Author photoAdrian Gubčo 30.04.2024 12:49

Kvalitný verejný priestor na mieste kritizovaných zásahov. Mesto predstavilo definitívnu podobu križovatiek na Vazovovej a Mudroňovej

V priebehu minulého roka boli na Vazovovej a Mudroňovej ulici, v blízkosti základných škôl, zrealizované jednoduché zásahy s cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov, predovšetkým detí. Intervencie si vyslúžili vlnu kritiky aj výsmechu. Teraz ale mesto ukazuje, ako majú priestranstvá vyzerať po realizácii definitívnych projektov.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Hlavné mesto v posledných mesiacoch ohlásilo veľkorysé plány. V dohľadnej budúcnosti sa chce stať jedným z najlepších miest v Európe pre výchovu detí. V praxi to chce spojiť s viacerými krokmi, pričom ako kľúčový si vybral zvýšenie bezpečnosti detí pri pohybe vo verejnom priestore. Kritické sú v tomto ohľade priestranstvá v okolí škôl, ktoré sú zvlášť ráno nebezpečné v dôsledku veľkého množstva automobilov, ktorými rodičia zvážajú deti.

Po vzore úspešných zahraničných miest (napríklad Tirany) chce preto transformovať ulice pred školami. Zavádzať chce tzv. školské ulice, teda bezpečné priestory, do ktorých nebudú mať autá ráno prístup. Iným typom zásahov sú úpravy okolitých chodníkov, rozšírenie priestoru pre peších alebo organizácia parkovania. Pomáhať si chce pritom vo forme tzv. taktického urbanizmu, teda dočasných pilotných zásahov, ktoré sú predstupňom k trvalému riešeniu.

Takéto dočasné úpravy sa zrealizovali pred siedmimi školami. Pozornosť upútali predovšetkým zásahy na Vazovovej a Mudroňovej v Starom Meste. Hlavné mesto v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) totiž využilo dopravné tiene (pre dynamickú dopravu nevyužívané časti ciest) a prostredníctvom stĺpikov a farby z nich vytvorilo miesto pre peších. Toto opatrenie neprinieslo len pozitívne reakcie.

Galéria

  • Vazovova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Vazovova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Vazovova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Vazovova, situácia. Zdroj: BraZdroj: Bratislava - Hlavné mesto SRtislava - Hlavné mesto SR
  • Mudroňova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Mudroňova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Mudroňova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Mudroňova. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR
  • Mudroňova, situácia. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Časť verejnosti úpravy pobúrili, keďže podľa mnohých zhoršili plynulosť cestnej premávky. V tomto smere sa ozval Krajský dopravný inšpektorát (KDI), ktorý vydal nesúhlasné stanovisko (ktoré ale nie je záväzné). Podľa KDI bolo zrealizované riešenie nebezpečné, keďže umožňovalo hranie sa detí na ceste. Toto bolo ďalším predmetom kritiky, keďže prezentované schémy naznačovali, že sa budú v rozšírenom tieni realizovať detské pobytové aktivity.

Tieto úvahy neskôr MIB dementoval. Zároveň upozornil, že jednotlivé opatrenia vznikli aj po participácii s rodičmi, školami či obyvateľmi a stále ide len o dočasný zásah. S príchodom definitívneho riešenia by sa mali tieto plochy premeniť na plnohodnotný verejný priestor.

Ako bude vo finále vyzerať, dnes priblížilo Hlavné mesto a primátor Bratislavy Matúš Vallo. „Na dočasné riešenia v rámci týchto dvoch projektov sme zaznamenali mnohé reakcie a sčasti aj oprávnenú kritiku,“ tvrdí primátor. „Verím, že konečná podoba stavebných riešení, ktoré vzišli práve zo skúseností a spätnej väzby obyvateliek a obyvateľov k dočasným riešeniam, prinesú skutočné zlepšenie kvality, obsluhy a hlavne bezpečia detí na týchto citlivých miestach.“

Vallo zdôrazňuje, že bezpečnosť detí je prvoradá. Preto je potrebné rozličnými úpravami – napríklad vyvýšenými priechodmi alebo novým usporiadaním križovatiek či parkovania – meniť priestorové usporiadanie pri školách. „Faktom však je, že ani tie najlepšie dopravné analýzy a simulácie nemusia so 100% presnosťou predvídať výsledok zmeny v uliciach,“ pripúšťa primátor.

Presne preto bol zvolený model dočasných zásahov. „Až po preverení zmeny sa pristupuje k trvalému riešeniu,“ pripomína M. Vallo. „Zapojenie obyvateľov, rodičov a škôl je v tomto absolútne zásadné, pretože okolie škôl poznajú najlepšie a na základe ich podnetov a potrieb tvoríme najprv návrh dočasného riešenia. A na základe ich skúseností s dočasnou zmenou potom navrhujeme aj konečnú podobu stavebného riešenia.“

Primátor dodáva, že niekedy sa efekt zásahov dostaví hneď a následné stavebné zásahy sú jednoduchšie, keďže majú len formu výmeny povrchov a materiálov. Inde sú potrebné výraznejšie úpravy. Vazovova a Mudroňova sú príkladmi oboch.

 

Asfalt bude na Vazovovej nahradený zeleňou a kvalitnými povrchmi. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Ako vedenie mesta ďalej približuje, na Vazovovej bolo cieľom zmeniť geometriu a polohu križovatky s Mýtnou, kde sa pohybuje nemalá časť detí cestou do školy, ale autá do tejto križovatky vchádzali veľkou rýchlosťou. Umiestnenie jazdného pruhu do bezpečnejšej polohy, okrem nového priechodu pre chodcov a miesta na krátke zastavenie, vytvorilo aj nový priestor vymaľovaný farbou na asfalte a ohraničený plastovými kužeľmi.

Mesto opäť odmieta, že by išlo o miesto na hranie, no súhlasí, že vymaľovaná plocha pôsobila mätúco a mohla byť využitá efektívnejšie. Adresovať to chce v rámci finálneho stavebného riešenia, kde zostáva veľkosť novej plochy aj nové usporiadanie križovatky takmer rovnaké ako v dočasnom. Vzniknú však nové dláždené chodníky, zelené plochy s výsadbou na mieste pôvodného asfaltu, nový priechod pre chodcov či miesto pre krátke zastavenie áut. Na nakladanie a vykladanie detí zostane 10 parkovacích miest, čo mesto označuje ako win-win.

V prípade Mudroňovej bol taktiež vytvorený nový priestor pre chodcov a miesta pre krátke zastavenie. V praxi sa ale ukázalo, že miesta na vyzdvihnutie zďaleka nestačili a pohyb detí cez zložitú frekventovanú križovatku sa dostatočne nezlepšil. Preto sa mesto po stretnutiach so školou či rodičmi rozhodlo pre dramatickejšiu úpravu.

Na Mudroňovej tak vznikne šesť parkovacích miest v úplne nových zálivoch na krátkodobé státie pre rodičov, plus štyri parkovacie miesta v priestore pred hotelom Albrecht. Spolu so šiestimi miestami na 20-minútové státie na Myjavskej tak bude vytvorených dokopy 16 miest na krátke parkovanie. Umiestnený tu tiež bude rýchloobrátkový pás, kde môžu naraz zastaviť štyri autá alebo školské autobusy, pre ktoré bolo nakladanie žiakov priamo na tranzitnej Mudroňovej komplikované.

Bezpečnosť detí však má zvýšiť najmä štvorica nových vyvýšených priechodov vo všetkých smeroch k škole, vrátane priechodu cez Mudroňovu. Nové povrchy budú z bratislavskej dlažby a aj tu pribudne nová zeleň nahradením časti asfaltových plôch. „Z pohľadu bezpečnosti a obsluhy teda ide opäť o win-win riešenie,“ uzatvára mesto.

Realizácia má začať už po začiatku letných prázdnin. Keďže nejde o mimoriadne náročné projekty, dokončené by mohli byť v priebehu tohto kalendárneho roka.

 

Novým riešením Mudroňovej sa táto ulica citeľne skultivuje. Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

 

Prezentované vizualizácie zobrazujú atraktívne priestranstvá, ktoré predstavujú neporovnateľne lepšie využitie priestoru ako bol pôvodný stav. Tak na Vazovovej, ako aj na Mudroňovej sa nachádzali zbytočne rozsiahle asfaltové plochy, využívané len na občasné parkovanie. Po novom ale pôjde o príjemné miesto pre prechádzanie i zastavenie, čo v konečnom dôsledku ocenia nielen deti, ale aj široká verejnosť. Nedostatkom ostáva azda len absencia cyklotrasy na Vazovovej.

Ukazuje sa tak, že reakcia časti verejnosti bola zbytočne prehnaná. Prirodzene, dá sa diskutovať o konkrétnych detailoch a možnostiach zlepšenia, odmietnutie podobných intervencií a priori je ale nezmyselné. Taktiež nie je v princípe dôležitá vizuálna forma dočasného zásahu, keďže má byť ideálne prítomná len po krátku dobu. V tomto kontexte je veľmi potešujúce, že stavebné úpravy prichádzajú už po necelom roku.

Ak by takýmto tempom a spôsobom metropola pokračovala aj naďalej, vízia špičkového mesta pre deti by predsa len nemusela byť taká vzdialená. V Bratislave sa nachádza množstvo lokalít, kde by sa mohol asfalt vozoviek nahradiť rozšíreným verejným priestorom alebo zeleňou, rovnako ako veľa priechodov a križovatiek, ktoré si žiadajú vyvýšiť. Tieto prvé zásahy by ale mohli inšpirovať viacero samospráv, aby pristúpili k ďalším krokom.

Krok po kroku sa tak slovenské hlavné mesto stane z pohľadu chodca príjemným a bezpečným. Pre kvalitu života je to zásadný posun. Mestá, kde sa veľa ľudí všetkých generácií hýbe peši, sú nielen živšie, ale nezriedka aj omnoho úspešnejšie.

 

Pozrite si obnovu verejných priestranstiev vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube