Obchodné centrum v prémiovej polohe má zelenú. Známy reťazec bude stavať na mieste, kde by bola vhodná výšková budova
Popri nových nákupných centrách či retailových parkoch na okraji mesta majú v Bratislave vzniknúť aj nové komerčné kapacity v relatívnej blízkosti centra. Rozhodne to platí o pripravovanom zámere Obchodného centra Bosákova. Vo výbornej polohe v susedstve električkovej trate však vznikne len nízky objekt namiesto omnoho vhodnejšej dominanty.
Zdroj: Kaufland, Google StreetView
V urbanistickej tvorbe sa za vhodné miesta pre umiestňovanie výškových budov vo forme akcentov či dominánt štandardne považujú križovania kompozičných osí či lokality s výborným napojením na verejnú dopravu. V prípade, že sa tieto vlastnosti územia kombinujú, ide prakticky o ideálne miesto pre vybudovanie výraznej hmoty. Keď sa k tomu pridá aj priaznivá územnoplánovacia regulácia, zdá sa to ako najlogickejšia voľba.
Nebude to však platiť v prípade severnej strany križovatky Bosákovej ulice s Jantárovou cestou. Hoci sa tu nedávno zmenil územný plán, ktorý umožňuje v tejto lokalite stavať väčší podiel bývania pri vcelku decentnej výške, v skutočnosti čaká lokalitu iný scenár. V priestore medzi električkovou estakádou a bytovým domom Fuxova má totiž vzniknúť supermarket.
Stavebné povolenie totiž získal projekt s názvom Obchodné centrum Bosákova. Investorom je reťazec Kaufland, ktorý tu môže postaviť dvojpodlažnú budovu s prevádzkou supermarketu. Objekt bude zastrešený plochou strechou s extenzívnou zeleňou. Parkovanie pre návštevníkov bude riešené na prízemí a taktiež aj vedľa budovy. Celkovo by tu malo byť 92 parkovacích miest, podlažná plocha prekročí 6,2-tisíc metrov štvorcových.
Ako ďalej približuje stavebné povolenie, na prízemí budú okrem parkovania situované technické miestnosti, sklady, zásobovanie, zázemie zamestnancov, administratíva a hygienické priestory pre zákazníkov. Na druhom nadzemnom podlaží sa bude nachádzať prevádzka supermarketu s vlastným skladovým zázemím. Prístup na druhé podlažie bude zabezpečený travelátorom, schodiskami a výťahmi. Vstupy do objektu budú navrhnuté z východnej strany z Fuxovej ulice. Zásobovanie bude orientované zo severnej strany stavby.
Podoba nového obchodného centra zverejnená nebola. Architektom však bude kancelária Team ABJ, s ktorým reťazec spolupracuje už od roku 2001. Očakávať tak možno klasickú korporátnu architektúru, typickú pre túto spoločnosť. Či tu vznikne „udržateľné“ riešenie ako v Záhorskej Bystrici, reťazec nepotvrdil.
Kaufland taktiež neprezradil, kedy začne s prácami. „Otvorenie predajne na Bosákovej ulici v Petržalke je súčasťou našich expanzných plánov a ide o samostatný projekt našej spoločnosti,“ hovorí Nikoleta Lörincová, hovorkyňa Kauflandu. Aktuálne je ešte reťazec vo fáze plánovania. „O presnom termíne otvorenia budeme verejnosť včas informovať,“ dodáva Lörincová.
Pokiaľ nadobudne povolenie právoplatnosť bez zbytočných prieťahov, výstavba centra by sa mohla začať teoreticky ešte tento rok. Pravdepodobné však je, že to bude niekedy v dohľadnej budúcnosti, najneskôr však do dvoch rokov.
JTRE predalo pozemok Kauflandu ešte v roku 2021. Autor: Adrian Gubčo / YIM.BA
Z pohľadu Kauflandu ide o výborne umiestnený zámer. Obchodné centrum vznikne v rušnej časti Petržalky, v blízkosti významnej prestupnej zastávky medzi električkami a autobusmi. Hlavný vstup bude priamo naproti zastávke, takže reťazec sa pokúsi nalákať najmä cestujúcich verejnou dopravou. Výhľadovo ide o tisíce až desaťtisíce potenciálnych zákazníkov.
Investor sa rozhodol pre do veľkej miery overený koncept, keď tu postaví v podstate jednoduchý a nízky objekt, hoci teoreticky by sa dal pozemok využiť v oveľa intenzívnejšej miere. Naznačovala to aj štúdia Celomestského centra Petržalka, ktorá tu uvažovala so vznikom výškových domov. Tá však bola realizovaná na žiadosť developera JTRE, ktorý bol predošlým vlastníkom pozemku. Napriek tomu ho Kauflandu predal aj s plánom na vznik obchodného centra.
Predaj sa udial bez dohody o spolupráci na rozvoji tejto plochy. Zdôrazňuje to aj Lörincová, keď hovorí, že obchodné centrum nie je priamo naviazané na aktivity JTRE v danej lokalite. Developer plánuje urbanizovať len plochu severne smerom k Černyševského, ktorú si ponechal. „Momentálne aktívne pracujeme na čo najlepšom využití pozemku, no konkretizovať to zatiaľ nechceme,“ dopĺňa Michal Dutka, hovorca a PR manžér JTRE.
Keďže pozemok je priestorovo obmedzený, pravdepodobne tu vznikne bodový polyfunkčný bytový dom, ktorý výškou prevýši susedný Starý Háj od VI Group. Podobné riešenie, hoci v ešte vyššej forme, by bolo vhodné aj na mieste budúceho Kauflandu s tým, že „obchodné centrum“ by sa umiestnilo v parteri budovy. Nanešťastie, takéto integrované polyfunkčné projekty sú dosiaľ v Bratislave absolútne výnimočné.
Ideálnych miest by pritom bolo dosť – v prípade reťazca Kaufland by to bolo napríklad vhodné na Patrónke, Poliankach či v Petržalke na Romanovej. Reťazec Billa takto mohol využiť priestor svojej centrály na Bajkalskej, objekt na Račianskej naproti Výskumnému ústavu zváračskému či objekt priamo naproti budúcemu Kauflandu na Muchovom námestí. V prípade reťazca Lidl má vhodnú polohu objekt na Račianskej v susedstve projektu Guthaus.
V každom z týchto prípadov ide o príklad neefektívneho nakladania so vzácnym priestorom. Na mieste, kde sú nízke objekty supermarketov a obchodných reťazcov, mohli byť aj stovky až tisíce bytov či ďalšie služby, ktoré by oveľa vhodnejšie dotvorili lokálne prostredie. V prípade projektu na Bosákovej skutočne všetky okolnosti priali mestotvornejšiemu riešeniu.
Vnímanie ceny a potenciálnej hodnoty pozemkov zostáva v Bratislave dosiaľ narušené. Verejný sektor zatiaľ nenabáda investorov, aby hľadali efektívnejšie formy ich využitia, aj keď to bude znamenať výstavbu vyšších budov. Výsledkom je nielen nižšia kvalita prostredia, ale aj nemožnosť čokoľvek zmeniť celé desaťročia. Tak to bude aj v prípade Obchodného centra Bosákova.
DOPLNENIE: Voči projektu podal podnet známy aktivista Marcel Slávik. Požaduje posúdenie vplyvov projektu na životné prostredie.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.


















Komentáre