Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Ďalšie informácie  

YIMBA

Author photoAdrian Gubčo 11.10.2019 13:08

Architektonická súťaž na Hlavnú železničnú stanicu by sa mohla spustiť do konca roka

Ešte v tomto roku by Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v spolupráci s Hlavným mestom chceli spustiť medzinárodnú architektonicko-urbanistickú súťaž na riešenie Hlavnej stanice a predstaničného priestoru. Pre TASR to potvrdil generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.

Article Big

Výsledkom by mala byť štúdia, ktorá zadefinuje budúcnosť železničnej stanice. "Táto štúdia by mala presne ukázať, ako by mala vyzerať Hlavná stanica a predstaničné námestie v budúcnosti. Ruka v ruke s tým ide modernizácia infraštruktúry Hlavnej stanice. Bude to veľký projekt," avizuje Tkáč. Odhadované náklady na modernizáciu infraštruktúry, napríklad koľajiska či predĺženia nástupíšť, sú 147 miliónov eur.

ŽSR by pri tomto projekte chceli využiť fondy EÚ a s jeho realizáciou spojiť aj modernizáciu úseku trate medzi Hlavnou stanicou a štátnou hranicou s Rakúskom. Do dvoch týždňov by malo byť spustené obstarávanie na projekt, ktorý bude predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA). Samotná súťaž a následná projekcia má byť financovaná zo zdrojov, ktoré poskytla pred hokejovými majstrovstvami sveta ŽSR vláda, čo činí 2,8 miliónov eur.

Do príprav súťaže je údajne zapojené aj Hlavné mesto, ktoré má záujem o spoločný postup pri riešení nielen stanice, ale aj okolitých verejných priestranstiev a pešieho spojenia stanice so zastávkou MHD na Pražskej ulici. Vedenie Hlavného mesta v minulosti viackrát informovalo, že považuje za zásadné, aby sa problém Hlavnej stanice riešil architektonickou súťažou.

Bližšie detaily k súťaži zatiaľ špecifikované neboli a žiadne správy v tomto ohľade neprichádzajú ani zo strany Hlavného mesta alebo samotného ŽSR. Realizáciu výsledkov súťaže každopádne, s ohľadom na zložitosť projektu, v najbližších rokoch pravdepodobne očakávať nemožno.

 

Prístavba Hlavnej stanice vznikla ako provizórne riešenie v roku 1989 pred výstavbou novej stanice. Slúži doteraz, vznik novej stanice je nereálny

 

Oznámenie informácie o súťaži tak skoro je prekvapivé. Rekonštrukcia a prestavba takého dôležitého dopravného uzla, akým je Hlavná železničná stanica, je nielen mimoriadne potrebná, ale aj mimoriadne náročná. Výsledný projekt tak musí byť skutočne vynikajúco pripravený a premyslený, aby sa dobre zapojil do fungovania mesta a tvoril kvalitný dopravný hub.

Preto je cieľ vyhlásiť súťaž už do konca roka možno unáhlený. Takejto aktivite by mala predchádzať široká verejná diskusia spojená s participáciou, zainteresovaním laikov i odborníkov a veľmi transparentná informačná kampaň, ktorá pritiahne pokiaľ možno čo najväčší počet ľudí, aby sa zapojili do zberu podnetov. Sotva možno nájsť v Bratislave rušnejší dopravný terminál, preto je absolútnym imperatívom, aby bol maximálne funkčný a mal adekvátny vzhľad.

Pri ŽSR však takýto prístup nie je až taký šokujúci, keďže táto štátna spoločnosť dlhodobo ukazuje, že jej vkus v oblasti architektúry a dizajnu železničnej infraštruktúry je nízky a absentuje tu existencia firemnej kultúry, ktorá by zamedzila nevhodným dizajnovým zásahom (viď premena vládneho salóniku na Hlavnej stanici na gýčový detský kútik). Iné to je v prípade Hlavného mesta, v ktorého vedení sú niektorí z našich najlepších a najskúsenejších architektov alebo autorov súťaží.

Preto by mala Bratislava trvať na spustení otvoreného procesu, ktorý zapojí obyvateľov aj návštevníkov mesta do tvorby podnetov pre lepšiu budúcnosť Hlavnej stanice. Po troch desaťročiach od otvorenia aktuálneho provizória je čas, aby sa hľadalo skutočne kvalitné a komplexné riešenie.

To sa však nedá získať bez s opomenutím tých, ktorým má stanica slúžiť predovšetkým – širokej cestujúcej verejnosti, ktorá má nepochybne čo povedať k tomu, ako im môže stanica slúžiť lepšie.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Súvisiace články

Príprava transformácie predstaničného námestia začína

17.05.2021 11:43:53 Adrian Gubčo

Ak by sme sa pýtali obyvateľov aj návštevníkov Bratislavy na najväčšiu hanbu mesta, je vysoko pravdepodobné, že by medzi najčastejšími odpoveďami bola Hlavná stanica a Námestie Franza Liszta, resp. predstaničné námestie. Priestor ostáva až na detaily už desaťročia rovnaký. Zmena sa však začína črtať, keďže kľúčoví aktéri v území rozbiehajú prvé kroky k transformácii.

Čítať viac

Hlavná stanica prešla obnovou, komplexná rekonštrukcia je stále hudbou budúcnosti

24.04.2019 09:30:00 Adrian Gubčo

V súvislosti s blížiacimi sa Majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji, ktoré v Bratislave a Košiciach prebehnú v máji tohto roku, prešla bratislavská Hlavná železničná stanica menšou obnovou, ktorá má zlepšiť jej vizuálny stav aj funkčnosť. Od komplexnej rekonštrukcie však má stále ďaleko.

Čítať viac

Nová čakáreň na Hlavnej stanici

17.09.2018 12:15:00 Adrian Gubčo

Na konci minulého týždňa bola slávnostne odovzdaná do užívania nová čakáreň na Hlavnej železničnej stanici. Rekonštrukcia priestorov po bývalej reštaurácii vyšla na viac ako 800-tisíc eur bez DPH.

Čítať viac

Vláda zainvestuje do obnovy Hlavnej železničnej stanice

30.08.2018 09:00:00 Adrian Gubčo

Horúcou témou posledných dní je správa, že Vláda Slovenskej republiky zainvestuje do rekonštrukcie Hlavnej železničnej stanice, pričom poskytne dotáciu vo výške 2,8 milióna eur. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú tieto prostriedky preinvestovať do mája budúceho roka, ešte pred Majstrovstvami sveta v hokeji 2019.

Čítať viac

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube