Author photoAdrian Gubčo 21.09.2020 10:22

Eurovea Tower má vybetónované základy a čoskoro začne rásť

Výstavba mrakodrapu Eurovea Tower, ktorú na nábreží Dunaja realizuje developer J&T Real Estate, dosiahla zásadný míľnik: v piatok sa začala betonáž základovej dosky, ktorá bola po troch dňoch a troch nociach ukončená. Od tohto momentu tak začnú pribúdať najprv podzemné a potom aj nadzemné podlažia 46 podlaží a 168 metrov vysokej budovy.

JTRE predstavilo detaily z výstavby prvého slovenského mrakodrapu v rámci piatkovej prezentácie priamo na stavenisku druhej etapy Eurovey, kde okrem novej dominanty rastie aj rozšírenie nákupného centra, bytový dom či dvojica kancelárskych objektov. Založenie Eurovea Tower však bolo mimoriadne, keďže ide o najhrubšiu základovú dosku bytového domu, aká bola kedy na Slovensku zrealizovaná.

Ako developer uviedol, pred zakladaním stavbári naviazali oceľovú betonársku výstuž s celkovou hmotnosťou 1.880 ton. Najhrubšie prúty výstuže, s priemerom 4 centimetre a dĺžkou 12 metrov, vážia každý 120 kilogramov. Základová doska bude mať hrúbku tri metre a objem betónu dosiahne 7.050 kubických metrov. Betón vyrábali tri betonárky, pričom pripravené boli ešte dve záložné a na stavbu ich dovážali autá s domiešavačmi, ktoré sa za celý čas „otočili“ viac ako 630-krát.

Betón do jamy pumpovali tri aktívne mobilné pumpy, ktoré počas nutných technických prestávok dopĺňala jedna záskoková a pripravená bola aj jedna záložná pumpa. Betónovanie základovej dosky mrakodrapu zabezpečovalo na jednej smene 40 pracovníkov.

„Pred samotnou realizáciou najhrubšej základovej dosky pod bytovým domom, aká sa kedy na Slovensku vystužovala a betónovala, bolo potrebné vykonať veľa krokov,“ hovorí Ľuboš Kaštan, projektový manažér JTRE. „Okrem toho, že základy prvého slovenského mrakodrapu navrhovali najlepší odborníci na statiku, nezávisle sme preverovali správnosť riešenia druhým statikom, ktorý robil audit návrhu a kontroloval správnosť navrhovaného riešenia. Aby sme overili vlastnosti zemín z geologického prieskumu, urobili sme skúšky pilót, ktoré nám ukázali reálnu nosnosť podložia a tým potvrdili správnosť návrhu. Po mesiaci prác na viazaní výstuže v tejto doske pristupujeme k samotnej betonáži.“

Developer pripomína, že výstavba projektu rýchlo napreduje. Spustená bola v marci 2019, v čase, kedy už bola vybudovaná stavebná jama s rozmermi 300x100 metrov a hĺbkou 14 metrov, s objemom 420-tisíc kubických metrov. V máji bol vztýčený prvý žeriav z celkového počtu 14, na stavenisku sa denne pohybuje okolo 300 pracovníkov. Umiestnený tu má byť aj najvyšší žeriav, aký bol kedy na Slovensku postavený.

Pro pohľade na stavenisko je skutočne vidno, že projekt už čoskoro začne naberať kontúry aj nad zemou – prvá časť developmentu, rozšírenie multiplexu kín, už dosiahla úroveň terénu, druhé podzemné podlažie sa už realizuje na rezidenčnej budove od nábrežia. Iné objekty sa začínajú postupne zakladať. Developer plánuje rozšírenie Eurovey s výnimkou mrakodrapu dobudovať do roku 2022, Eurovea Tower má byť hotová v roku 2023.

 

Priestory pod rozšírením multiplexu už dosiahli úroveň terénu

 

Pokračovanie multifunkčného projektu Eurovea už čoskoro rozšíri atraktívne prostredie, ktoré vzniklo na nábreží po vybudovaní prvej etapy, a doplní ho o nové bývanie, kancelárie, obchodné priestory a predĺženie promenády. Rezidenčná funkcia bude obrátená smerom k nábrežiu, kým kancelárie budú orientované do prestavanej Pribinovej ulice. Pod celým developmentom vzniknú dve podlažia podzemných garáží.

„Naším cieľom je premyslené a komplexné dobudovanie celej zóny Eurovea City. Aby sa obyvatelia, pracujúci aj návštevníci moderného centra Bratislavy cítili príjemne, kladieme veľký dôraz na verejné priestory a klimatickú pohodu vďaka množstvu zelene,“ hovorí výkonný riaditeľ JTRE Pavel Pelikán. „Obľúbená dunajská promenáda sa rozšíri o nábrežný park s výmerou 25-tisíc štvorcových metrov a nový aktivity park rozdelený na tri zóny podľa vekových kategórií. Na Pribinovej ulici pribudne alej stromov poskytujúca tieň a pred vstupom do mrakodrapu vznikne nové námestie s vodným prvkom.“

JTRE rozbehlo predaj bytov už v lete minulého roka, dnes konštatuje, že zatiaľ ide o veľmi úspešný proces. Predaných je už údajne viac ako 70% rezidencií. „Na žiadnom projekte sme doteraz nezaznamenali taký obrovský záujem o kúpu bývania ako v prípade Eurovea Tower a Eurovea Riverside,“ opisuje Ivan Bratko, vedúci predaja rezidenčných projektov JTRE.

„Od začiatku sa byty predávali rýchlym tempom. Dopyt utíchol jedine tesne po vypuknutí pandémie koronavírusu, ale po krátkom čase sa záujemcovia začali opäť ozývať a podpisovanie nových zmlúv sa rozbehlo ihneď, ako bola opäť možnosť osobne sa stretávať. Predávajú sa rovnako byty všetkých cenových kategórií v mrakodrape aj v nábrežnej časti.“

Byty v projekte pritom patrili k najdrahším v Bratislave. Najvyššie ceny neboli za rezidencie v mrakodrape – azda s výnimkou exkluzívnych bytov na najvyšších podlažiach, ktoré sa v oficiálnej ponuke neocitli – ale v Eurovea Riverside. Štandard aj metráž sú aj na bratislavské pomery veľkorysé. Cenovo sú porovnateľné len byty v novej Vydrici.

 

Zdroj: J&T Real Estate

 

Bratislava je tak opäť o krôčik bližšie k ďalšiemu rozšíreniu nábrežnej promenády a k zisku novej dominanty. Eurovea Tower, navrhnutá kanceláriou GFI (tak ako celé pokračovanie Eurovey), bude najvyššou budovou mesta pravdepodobne dlhšiu dobu, keďže žiadna z iných navrhovaných veží sa jej momentálne ani nepribližuje. Okrem toho, výrazná bude aj vďaka polohe priamo na nábreží Dunaja, len niekoľko metrov od toku rieky.

Umiestnenie mrakodrapu bolo istú dobu predmetom sporov a úvah, developer však úrady presvedčil o vhodnosti umiestnenia výškovej dominanty v danom priestore. Akýkoľvek negatívny vplyv má byť vyvážený investíciami do verejného priestoru a rozvoja dopravnej infraštruktúry. Avizovaná bola úprava nábrežia aj Pribinovej, JTRE v tomto smere angažovalo kanceláriu BB+GG katalánskej architektky Beth Galí.

Otázny je rozvoj dopravnej infraštruktúry, keďže diskusie prebiehajú aj o umiestnení električkovej trate v lokalite. Hlavným mestom a developerom navrhované vedenie po Pribinovej ulici popred novú budovu Slovenského národného divadla sa nepozdáva aktivistom a Ministerstvu kultúry. Paradoxne tak nie sú problémom ani veľmi financie, JTRE sa verejne zaviazalo, že mestu na tento účel daruje 10 miliónov eur. Peniaze presunie na účet mesta aj v prípade, že sa Magistrátu podarí získať prostriedky z iných zdrojov.

Faktom je, že o niekoľko rokov bude realitou nielen pokračovanie Eurovey, ale celá nová zóna Eurovea City, teda pás mohutnej zástavby medzi Landererovou ulicou a nábrežím Dunaja. Každý deň budú územie navštevovať desaťtisíce ľudí, ktorí budú nútení využívať existujúcu nedostačujúcu dopravnú infraštruktúru. Pomerne reálnym sa tak stáva riziko dopravného kolapsu, ak sa čím skôr nenájde riešenie situácie.

Z Eurovea City sa v každom prípade stáva kľúčová súčasť nového centra Bratislavy. Tento význam bude zreteľný už zďaleka – vďaka umiestneniu najvyššej budovy Slovenska, ktorá začne odteraz rýchlo rásť, aby si vyslúžila dominantnú pozíciu v bratislavskej panoráme.

 

Fotografie z 19.9.2020. Pozrite si výstavbu Eurovey vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame

Sledujte YIM.BA na YouTube

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: J&T Real Estate

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube