Author photoAdrian Gubčo 17.09.2018 12:15

Nová čakáreň na Hlavnej stanici

Na konci minulého týždňa bola slávnostne odovzdaná do užívania nová čakáreň na Hlavnej železničnej stanici. Rekonštrukcia priestorov po bývalej reštaurácii vyšla na viac ako 800-tisíc eur bez DPH.

Pôvodná reštaurácia bola dlhodobo uzavretá a priestory schátrané. Po kompletnej rekonštrukcii, ktorej súčasťou bola výmena dlažby, obkladov či podhľadov, nové nátery, informačný systém, nové dvere, osvetlenie či obnova historických liatinových stĺpov a fresiek, sa táto časť stanice v pôvodnej budove z roku 1871 zásadne zmodernizovala. Realizátorom bola firma SP PLUS, vybratá bola cez prieskum trhu s najnižšou cenovou ponukou. Investorom boli Železnice Slovenskej republiky - ŽSR.

Zmodernizované priestory pôsobia o niečo modernejšie a nateraz aj výrazne čistejšie oproti ostatným častiam Hlavnej železničnej stanice. Rekonštrukcia daného priestoru bola dôležitá, keďže sa pripravuje ďalšia fáza rekonštrukcie, v rámci ktorej bude obnovená samotná staničná hala, pričom nová čakáreň bude dočasne slúžiť aj pre umiestnenie osobných pokladní. Rozšírenie kapacít tak pomôže lepšie zvládnuť obmedzenia, ktoré sa počas rozsiahlejšej rekonštrukcie za 2,7 milióna eur očakávajú.

To je však skoro všetko pozitívne, čo možno k novým priestorom povedať. Bohužiaľ, ŽSR zmodernizovali aj túto časť najdôležitejšej osobnej železničnej stanice na Slovensku vo svojom prežitom korporátnom dizajne z 90-tych rokov 20. storočia, odkazujúcom na Železničnú stanicu Petržalka. Na vtedajšiu dobu kvalitné dielo už však v roku 2018 neobstojí a finálny vzhľad predznamenáva, čo možno očakávať od ďalšej fázy rekonštrukcie - nízku dizajnovú úroveň, ale za vysokú cenu.

825.560 eur je totiž rozhodne vysoká suma za rekonštrukciu troch miestností, pričom nie sú použité žiadne ušľachtilé materiály. Fakt, že takéto rekonštrukcie sa však v praxi bežne financujú a realizujú, je len priamy dôsledok absencie architektonických súťaží, ktoré by vygenerovali nielen lepšie výsledky, ale vysoko pravdepodobne aj priaznivejšie ceny.

Nanešťastie, časy budovania železničných sietí, keď boli vlaky symbolom pokroku a to odrážali aj stanice, prezentujúce sa vtedy najmodernejšími architektonickými a technickými riešeniami, sú na Slovensku očividne minulosťou, a platí to aj o bratislavskej Hlavnej stanici - čo je pri kľúčovej vstupnej bráne na Slovensko zo západnej Európy a v porovnaní s blízkou viedenskou Hauptbahnhof veľmi biedny doklad o úrovni krajiny, ale aj mesta. Prvý dojem sa totiž tvorí len raz.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Dizajnovo zostali nové priestory v 90-tych rokoch 20. storočia.
  • Jediným modernejším prvkom je v podstate len elektronický informačný systém.
  • V rámci obnovy boli reštaurované pôvodné liatinové stĺpy, čo je pozitívne. Z čakárne sa však nedá prejsť priamo na nástupište, dvere sú zablokované.
  • Jedno z mála pozitív - počet košov na separovaný odpad by sa mal v priestoroch stanice aj v okolí ďalšej rozšíriť.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube