Author photoAdrian Gubčo 03.05.2021 11:30

Na Metropolise štartujú prípravné práce

Developer Mint Investments ku dnešku naštartoval prípravné práce na projekte Metropolis. Najnovší zámer, ktorý doplní bratislavský downtown, vznikne na nároží Bottovej a Chalupkovej ulice. Investor uvádza, že tým oficiálne naštartoval realizačnú fázu, pričom už teraz sa zámer črtá ako úspech – predaných je totiž už 40% bytov.

Zdroj: Herrys

Zdroj: Herrys

Obdĺžnikový stavebný pozemok sa nachádza v srdci downtownu, naproti dočasnej autobusovej stanici a v dotyku s dlhodobo rozostavaným projektom Apollo Residence. Neďaleko však bola dokončená aj výstavba prvej etapy polyfunkčného súboru Sky Park, z ktorého sa už stáva aktívna časť mesta. Metropolis má ambíciu na tento život nadviazať a doplniť ho v podobe dvojice veží s aktívnym parterom alebo parčíkom v zadnej časti developmentu. Po dnešku sa tu rozbehne stavebná aktivita.

Parcela bola oplotená približne pred dvoma týždňami, dnes sa začínajú výkopy a zakladanie a realizácia spodnej stavby by mala byť dokončená približne o deväť mesiacov. Pokiaľ nerátam investora Apollo Residence, Mint Investments sa týmto zaraďuje k skupine najvýznamnejších bratislavských developerov, ktorí v priestore downtownu rozvíjajú svoje projekty. Nový projekt síce nebude patriť k najvyšším, pohľadovo však pôjde o výraznú stavbu, ktorá sem prinesie stovky nových bytov a obyvateľov.

V tomto smere už developer spoločne so svojim predajcom bytov, realitnou kanceláriou Herrys, vykazuje vysoké čísla predaja. Majiteľa má údajne 111 jednotiek z 298, čo bola podmienka pre predpredaj. Išlo o všetky typy rezidencií, bytov i apartmánov, pričom niektoré disponujú predzáhradkami, ostatné balkónmi a terasami. Klienti majú záujem o všetky veľkosti rezidencií, od 1-izbových po 5-izbové. Investori a záujemcovia o vlastné bývanie sú zastúpení rovnakým dielom. To nie je najhoršia správa, pokiaľ je cieľom kvalitné bývanie a rozvoj vzťahov medzi susedmi.

„Klienti, ktorí si kúpili bývanie v tomto projekte, sa rozhodli hlavne na základe prémiovej lokality a vysokého štandardu projektu,“ hovorí Filip Žoldák zo spoločnosti Herrys. „Najvyšší nominálny rast cien v novom downtowne správnosť ich rozhodnutia potvrdzuje.“ Ceny v tejto lokalite údajne medziročne vzrástli o viac ako 10%, pričom očakávaný je ďalší rast. Metropolis preto má byť ideálnou investíciou.

Developer zároveň zdôrazňuje, že ide aj o dobré miesto pre bývanie. „Metropolis je kvalitný produkt nielen z hľadiska použitých materiálov a štandardov, ale aj z pohľadu architektúry, vonkajšieho vzhľadu a čo je dôležité, samotných dispozičných riešení bytov a apartmánov,“ vysvetľuje Sebastien Dejanovski zo spoločnosti Mint Investments. „Efektívne riešenie dispozícií s dôrazom na maximálne využitie má v konečnom dôsledku vplyv na nízke náklady za správu a údržbu.“ Developer dodáva, že Metropolis bude mať k dispozícii dostatok občianskej vybavenosti a dobrú dopravnú dostupnosť vďaka svojej polohe v downtowne.

Tieto fakty mali prispieť k vysokej predajnosti. Linda Filová, projektová manažérka z Herrysu, pripomína, že predpredaj sa spustil len na jeseň 2020. Okrem lokality či dispozície údajne klientov oslovili aj štandardy, dodatočné služby (concierge) a architektúra. Tá je dielom architekta Juraja Sonlajtnera z ateliéru City Work Architects a má podobu dvoch zrkadlovo otočených veží s výškou 63 metrov. Retail zaberá prvé dve podlažia a umiestnený je pod podlubím. V zadnej časti pozemku je už zmieňovaný semiprivátny park s detským ihriskom a výmerou takmer 4-tisíc metrov štvorcových.

Ukončenie výstavby projektu Metropolis sa predpokladá ku koncu roka 2023. Nové veže sa tak zaradia k čoraz hustejšej panoráme nového komerčného centra Bratislavy, tvorenej výškovými budovami.

 

Projekt bude mať aktívny parter s podlubím. Zdroj: Mint Investments / Herrys

 

Bottova ulica získa ďalšie veže, ktoré sa pridajú k existujúcej (Sky Park Offices), ako aj plánovaným – štvrtej rezidenčnej veži Sky Parku, predpokladanej centrále ZSE na mieste Design Factory a výhľadovo aj budove na mieste náhradnej autobusovej stanice, kde HB Reavis predstavil prvú časť uvažovaného rezidenčného súboru. Uličný koridor by mohol vzniknúť aj v predĺžení Bottovej smerom ku križovatke Mlynské nivy – Košická, kde je na nároží ulíc plánovaná ďalšia výšková budova. Z Bottovej by sa tak mohla stať na pomery Bratislavy zaujímavá ulica, obstavaná vežiakmi.

Bolo by skvelé, keby na to dizajn ulice reagoval – a táto by pripomínala skôr bulvár či promenádu, ako tradičnú ulicu. Hoci druhé Hviezdoslavovo námestie sa z Bottovej (už) nestane nikdy, veľkorysejší prístup k verejnému priestoru by bol namieste. To by si vyžadovalo aktívny parter v jednotlivých domoch, kvalitnú stromovú výsadbu, vysoko estetické povrchy, alebo utlmenie automobilovej dopravy. Na začiatku však mala byť koordinácia aktérov, k čomu nedošlo. Koncepcia bulváru je narušená vjazdom do podzemnej garáže Sky Parku v jeho zakončení.

Presne toto sú dôvody, prečo mali mesto a mestská časť aktívnejšie pristupovať k rozvoju downtownu. Mnohé metropoly by boli nesmierne vďačné za príležitosť, aká sa naskytla Bratislave. Úplne nové štvrte takéhoto významu a v takejto polohe nevznikajú v Európe tak často. Ak k tomu však už dochádza, vo vyspelejších mestách ide o predmet dlhodobých konzultácií a súťaží, po ktorých vznikajú reprezentatívne zóny so špičkovými novými promenádami, námestiami, parkami a ulicami, doplnenými o novú verejnú a kultúrnu vybavenosť. V Bratislave vznikol oneskorene len Územný plán zóny Chalupkova a upravili sa Mlynské nivy, odvtedy je však štvrti venované minimum pozornosti.

Je to veľká škoda. Individuálne kvality jednotlivých projektov sa mohli znásobiť, pokiaľ by boli lepšie zasadené do priestoru, komunikovali spolu a spoluvytvárali akúsi jednotnú identitu. Rástlo by aj prijatie transformácie tejto štvrte u verejnosti, ktorá síce vníma výstavbu nových dominánt, nezriedka má ale pocit, že ide o niečo „nebratislavské“. Nová štvrť akoby sa stávala ihriskom pre privilegovaných, ktorí si tu môžu dovoliť kúpiť byty alebo prenajať nadštandardné kancelárie.

Nie je to samozrejme tak. Hoci development priniesol takmer kompletné nahradenie pôvodnej priemyselnej zástavby, v čoraz väčšej miere sa pracuje s odkazmi naň. Takmer všetci developeri si už uvedomujú význam príťažlivých verejných priestorov a vo svojich projektoch ich tvoria, skoro všetky developmenty majú do peších koridorov orientované prevádzky a aktívny parter, a parkov či zelene tu rozhodne nie je nedostatok. Pozitívom je, že rozličných mimoúrovňových riešení je minimum a chodec sa nemusí pohybovať cez rozličné podjazdy či nadjazdy. Postupne sa posilňuje aj význam cyklodopravy.

Pozitívom je aj fakt, že sa zóna postupne dopĺňa a vyplnené budú dlhodobo prázdne pozemky. Štvrť bude tvorená kompaktnou zástavbou, ktorú spolutvoria viacerí investori, vzájomne konkurujúci riešeniami či architektúrou. Metropolis sa do tohto prostredia zaradí dobre – a prinesie tým niečo aj panoráme, a to výškou i tvarom.

Bratislavský downtown bude pozitívnym symbolom mesta. Netreba však tak veľa, aby bol ešte pozitívnejším.  

 

Už čoskoro prinesiem rozhovor nielen o tomto projekte so Sebastienom Dejanovskim zo spoločnosti Mint Investments.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Herrys
  • Zdroj: Herrys
  • Zdroj: Herrys
  • Zdroj: Herrys
  • Zdroj: Herrys

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube