Author photoAdrian Gubčo 20.04.2023 15:47

Dátum otvorenia aj nové verejné priestory. Eurovea odhaľuje posledné detaily

Developer J&T Real Estate sa blíži k ukončeniu prác na väčšine objektov v druhej etape projektu Eurovea. Tvár už získavajú verejné priestory na Pribinovej aj na nábreží, v dôsledku čoho investor pristúpil k odhaleniu finálnej podoby nábrežia. Známy je aj dátum otvorenia nákupného centra, ktoré bude najväčšie na Slovensku.

Zdroj: Nino Belovič / YIM.BA, J&T Real Estate

Zdroj: Nino Belovič / YIM.BA, J&T Real Estate

Tesne pred dokončením

Eurovea II je v súčasnosti jedným z najvýznamnejších, ak nie najvýznamnejší rozostavaný projekt v Bratislave. Polyfunkčný komplex v novom centre Bratislavy prinesie rozšírenie jednotlivých častí prvej etapy – nákupného centra, rezidenčnej aj kancelárskej časti, doplnenej o verejný priestor nábrežnej promenády. Práce, ktorá sa začali v roku 2019, sa aktuálne chýlia k záveru.

Developer očakáva, že z rozšíreného komplexu sa stane centrum života v meste. Dané to má byť rozsahom nákupného centra, ktoré bude mať 85-tisíc metrov štvorcových retailovej plochy. Preskočí tak v súčasnosti najväčší Avion Shopping Park. V atrakciám rozšírenej nákupnej galérie má patriť najväčší foodcourt, rozšírený multiplex kín, ako aj prvá predajňa írskeho odevného reťazca Primark. Ten je v dôsledku nízkej ceny oblečenia mimoriadne populárny v celej Európe.

Nákupné centrum je dnes už tesne pred otvorením. Stanovený bol aj definitívny termín, 25. máj. K tomuto dátumu sa však otvorí len časť obchodov. Kedy bude nasledovať druhá vlna, ešte známe nie je. Developer avizuje, že obsadenosť priestorov je momentálne na úrovni 95%. Ide o dobré číslo, zvlášť v konkurencii početných bratislavských nákupných centier. S ohľadom na ich množstvo je už citeľné, že niektoré nákupné centrá majú s prenájmom problémy.

Galéria

  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Autor: Nino Belovič / YIM.BA
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate
  • Zdroj: J&T Real Estate

V dohľadnej dobe bude okrem nákupného centra dokončená aj kancelárska časť projektu v podobe budov Pribinova 34 a Pribinova 40. Prvá menovaná vznikla medzi multiplexom a novým vstupom do nákupného centra a na deviatich podlažiach poskytuje 18-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov. Druhá budova je mohutnejšia, na 15 podlažiach sa nachádza 22-tisíc metrov štvorcových kancelárií. Pri oboch sa developer snaží o vysokú úroveň udržateľnosti, Pribinova 34 má certifikát BREEAM Excellent, Pribinova 40 dokonca BREEAM Platinum.

V mimoriadne vysokom štádiu realizácie je nižšia z rezidenčných sekcií projektu, Eurovea Riverside. Táto časť nadviaže na obytné bloky prvej etapy. Umiestnených tu je 96 bytov, pričom sa tu nachádzajú aj niektoré z najdrahších a najmohutnejších bytov v celom komplexe. V parteri domov vznikli priestory pre pokračovanie série nábrežných reštaurácií.

Napokon, ako posledná bude dokončená dominanta projektu aj celej Bratislavy, mrakodrap Eurovea Tower. So 168 metrami ide s prehľadom o najvyššiu budovu v meste a prvú, ktorá spĺňa kritériá mrakodrapu (teda dosahuje výšku 150 metrov a viac). Umiestnených tu bude viac ako 400 bytov a apartmánov, vrátane 20 najluxusnejších na najvyšších podlažiach. Ukončenie realizácie Eurovea Tower sa očakáva na prelome tohto a budúceho roka.

Z hľadiska verejnosti (alebo aspoň väčšiny) bude najväčším benefitom rozšírenie upraveného verejného priestoru v oblasti – jedna na Pribinovej, ako aj na nábreží. Developer už pristúpil k sadovým úpravám, napriek tomu doteraz nebolo známe, ako bude promenáda vyzerať. Finálny dizajn odhalil len teraz.

 

Úpravy nábrežia. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Lepšie spojenie s Dunajom?

Ako tvrdí JTRE, projekt posilní ukotvenie Bratislavy k Dunaju. Kľúčovým dôvodom je predĺženie nábrežnej promenády od Starého mosta k Mostu Apollo o 400 metrov. „Predĺženie promenády je základnou koncepciou tvorby dunajského nábrežia, ktoré sa začína už od mosta Lafranconi,“ hovorí architektka Katarína Jägrová z kancelárie GFI, ktorá vypracovala architektonickú podobu projektu. „Bratislava je mesto na Dunaji, ku ktorému sa historicky obrátila chrbtom a je na čase ju k Dunaju opäť viac priblížiť.“

Developer, architekti a urbanisti sa tak usilovali o silné spojenie nábrežia Dunaja s okolitými urbanistickými štruktúrami. Využili pritom mestské osi (diagonálnu Čulenovu alebo Pribinovu), ktoré budú ľudí navádzať k rieke. Z tohto uvažovania vychádza aj osadenie Eurovea Tower. „Postavením veže Eurovea Tower a prepojením vyústenia Čulenovej ulice na nábrežie vznikajú nové verejné priestory – doplnenia lineárnych priestorov mestského bulváru Pribinovej a nábrežnej línie,“ špecifikuje architektka.

Nábrežie v projekte je podľa developera riešené náročnejším spôsobom oproti iným úsekom v meste. „Tým, že pracujeme s finančne aj organizačne náročnejším riešením protipovodňovej ochrany formou mobilného hradenia v prípade povodní, otvárame verejnosti ďalšiu možnosť priblížiť sa k rieke a užívať si jej benefity najmä počas horúcich letných dní,“ vysvetľuje projektový manažér JTRE Ľuboš Kaštan. Pre maximalizáciu pozitívneho účinku na ľudí firma oslovila kanceláriu BB+GG katalánskej architektky Beth Galí, aby ďalej zvýšila úroveň nového úseku nábrežia.

„Cieľom Beth Galí bolo vytvoriť vizuálne neinvazívny priestor, ktorý potlačí všetky ruchy a poskytne ľuďom harmonický konzistentný priestor so svojím špecifickým charakterom,“ popisuje koncept úprav Jägrová. Základnou koncepciou návrhu sa podľa investora stal priestor, ktorý nie je jasne definovaný, ktorému nie je daná jasná funkcia, ale vie byť intuitívne používaný viacerými spôsobmi, je variabilný, vie podporiť hravosť.

Príkladmi daného prístupu má byť fontána, ktorá je zároveň aj jarkom, kde sa dá v lete naboso kráčať, alebo lavička, ktorá nie je len miestom na sedenie, ale je aj ležadlom či loungom. Z analýzy budúceho využívania priestoru vychádzajú aj eliptické ostrovčeky zelene pri hlavnom vstupe od Pribinovej.

Developer dodáva, že sa postupne spúšťa vizuálne zjednotenie pavilónov a terás nábrežných reštaurácií. „Práve táto vizuálna harmónia objektov nechá potom vyniknúť nábrežnej línii zelene s oddychovými miestami,“ tvrdí JTRE.

 

Aktualizovaná podoba nábrežia. Zdroj: J&T Real Estate

 

Ukľudnená štvrť s umením

Rozsiahle zmeny sa realizujú na Pribinovej ulici, ktorá kompletne mení svoju podobu. Kým v minulosti išlo o prehliadanú cestu bez akejkoľvek kvality verejného priestoru, po novom má ísť o „bulvár“. Tento má zároveň odkazovať na minulosť územia, kedy sa tu nachádzal prístav. Ním sa inšpirovala aj Beth Galí, keď pri tvorbe novej podoby ulice vychádzala z typických žeriavov, koľajovej dopravy a drsnosti jednotlivých prvkov.

Najviac sa to prejavilo v podobe nového verejného osvetlenia. Lampy pôsobia ako novodobé žeriavy v rôznych veľkostiach, lemujúc uličný priestor Pribinovej aj promenády. Zhotovené sú z cortenu, pripomínajúceho hrdzavé železo. „Corten ako materiál typický pre priemyselnú architektúru sa tu objavuje na viacerých prvkoch – svietidlách, kvetináčoch, žľaboch – a nevtieravo pripomína minulosť územia a dotvára jeho celkové vyžarovanie,“ opisuje K. Jägrová.

Za hlavnú úlohu však developer označuje ukľudnenie Pribinovej a zvýšenie kvality pešieho a cyklistického pohybu. Cestou k tomu je presun automobilových koridorov do podzemia. Tento zásah si vyžiadal rozsiahlu prestavbu, keďže s tým súvisela aj masívna preložka inžinierskych sietí. „Museli sme sa vysporiadať so spleťou kanalizačných potrubí, kolektorov pod terénom a medzi nimi umiestniť podzemné komunikácie a vjazdy do podzemných garáží,“ približuje projektový manažér Ľuboš Kaštan. Na druhej strane, takýmto spôsobom sa podarilo prepojiť podzemné garáže viacerých objektov v okolí.

Dnes získava verejný priestor Pribinovej definitívnu podobu. Zaujme v ňom vizuálne naznačenie vedenia budúcej električkovej trate. Formou tmavšej dlažby investor naznačil, kde možno azda v budúcnosti očakávať umiestnenie dôležitej spojky, prepájajúcej centrum a nové centrum mesta s Ružinovom.

K realizácii sa priblížili aj umelecké prvky rozšíreného projektu. Na promenáde bude umiestnené dielo Octahedral Body od Viktora Freša, ktorý vyhral vo verejnej súťaži českých a slovenských umelcov. Socha bude stáť na novom námestí pred vstupom do rozšírenia nákupného centra pod mrakodrapom Eurovea Tower a s výškou 13 metrov bude výrazným prvkom nábrežia. Socha zároveň prekryje výduch z podzemnej garáže.

Okrem tohto diela sa majú na nábreží nachádzať ešte hracie prvky pre deti v tvare zvierat od talianskeho dizajnéra Luca Boscardiniho a na konci promenády pod Mostom Apollo nové športoviská. JTRE tu avizuje vznik skateparku vhodného aj pre reprezentantov, doplneného o rozcvičisko nielen pre profesionálnych bežcov na ploche 1.800 metrov štvorcových. Na projekte spolupracuje s Hlavným mestom a organizáciou Be Cool.

 

Na Pribinovej sa objavili náznaky, kadiaľ má v budúcnosti viesť električková trať. Autor: Nino Belovič / YIM.BA

 

Nie všetko bude ideálne

Developer pri výpočte atrakcií a nových prvkov taktne preskočil niekoľko bodov. „Z historického hľadiska sme si takmer všetky cesty k rieke zatarasili. Vnímam ako úspech, že ich postupne znovu otvárame,“ hovorí o projekte Katarína Jägrová. Toto otvorenie však nebude úplné a dokonalé. Aj napriek zmenám vo verejnom priestore nie je JTRE schopné pohnúť s prítomnosťou zásadnej bariéry v území – železničnej vlečky do Zimného prístavu.

Tá aj naďalej ostane výrazným prvkom lokality, ktorý bude nielen vizuálne, ale aj zvukovo zasahovať do života promenády. Vlečka je totiž aktívna a pre obsluhu nákladného Zimného prístavu esenciálna. Bez jej existencie nie je možné obsluhovať južný bazén prístavu. Preto nie je reálne predpokladať, že by sa v dohľadnej dobe odstránila.

To má dosah na atraktivitu priestranstva. Investor nemá majetkový vzťah k trati a jej bezprostrednému okoliu, preto bude promenádu od Dunaja oddeľovať ohradený koridor. Riešením malo byť akési mólo, posledná vizualizácia – a reálny stav na nábreží - však ukazuje, že tento prvok nateraz nevznikne. Namiesto móla bude umiestnená socha od Viktora Freša a nová výsadba zelene.

Chýbajúcim prvkom je – podľa zverejneného materiálu – taktiež lepšie spojenie s Mostom Apollo. Chodci, ktorí budú chcieť ísť z mosta do nového komplexu, budú využívať jedine existujúce schody (kedysi mohli aj výťah, ten je však už roky zdevastovaný), čo je zbytočne dlhá trasa pri snahe o čo najrýchlejšie spojenie s promenádou aj nákupným centrom. Pešie prepojenia v území tak ostávajú nedotvorené.

Dalo by sa spomenúť veľa ďalších výhrad v súvislosti s projektom, narúšajúcich obraz perfektného zlepšenia spojenia nového centra s Dunajom či skvalitnenia mesta ako takého. Vo výsledku ale možno súhlasiť s tým, že Bratislava skutočne dostane o čosi dlhšiu nábrežnú promenádu, kvalitnejší uličný priestor, silnejší uzol aktivity a atraktívnejší downtown. Už v máji sa metropola stane o čosi kompletnejšia.

 

Fotografie z 19.4.2023. Pozrite si výstavbu Eurovea II vo fotoalbumoch.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube