Author photoAdrian Gubčo 19.09.2019 10:00

Ako postupuje modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály?

Jedným z najvýznamnejších aktuálne rozbehnutých dopravných projektov v Bratislave je modernizácia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály, dlhoočakávaný zámer, ktorý sa začal po viacerých odkladoch realizovať až v lete tohto roka. Napriek určitému omeškaniu stavba viditeľne napreduje.

Modernizácia sa oficiálne spustila 22.6.2019, kedy sa rýchlo naštartovali práce na odstránení pôvodnej trate, ktorá bola naposledy rekonštruovaná v roku 1992. Vysoké tempo sa však nezachovalo počas celého leta a bolo výrazne poznačené nedostatkom personálnych kapacít. Investorovi, ktorým je Hlavné mesto, a zhotoviteľovi DK Radiála, kam patrí napríklad spoločnosť Metrostav, sa však podarilo medzičasom situáciu vyriešiť.

Každopádne, harmonogram, podľa ktorého sa mala prvá etapa modernizácie v podobe úseku medzi Jurigovym námestím a obratiskom Karlova Ves dokončiť do 27.9.2019, sa určite splniť nepodarí. Najnovšie mesto tvrdí, že dokončená by mala byť najneskôr do konca októbra, dátum spustenia prevádzky známy nie je.

V rámci tejto etapy sa aktuálne pracuje na výstavbe samotnej koľajovej trate, pripravuje sa výstavba zastávok, rekonštruuje sa podchod Borská, nadchod Nad lúčkami, kde v tejto chvíli vznikajú výťahy, upravujú sa priechody pre chodcov, rekonštruuje sa priecestie na Fadruszovej a inštaluje sa svetelná signalizácia. Do konca tejto časti modernizácie sa ešte zmodernizuje aj verejné osvetlenie a zrealizujú sa sadové úpravy pozdĺž trate.

Ešte počas realizácie prvej etapy sa zároveň spúšťajú práce na druhej etape v úseku medzi obratiskom a Hanulovou, kde je avizovaný dátum dokončenia do konca tohto roku. Najvýraznejším prvkom tejto časti modernizácie bude prestavba zastávky Damborského na prestupný terminál s autobusmi.

Celá modernizácia by sa mala ukončiť budúcoročnou treťou etapou (v lete), počas ktorej dôjde k prestavbe uzlu Molecova, kde bude zriadený ďaší prestupný terminál, ako aj k modernizácii trate na nábreží až po tunel.

 

 

Veľký projekt s rozpočtom vo výške 65 miliónov eur predstavuje najvýraznejšiu investíciu do verejnej dopravy v Bratislave od dokončenia prvej časti petržalskej električkovej radiály, teda od roku 2016. Hlavným cieľom je zásadne zlepšiť kvalitu prevádzky električiek v Karlovej Vsi a Dúbravke, a to vďaka výrazne lepším technickým podmienkam trate.

Projekt si prešiel dlhým vývojom, jeho finálna verzia je však na dobrej úrovni. Po obnove by sa mala zvýšiť rýchlosť prevádzky električiek na trati, čo by malo v rámci celej radiály priniesť úsporu až tri minúty (čo je v tomto kontexte veľmi dobré číslo). Okrem nových koľajníc k tomu prispeje aj zrušenie jednej zastávky, resp. zlúčenie zastávok Segnerova a Jurigovo námestie.

Trať by okrem toho mala byť nehlučná, keďže budú nainštaované antivibračné rohože a zvršok bude zazelenený, zastávky budú kompletne bezbariérové a miestami vybavené aj výťahmi a v rámci priechodov pribudnú cyklopriechody. Vo výsledku tak dochádza k radikálnemu zvýšeniu komfortu cestujúcej verejnosti.

Pôjde o dôležité víťazstvo: v snahe pritiahnuť ľudí do verejnej dopravy je potrebné ukázať, že nejde o spôsob prepravy chudobnejších obyvateľov, ale o modernú a ekologickú alternatívu voči ceste automobilom, naostatok však aj rýchlejšiu a pohodlnú. Pre zmenu imidžu verejnej dopravy je dobrý stav infraštruktúry, najmä zastávok, mimoriadne potrebný.

V relatívne blízkej budúcnosti by mali nasledovať modernizácie ďalších radiál: Vajnorskej a Ružinovskej, v poslednom období sa začína hovoriť aj o Račianskej, hoci táto ešte nie je projektovo pripravená. Každopádne, ak by došlo k skorej rekonštrukcii všetkých týchto tratí na úrovni tej karloveskej, verejná doprava v Bratislave zažije skokovú zmenu k lepšiemu.

Po rokoch uprednostňovania individuálnej automobilovej dopravy by to už bolo veľmi žiadúce. Bratislava je dnes na križovatke, či sa stane pokrokovým európskym mestom, alebo autocentrickou metropolou so zhoršenou kvalitou života. Ak si nevyberie teraz, je celkom možné, že v tomto storočí sa nám už medzi úspešných zaradiť nepodarí.

 

Fotografie z 15.9.2019. Pozrite si celý masívny update vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Začiatok modernizovaného úseku
  • Úsek v priestore novej zastávky Segnerova
  • Prestavba nadchodu Nad lúčkami
  • Už položená časť trate
  • Trať pred MiÚ Karlova Ves
  • Podchod Borská
  • Nadchod v priestore zastávky Karlova Ves získava výťahy
  • Trať pri obratisku
  • Práce na trati pri obratisku
  • Práce v úseku nad Hornými Krčacami

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube