Author photoAdrian Gubčo 22.11.2019 16:00

Kvalita developerských projektov: Optické pripojenie

V poslednom období sa na mňa viacero čitateľov obracia s požiadavkou, aby som sa viac venoval otázkam kvality novostavieb a developerských projektov. Ide o rozsiahlu tému, ktorá v sebe obsahuje enormné množstvo rozličných aspektov. Dnes sa pozrieme na prvý z nich: kvalitu internetového pripojenia.

Táto otázka patrí k veľmi dôležitým – zvlášť v súčasnosti, v ére smart domácností, kedy je kvalita a spoľahlivosť pripojenia podstatná pre bezproblémový chod domova. Ide zároveň o tému, ktorá sa týka nielen klienta, ale aj developera, ktorý môže zabezpečiť dobré napojenie na potrebné siete už počas výstavby, čo zjednodušuje prácu nielen pre operátorov, ale aj zhotoviteľa a v neposlednom rade pre samotného zákazníka. Čo však znamená kvalitné pripojenie na internet?

„Základným kritériom pri kvalite je technológia zapojenia internetu v byte,“ hovorí Alexander Diliancz, Business Development Manager v Orange Slovensko. „Je rozdiel, či je do bytu zavedený metalický kábel, koaxiálny kábel alebo optické vlákno. Tento rozdiel sa netýka len rýchlosti internetu ako takého, ale aj rýchlosti odoziev, teda rýchlosti načítania určitých stránok alebo aplikácií na internete a ďalších parametrov vzhľadom na budúce využitie v rámci inteligentných domácností. Hlavne sa to ale prejavuje v celkovej spoľahlivosti daného pripojenia.“ Ako najlepšie v tomto vychádza zapojenie pomocou optických káblov.

 

Základným kritériom pri kvalite je technológia zapojenia internetu v byte. Je rozdiel, či je do bytu zavedený metalický kábel, koaxiálny kábel alebo optické vlákno.

 

Dnešná rýchlosť pripojenia do internetu môže byť podobná v prípade rozličných technológií, pri lepšej infraštruktúre v podobe optickej siete v byte je ale istota, že táto unesie vzrastajúce nároky na kapacitu prenášaných dát. Optické káble majú totiž o niekoľko rádov vyššie kapacitné limity, ako rádiové spoje a tzv. metalické riešenia, kam patria xDSL a koaxiálne káble.

Na toto je dôležité myslieť už počas výstavby, aby nebolo nutné následne zasahovať do omietok, lištovať po chodbách optické káble alebo prevŕtavať sa z chodieb do bytov rezidentov. Vplyv to má aj na samotnú spoľahlivosť prenosu, keďže je už zložitejšie zaručiť bezproblémové spojenie relevanných komponentov. Uvedomujú si to developeri a investori a pracujú s optikou už v rámci realizácie, prípadne projekcie?

 

 

Alexander Diliancz potvrdzuje, že väčšina providerov na západnom Slovensku už ponúka klientom pripojenie cez optické siete a toto sa stáva súčasťou väčšiny novostavieb, nielen prémiových. Viacerí developeri umožňujú pripojenie viacerým operátorom, sú však aj takí, ktorí majú exkluzívne dohody s vybranými operátormi alebo žiadajú od operátorov, aby si zaplatili za vstup do projektu, čo stojí nemalé prostriedky. V princípe ale platí, že čím kvalitnejší projekt, tým širšia ponuka operátorov.

Skúsený manažér z Orangeu však vysvetľuje, že je podstatné, kedy sa rieši zapojenie jednotlivých projektov. Ideálne je riešiť túto problematiku ešte počas územného konania, čo dáva operátorom dostatok času na vytvorenie návrhu pripojenia, projektovú prípravu, koordináciu s developerom aj vyriešenie legislatívy, ktoré inak v Bratislave nezriedka trvá rok a viac. Existujú developeri, ktorí majú záujem poskytnúť klientom širšiu ponuku služieb, a títo aktívne Orange oslovujú už v projekčnej fáze. Nanešťastie, tento ideálny scenár až taký častý nie je. Čo to znamená pre klienta?

„Klienti by sa mali pýtať na dostupných operátorov,“ konštatuje Alexander Diliancz. „Developeri sú citliví na požiadavky potenciálnych zákazníkov. Mnohí z nich už majú internet alebo digitálnu televíziu od nás a žiadajú ju aj vo svojom novom byte. Pri niekoľkých projektoch sa už podarilo investorov presvedčiť, aby riešili pripojenie, čo potom klienti ocenili.“

Čo ale v prípade, že územné rozhodnutie aj stavebné povolenie je už vydané a stavba sa realizuje? „Nie je to v princípe problém, stavby dokážeme riešiť do momentu, kým sa nezačnú robiť omietky,“ popisuje A. Diliancz. „Pred omietkou a poterom je ešte možné zaviesť trubičku na vedenie optického kábla do bytu bez nutnosti jeho lištovania. Ak nás osloví developer po zrealizovaní omietok a poterov, je väčšinou už neskoro.“

 

Klienti by sa mali pýtať na dostupných operátorov. Developeri sú citliví na požiadavky potenciálnych zákazníkov.

 

Ak sú projekty riešené zo strany developerov s operátormi na poslednú chvíľu, môže sa vyskytnúť situácia, že operátori majú vnútornú infraštruktúru v bytovom dome síce pripravenú, ale ju ešte nemajú dopojenú na svoju chrbticovú sieť vzhľadom na zdĺhavosť vybavovania potrebnej legislatívy. „Ak projekt pripájame na „poslednú chvíľu“ a napríklad nestihneme projekt pripojiť na našu chrbticovú sieť do momentu odovzdávania bytov, tak klient si vie službu zriadiť po dopojení danej budovy na našu optickú sieť bez toho, aby sme museli po chodbách naťahovať lišty, nakoľko v rámci budovy je už dávno všetko pripravené a čaká sa len na vonkajšie dopojenie objektu.“

Klienti však nie sú jediní, kto by sa mal v tomto prípade ozvať. Ide o tému, ktorá je významná aj pre architektov a projektantov. Zahrnutie optického pripojenia už v rámci prípravy projektu môže projektantom pomôcť pri hľadaní optimálneho umiestnenia optických komponentov (teda distribučných boxov, trasovania optických káblov v objekte a na území developera, atď.).  

Vo výsledku platí, že všetky tieto okolnosti by mali najviac zaujímať investora, ktorý chce klientovi poskytnúť kvalitnú službu v rámci svojej rezidenčnej ponuky. Zvlášť nastupujúca generácia mileniálov, ktorá už ovplyvňuje rezidenčný trh, považuje internetovú konektivitu za kľúčovú. Úroveň pokrytia rozličnými operátormi s najmodernejšími sieťami sa stáva dôležitou konkurenčnou výhodou. Ako si v tomto vybrať vhodného operátora?

 

 

Keďže dnes neexistuje centrálny register všetkých developerských projektov, v mnohých prípadoch vyhľadávajú developerov samotní operátori. Zvlášť to platí v prípade, že daný operátor má v blízkosti existujúcu infraštruktúru. V prípade Orangeu sa tejto téme venuje samostatný tím ľudí, ktorý aktívne vyhľadáva nové developerské projekty, komunikuje s developermi a hľadá optimálne riešenia pre pripojenie jednotlivých projektov.

Orange takto na svoje náklady a bez špeciálnych nárokov na developera vyrieši všetky legislatívne otázky, takisto ako zrealizuje dotiahnutie optického pripojenia do územia developera a vybuduje rozvody optickej siete v bytovom dome. Optická infraštruktúra je privedená do projektu a ukončená v každom byte aj nebytovom priestore tak, aby klienti mohli užívať všetky služby operátora na optickej sieti. Infraštruktúru inštalujú špecializovaní technici priamo zo spoločnosti.

Od developera si to vyžaduje jedine určitú koordináciu na stavbe, čomu je možné pomôcť skorou komunikáciou s operátormi a projektantami. Výsledkom je odolnosť stavby voči ďalším zmenám, jej včasné optické pripojenie, a možnosť dlhodobej spolupráce najmä s väčšími operátormi, ktorí sú schopní vychádzať investorovi ešte viac v ústrety. Napríklad Orange ponúka developerom možnosť propagovať svoje projekty prostredníctvom svojich marketingových kanálov, čo je pri veľkosti klientskej základne – takmer 3 milióny zákazníkov – mimoriadne zaujímavé.

Na konci dňa je to však predovšetkým o väčšej atraktivite a možnosti širšieho výberu pre klienta. Koncoví užívatelia vedia takúto službu oceniť a kvalitní developeri iniciatívne so zákazníkmi komunikujú, aby im v tomto smere pomohli.

 

 

V tom azda spočíva aj rada pre klientov: Spôsob komunikácie developera o rozličných aspektoch bývania, vrátane veľmi dôležitého pokrytia internetom, vypovedá o jeho prístupe ku kvalite projektu a k jeho zákazníkom. Niektorí investori túto tému veľmi neriešia, prípadne nechávajú informovanie na operátorov, ktorí využívajú letáky alebo nástenky. Oveľa vhodnejšiu formu predstavuje zriadenie klientskeho portálu s dostupnými informáciami, alebo uvítací balíček, kde nový majiteľ bytu nájde kontakt na operátora.

Ak je v projekte dostupná infraštruktúra, je zapojenie jednoduché a pomerne rýchle. Ako pripomína A. Diliancz, z pohľadu operátora je ideálne riešiť to cez samostatný tím, ktorý poskytuje klientom individuálny prístup so špecializovaným servisom. Ten je schopný riešiť všetky požiadavky klienta, zabezpečiť urýchlenú inštaláciu služby, prípadne sa jej venovať ešte pred odovzdaním bytu. Orange takýmto tímom disponuje.

Témou je aj porovnanie medzi jednotlivými operátormi, kde platí, že čím viac operátorov v dome je, tým je to pre klienta lepšie. Exkluzívna spolupráca s jedným providerom sa ukazuje ako nevýhodná a v praxi sa mnohokrát stáva práve spomínaný prípad, kedy dodatočné pripájanie vedie k rozličným nevhodným zásahom a zbytočným nákladom. Na druhej strane, pri viacerých operátoroch je možné vyberať medzi rozličnými atraktívnymi ponukami.

Výhodné je v tomto smere najmä orientovanie sa na tých operátorov, ktorí ponúkajú komplexné balíky služieb, napríklad spojenie mobilných hlasových služieb s fixnými, ako sú internet a televízia. To je užitočné predovšetkým u rodín, ktorým tak vo výsledku klesajú relatívne náklady na jednotlivé služby. Takéto balíky sú už ponúkané aj na Slovensku, čoraz viac sa týmto smerom orientuje napríklad aj Orange.

 

 

Kvalita internetového pripojenia patrí k tým vlastnostiam projektov, ktoré mnohí klienti neriešia ako jednu zo zásadných vecí. Na kvalitu bývania však má pripojenie čoraz väčší vplyv, podobne ako lokalita, dispozície či použité materiály. Blíži sa doba, kedy budú celé domácnosti pripojené a jednotlivé zariadenia budú spolu komunikovať a prenášať dáta, aby zabezpečili lepší komfort pri bývaní. Spoľahlivosť bude v takom prípade úplne zásadná.

Na túto tému tak netreba zabúdať a je potrebné ju aktívne pri komunikácii s developermi či predajcami projektov otvárať. Vzrastajúca úroveň jednotlivých rezidenčných developmentov je jedine dôsledkom rastúcej náročnosti trhu, resp. zákazníkov, ktorí vedia, čo je kvalita, a tú aj pri svojom bývaní vyžadujú. Rovnako sa treba správať aj vo vzťahu k pokrytiu spoľahlivými internetovými službami, ktoré sú dostupné, len ich treba aj žiadať.  

Výsledkom môže byť širšia ponuka, lepšie služby, nižšie náklady a spokojnosť tak zo strany klienta, ako aj developera, ktorý tak má k dispozícii ďalšiu konkurenčnú výhodu svojho projektu. Platí to, čo aj pri iných veciach: kvalita predáva. A v tomto prípade môžu byť spokojní naozaj všetci.

 

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Orange

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube