Bratislava nepatrila na začiatku 20. storočia k európskym veľkomestám, preto sa tu nevyvinuli skutočné výstavné bulváre. Jednou z mála ulíc, ktoré sa však k tejto definícii približujú, je Štefánikova. Tvorená je atraktívnou zástavbou palácov a nájomných domov, z ktorých sú dnes mnohé schátrané. Ich stav sa postupne zlepšuje, samotná ulica ale pripomína skôr dopravnú stoku.
V časti verejnosti sa ozýva volanie po silnejšej inšpirácii historickými vzormi v architektúre. Tento prístup však nezriedka skončí gýčom, ktorý je omnoho horší ako súčasné riešenie. Napriek tomu neprestáva diskusia o citlivom prepájaní nových budov so staršími zachovanými objektami a vhodnom nadviazaní na existujúce urbanistické štruktúry. Príklady, že sa to dá, existujú.
Väčšina mestských častí bojuje s nedostatočnými kapacitami materských a základných škôl. Výnimkou nie je ani Ružinov, ktorý však pripravil koncepciu rozvoja kapacít týchto zariadení. Dnes je už schválená miestnym zastupiteľstvom, v dôsledku čoho môže samospráva začať podnikať konkrétne kroky.
Obchodný dom Dunaj je výraznou súčasťou Námestia SNP už niekoľko desaťročí. Za tú dobu výrazne schátral, keďže atraktivitou nedokázal držať krok s modernejšími nákupnými centrami. Zmena prišla v priebehu minulého roka, keď spoločnosť CTP rozbehla komplexnú rekonštrukciu, spojenú s radikálnymi stavebnými úpravami.
Verejnoprávna televízia a rozhlas disponujú viacerými nehnuteľnosťami po celom Slovensku, pochádzajúcimi z čias, keď bola ich produkcia omnoho rozsiahlejšia. Stav mnohých budov už dnes nie je ideálny. V prípade košického objektu sa však situácia dramaticky zmenila - vďaka rekonštrukcii dnes RTVS sídli v modernej budove, ktorá je nielen úspornejšia, ale aj architektonicky príťažlivejšia.
Takmer všetky úspešné svetové mestá spája jeden problém: nedostupné bývanie. Preto sa veľká časť z nich usiluje o rozvoj cenovo dostupných bytov v podobe nájomných schém. Ideálne je pritom umiestňovať ich v relatívne kvalitných a dobre napojených lokalitách, aby nehrozilo riziko segregácie. Nie je to vôbec jednoduchá úloha, keďže v mnohých husto zastavaných metropolách nie je pre výraznejšie projekty miesto.
Bory od Penta Real Estate patria výhľadovo k najväčším developerským schémam v Bratislave. Lokalita na rozhraní Lamača a Devínskej Novej Vsi na severozápade mesta sa má stať komplexnou mestskou štvrťou s bývaním aj rozsiahlou občianskou vybavenosťou. Uplynulých aj prebiehajúci rok jej prinesie dramatické rozšírenie.
Diskusiu o budúcnosti verejného priestoru v Bratislave a utlmovanie individuálnej automobilovej dopravy tento týždeň rozvíril Krajský dopravný inšpektorát (KDI). Podľa stanoviska policajtov je riešenie niektorých úprav cestných komunikácií, zrealizovaných v rámci projektu Mesto pre deti, v rozpore so zákonom. Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) si však za úpravami stojí.
Okolie medzinárodného letiska M.R. Štefánika v Bratislave zatiaľ patrí k menej urbanizovaným oblastiam, ale postupne sa začína transformovať. V súčasnosti sa v bezprostrednom susedstve letiska rozvíjajú nové projekty, ktoré prinesú do lokality výrazné zmeny. Jedným z nich má byť aj nová centrála spoločnosti Goldbeck.
Kreatívni architekti dokážu urobiť aj malý priestor omnoho funkčnejším. Vďaka premysleným zmenám dispozície sa tak z pôvodne dvojizbového bytu môže sa stať trojizbový. Keď sa sa navyše nové riešenie spojí s kvalitným vybavením či dizajnom, výsledkom je výborná investícia a omnoho lepšie podmienky pre bývanie.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac