Exkluzívny development, slabý verejný priestor: Chodníky pri Zwirne zostávajú zanedbané, developer sľubuje zmenu
Projekt Zwirn od developera YIT Slovakia je vo všeobecnosti považovaný za jeden z najvzorovejších príkladov transformácie bývalého industriálneho územia. Na mieste bývalej Bratislavskej cvernovej továrne vzniká polyfunkčná mestská štruktúra, nadväzujúca na lokálne danosti a prinášajúca nadštandardné bývanie i kancelárie. Kritickým však zostáva stav priľahlého verejného priestoru.
Zdroj: YIT Slovakia, Nino Belovič / YIM.BA
Nadštandardný projekt so zničenými chodníkmi
Zwirn je jedným z najvýznamnejších aktuálnych developerských projektov v Bratislave. Schéma od YIT Slovakia prináša komplexnú premenu mestského bloku, vymedzeného Svätoplukovou, Páričkovou, Košickou a Mlynskými nivami. Nachádza sa tak na okraji nového centra mesta, nazývaného bratislavský downtown, a vytvára prechod k starším častiam štvrte Nivy. Má tak mimoriadne strategickú polohu v čoraz populárnejšej časti mesta.
Developer sa rozhodol vzácny priestor zhodnotiť prostredníctvom premysleného urbanistického a architektonického riešenia. Ešte v roku 2016 vyhlásil súťaž, v ktorej sa presadila kancelária Compass. Svoj koncept založila na pokračovaní urbanistickej schémy, charakteristickej pre štvrť Nivy z 50-tych rokov minulého storočia. Popri trojici nových blokov vzniklo atraktívne námestie, zvierané so zachovaným objektom Pradiarne 1900 a susednej Silocentrály.
YIT najprv zrealizovalo obnovu pradiarne, v rokoch 2020-2023 pokračovalo výstavbou prvej rezidenčnej etapy projektu. V tomto momente je dobudovaná aj druhá (oficiálne tretia) fáza, ktorej súčasťou je kancelárska budova Zwirn Offices na nároží Košickej, Mlynských nív a Svätoplukovej. V realizácii je záverečná tretia, resp. druhá etapa. Po jej dokončení bude obnovený celý veľký areál.
Popri vyspelom urbanizme developer kládol dôraz aj na príťažlivú architektúru a vybavenosť. Jednotlivé domy sa vyznačujú keramickými fasádami z tehál, čím majú asociovať industriálnu minulosť lokality. Po celkovom dobudovaní pôjde o najväčšie použitie tehlových fasád na Slovensku. V živom parteri jednotlivých objektov začali vznikať prevádzky obchodov, služieb, kaviarní či reštaurácií, ktoré priniesli oživenie celej štvrte.
Snahu o vytvorenie ideálneho mestského prostredia majú korunovať verejné priestranstvá. Jadrom je samozrejme námestie, vymedzené nielen budovami, ale aj zeleňou. Privátnejšiu alternatívu voči námestiu tvoria parkovo upravené vnútrobloky, ktoré už vznikli v prvej i tretej etape. „Čerešničkou“ je dvojica umeleckých diel, ktoré dotvorili priestor námestia.
Mohlo by sa tak zdať, že je Zwirn takmer ideálnym príkladom obnovy územia. Nasvedčuje tomu aj postupný rozvoj života a prílev nových obyvateľov či návštevníkov. Napriek tomu zostáva v lokalite prítomný jeden nedostatok, ktorý tento obraz narúša: je ním stav chodníkov a verejného priestoru v bezprostrednom okolí projektu.
Plot pred Zwirn Offices má byť minulosťou. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Zmena stojí na úradoch
Developer síce upravil chodníky v priamom dotyku s jednotlivými etapami, pričom použil aj Bratislavskú dlažbu, neobnovil ich však v plnej šírke. Popri zrenovovaných plochách tak v lokalite zostávajú aj staré asfaltové chodníky, nezriedka narušené po rokoch stavebných prác a zvýšenej záťaži. Mnohí ľudia sú z tohto kontrastu zaskočení a pýtajú sa, či a kedy dôjde k zmene.
Stavebník sľubuje, že ide len o otázku času a rýchlosti rozhodovania úradov. „Priľahlé komunikácie v susedstve Zwirnu, ktoré sú súčasťou povoľovacieho konania „BCT, Úprava priľahlých komunikácií a technickej infraštruktúry“, budú zrekonštruované. Presný termín, vzhľadom na aktuálne prebiehajúce konanie, nevieme potvrdiť,“ konštatuje Svetlana Kašprišin, area projektový manažér. „K ostatným priľahlým komunikáciám, ktoré nie sú súčasťou vyššie spomenutého povoľovacieho konania, sa vyjadriť nevieme.“
Predmetom tohto konania by sa mali upraviť plochy postupne okolo celého projektu – teda na Svätoplukovej (dokonca obojstranne), Páričkovej aj Košickej. V minulosti boli prezentované aj termíny, podľa ktorých mali byť všetky chodníky dokončené počas roka 2025. Keďže bolo ale teraz len vydané územné rozhodnutie, k zásahom nedôjde skôr ako v priebehu budúceho roka, najneskôr však s dokončením druhej etapy.
Dobrou správou je, že tieto zásahy by mohli byť vo vysokej kvalite. „YIT Slovakia patrí medzi prvých developerov, ktorí použili Bratislavskú dlažbu,“ pripomína Kašprišin. „V rámci Zwirn 1 sme použili viac ako 1.600 m2 Bratislavskej dlažby (ulice Košická a Páričkova) a plánujeme ešte použiť vyše 2.600 m2. Takže aj poškodené chodníky na spomínaných uliciach Svätoplukova, Páričkova a Košická budú opravené a predláždené Bratislavskou dlažbou, a to v rozsahu požiadaviek mesta.“
Zlepšenie čaká aj cyklodopravu. Nové, resp. kvalitnejšie úseky majú pribudnúť na Košickej a Páričkovej, pričom developer upozorňuje, že vychádza pri návrhu z bratislavského manuálu verejných priestorov. „Cyklotrasa na Páričkovej bude teda zrekonštruovaná v celej svojej dĺžke a od cesty bude oddelená nízkou pevnou bariérou pre autá,“ dopĺňa Kaprišin. „V prípade cyklotrasy na Košickej bude použitý červený asfalt.“ Táto by mala byť segregovaná, obojsmerná a vzniknúť na mieste existujúceho asfaltového chodníka.
Dobrou správou je, že popri povrchoch sa napokon skvalitní aj zeleň. „Na Košickej, Svätoplukovej a Páričkovej vznikne nová alej. Na novú výsadbu použijeme vzrastlé stromy vhodné do mestského prostredia s riedkou korunou, ktorá zamedzí prílišnému zatieneniu bytov v spodných podlažiach,“ popisuje projektová manažérka. Vysadené by mali byť gledíčie skyline a agáty biele.
Výsadba bude realizovaná tak, aby bola zabezpečená jednoduchšia údržba. „Stromy budú vysadené do zelených pásov a pod cyklochodníkom sa vytvorí špeciálny prekoreniteľný priestor, aby mali korene dostatok miesta. Voda z chodníka a cyklochodníka bude odtekať do zelene, čím sa využije na polievanie. Priestor pod stromami bude riešený formou štrkového trávnika, ktorý je jednoduchší na údržbu,“ zhŕňa Svetlana Kašprišin.
Developer uzatvára, že v posledných dňoch konečne odstránil aj plot v susedstve kancelárskej budovy Zwirn Office. „Stavebný plot pred Zwirn Office je už kompletne demontovaný,“ potvrdzuje. „Administratívnu budovu Zwirn Office sme úspešne skolaudovali v júli tohto roku, spevnené plochy sme sprístupnili a odovzdali sme ich do správy, a rovnako sme sprístupnili dôležitý peší komunikačný uzol medzi Svätoplukovou, Košickou a Mlynskými Nivami.“
Výstavba druhej etapy Zwirnu. Autor: Nino Belovič / YIM.BA
Vzorová premena už o niekoľko rokov
Verejnosť by sa tak mala dočkať komplexne zmodernizovaných verejných priestorov v susedstve Zwirnu najneskôr na začiatku roka 2028, keď sa očakáva začiatok kolaudácie poslednej etapy projektu.
Hoci práce rýchlo napredujú a stavba je dnes miestami na úrovni terénu, ide o rozsiahly súbor objektov. Ide o najmohutnejšiu etapu projektu, pričom tu vznikne až 281 bytov a 103 apartmánov. Umiestnené budú v šestici sekcií, ktorých výška bude oscilovať medzi šiestimi až jedenástimi nadzemnými podlažiami. Pôjde o úplne uzavretý blok, dvor bude poloprivátny a parkovo upravený. V parteri vzniknú ďalšie prevádzky a služby.
Výsledkom celého projektu Zwirn bude vybudovanie atraktívneho kusu mesta, ideálne integrovaného do miestneho prostredia. Vznikne výborný prechod medzi klasickejšími Nivami a výškovou zástavbou v dowtowne, prepojenie medzi jednoduchou architektúrou s prvkami socialistického realizmu v minulosti a súčasnou tvorbou, ako aj dotvorenie mestskej infraštruktúry. Cyklisti budú získajú kvalitnejšie spojenie medzi Ružinovom a centrom mesta, prípadne Ružinovom a nábrežím s prístavom.
Ako je v Bratislave vznikom, kvalitný a prepracovaný projekt nikdy nevzniká hladko. Netýka sa to len domov, ale aj infraštruktúry a verejných priestorov – dokonca aj v prípade, keď súkromný investor v podstate zhodnotí majetok samosprávy. Zatiaľ ale nie je dôvod predpokladať, že by k tomuto zlepšeniu dôjsť nemalo.
Zwirn tak pravdepodobne potvrdí svoj status jedného z najmestskejšie pôsobiacich projektov v Bratislave. Po vybudovaní električkovej trate na Košickej bude navyše ešte omnoho dostupnejší. Vznikne tak príkladný priestor, ako rozvíjať slovenskú metropolu – s prihliadnutím na mierku, urbanizmus, architektúru, historické dedičstvo, funkčný mix, verejný priestor i zdravú mobilitu.
Fotografie z 18.9.2025. Pozrite si výstavbu Zwirnu vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.


























Komentáre