Author photoMartina Gregová 30.11.2023 19:30

Z ponurého objektu oáza života. Prepracovaná rekonštrukcia ukázala potenciál opustených budov železníc

V okolí železničných staníc sa nezriedka nachádzajú staršie objekty, ktoré sú dnes očividne prázdne a nevyužívané. Správca objektov bojuje s ich udržiavaním, pričom by mohlo ísť o atraktívne priestory pre prácu či trávenie času. Príklady sa nachádzajú na celom svete. 

Autor: Simon Whitbread

Autor: Simon Whitbread

V oblasti správy nehnuteľností, súvisiacich so železničnou dopravou, možno v uplynulých rokoch pozorovať dva základné trendy. Na jednej strane sa mnohé krajiny snažia o rozvoj železníc a podporu ich využívania, na strane druhej sú mnohé bývalé železničné sklady či iné objekty, patriace pod správu príslušných spoločností, pretvárané na moderné komunitné centrá, retailové či dokonca administratívne budovy.

Prvý trend možno pozorovať napríklad v Česku, kde v posledných rokoch dochádza k rapídnemu rozvoju železničnej dopravy. V horizonte niekoľkých rokov je tu plánované spustenie prvých sekcií Vysokorýchlostnej železnice, ktorá zásadným spôsobom zmení podobu verejnej dopravy v Česku - a to aj vďaka vzniku nových staníc. Okrem toho však spoločnosť Správa železnic pravidelne informuje o projektoch modernizácií konvenčných tratí, s čím mnohokrát súvisia rekonštrukcie starších železničných staníc

V čoraz väčšej miere sa však objavujú aj projekty, ktoré prinášajú nielen obnovu budov, patriacich do aktívnej siete, ale aj úplnu zmenu funkčnej náplne vyradených stavieb. Jedná sa najmä o objekty železničných skladov, ktoré dôsledkom ústupu alebo transformácie tohto druhu dopravy ostali opustené a často aj chátrajú.

Galéria

  • Autor: Simon Whitbread
  • Autor: Simon Whitbread
  • Autor: Simon Whitbread
  • Autor: Simon Whitbread
  • Autor: Simon Whitbread
  • Autor: Simon Whitbread

Jedným z pozitívnych príkladov takejto premeny je napríklad budova Bovenbouwwerkplaats v holandskom Utrechte. S cieľom zachovať pôvodnú eleganciu budovy bola obnovená jej tehlová fasáda aj oceľová konštrukcia. Rovnako boli ponechané aj interiérové prvky, pripomínajúce pôvodný účel budovy, napríklad elektrické skrinky či potrubia. „Naša transformácia obnovuje a podporuje všetky priemyselné kvality starého objektu – jeho skelet, fasádu aj výnimočné detaily,” tvrdia autori projektu. 

Objekt sa vďaka návrhu zmenil na miesto, podporujúce komunitu. Vzniklo tu niekoľko spoločenských priestorov, ktoré možno využívať naozaj flexibilne. Prestavba budovy tak do obytnej štvrte priniesla chýbajúce funkcie. 

Podobné projekty vznikajú aj mimo Európy. V austrálskom meste Eveleigh na predmestí Sydney len nedávno otvorili nový polyfunkčný objekt. Ten sídli v budove z 19. storočia, v ktorej sa ešte pred pár desiatkami rokov vyrábali a servisovali lokomotívy. V čase najväčšieho rozmachu železničnej dopravy v objekte pracovalo až 10-tisíc zamestnancov. Po zatvorení výroby budova istý čas fungovala ako technologický park. Tento krok sa však ukázal ako nie príliš štastný, a to najmä z hľadiska širších vzťahov s okolím.

Cieľom najnovšej rekonštrukcie objektu, ktorá bola ukončená len pomerne nedávno, bolo jeho úplne sprístupnenie verejnosti. Po novom sa v ňom nachádzajú maloobchodné prevádzky aj administratívne priestory viacerých spoločností. „Celkovým dizajnovým zámerom rekonštrukcie bývalých lokomotívových dielní bolo odstránenie všetkých nevhodných zásahov a vytvorenie jasnej interpretácie industriálneho štýlu a významného architektonického dedičstva tohto objektu," opisujú svoj zámer architekti z kancelárie Sissons Architects.

V rámci dizajnu ostala zachovaná celá pôvodná konštrukcia objektu. Industriálna architektúra bola zároveň doplnená o nové zásahy v podobe oceľových rámov, bohatého presklenia a množstva voľne stojacich prvkov, ktoré sú do priestorov umiestnené nezávisle od pôvodnej hmoty objektu. „Cieľom prestavby bolo zachovať a zdôrazniť výnimočné hodnoty kultúrneho a estetického dedičstva budovy, jej zbierok, príbehov a priestorov v prevádzkovom rámci, ktorý zabezpečí dlhodobú ekonomickú životaschopnosť a aktiváciu lokality," ukončujú opis projektu jeho autori.

Dôležitou súčasťou prestavby bolo aj vytvorenie nového predpolia budovy, ktoré dnes slúži na oddych a stretávanie sa. Flexibilita vnútorných priestorov zabezpečuje ich multifunkčnosť a možnosť prispôsobiť ich aktuálnym funkčným požiadavkám.

Akým smerom sa bude uberať budúcnosť železničnej dopravy, ukáže až čas. Isté ale je, že s jej architektonickým dedičstvom sa bude musieť v dohľadnej dobe vysporiadať nejedno mesto alebo železničná spoločnosť. Príklady zo sveta naznačujú odlišné prístupy k tomuto typu stavieb. Konečné rozhodnutie o ich budúcnosti však musí napokon vždy starostlivo posúdiť konkrétny vlastník. V našom prípade sú to najmä Železnice Slovenskej republiky, ktorých schopnosť efektívne spravovať majetok je prinajlepšom otázna. 

 

(South Eveleigh, YIM.BA)

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube