto smere patril bratislavský showroom pre optiku s nezávislým dizajnom okuliarov IOKO na Bernolákovej ulici. Jeho podobu navrhol architekt Alan Prekop. Ďalším príkladom je dvojica optík ZITA. Jedna z nich od roku 2017 sídli na Živnostenskej ulici v Bratislave a autorom jej podoby je architektonické štúdio GRAU. Na úspech prvej predajne neskôr nadviazala druhá pobočka, tentokrát v objekte Pradiareň 1900. Autorom návrhu bolo české Studio Perspektiv.
Rovnaký klient štúdio oslovil aj v roku 2024, tentokrát s cieľom získať návrh predajného priestoru pre deti, ktorý by bol zároveň profesionálnym očným centrom aj optikou. „Vychádzali sme z vizuálneho štýlu značky eyekido a v dizajne detskej predajne sme spojili japonskú vizualitu a dynamiku bojových športov (Aikido) s detským svetom farieb a oblých abstraktných tvarov,“ približujú koncept autori návrhu.
Očné centrum a optika pre deti Eyekido sa nachádza v objekte Pradiareň 1900, hneď vedľa staršej obchodnej prevádzky, ktorú vlastnia rovnakí majitelia. Tak ako v prípade optiky ZITA, aj tentokrát sa priestor vyznačuje vysokými stropmi, otvorenou dispozíciou a industriálnou atmosférou. Dostatok denného svetla sa do interiéru dostáva prostredníctvom rozmerných okien. Podlažná plocha riešeného priestoru dosahuje 270 metrov štvorcových.
Ústredným prvkom celého návrhu je viacero kubusov zo svetlofialového dierovaného materiálu. Jednotlivé boxy boli do priestoru vložené voľne, nezávisle od konštrukčných prvkov budovy. V ich vnútri sa nachádzajú priestory na premeranie zraku a rôzne špecializované vyšetrenia. V rámci farebnej palety vo vnútri boxov dominujú najmä svetlé pastelové odtiene, miestami doplnené o výrazné akcenty. Hravým detailom sú grafiky na stenách, ktoré sa objavujú v každej z miestností.
Vo vstupnom priestore sa okrem boxov nachádza aj niekoľko ďalších dominantným dizajnových prvkov. V centre dispozície je umiestnený hrací stolík pre deti, doplnený o niekoľko farebných taburetiek. Výrazným prvkom je aj recepčný pult s LED podsvietením. „Deti sú vtiahnuté do iného sveta, obchod nie je zamýšľaný ako detský herný svet, ale skôr ako vzrušujúca cesta plná dobrodružstiev, na ktorých konci čaká na deti dobrý zrak,“ uvádzajú architekti.
Rovnako ako v prípade optiky ZITA, aj tentokrát sa zvyšná časť riešeného priestoru nesie v bielej a svetlosivej farbe, a to od podlahy cez výstavné panely pre rámy okuliarov až po strop. Podľa slov dizajnérov bol do interiéru zakomponovaný aj recyklovaný plast v priesvitnom prevedení.
Trendy v navrhovaní obchodných prevádzok s detským sortimentom sa čoraz viac zameriavajú na vytvorenie zážitkového priestoru, ktorý je nielen esteticky príťažlivý, ale aj prispôsobený potrebám najmladších zákazníkov. Dôležitú úlohu tu zohráva hravosť, interaktivita a použitie prírodných či udržateľných materiálov. Dizajn sa často inšpiruje svetom detskej fantázie, pričom kombinuje výrazné farby, netradičné tvary a praktické riešenia.
V interiéri Eyekido sa tieto trendy premietli do kreatívneho konceptu, ktorý spája japonskú vizualitu s dynamikou bojových umení a detským svetom farieb a oblín. Pastelová farebná paleta, originálne grafiky a kubusy zo svetlofialového dierovaného materiálu vytvárajú hravé, no zároveň funkčné prostredie. Prívetivá atmosféra a premyslené dispozičné riešenie podporujú pocit pohody a prirodzene vedú deti aj ich rodičov k objavovaniu ponuky.
(Studio Perspektiv, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac