zoradiť: podľa dátumu
Bratislava patrí v dostupnosti bývania k najhorším hlavným mestám v Európskej únii – je hneď druhá za Prahou. Do toho vstupuje ešte aktuálna kríza na rezidenčnom trhu, keď sa predaje bytov dramaticky spomalili. Budúcnosťou by mohlo dlhodobo diskutované nájomné bývanie. Naznačil to aj prvý ročník realitnej konferencie Real Estate Vision & Trends.
Keď sa hovorí o rozvoji bývania v Bratislave, pozornosť pútajú predovšetkým výškové projekty v downtowne alebo obytné súbory v husto zastavaných a známych lokalitách. V Ružinove však nenápadne rastie veľký rezidenčný komplex, postupne sa meniaci na celú novú štvrť. Nový Ružinov čoskoro získa nových obyvateľov a hľadí do budúcnosti, ktorá má priniesť ďalšie masívne rozšírenie.
V Bratislave badať náznaky oživenia realitného trhu. Počet predaných bytov mierne vzrástol, hoci ponuka ostáva nateraz zhruba rovnaká. Radikálne oteplenie v oblasti predaja bytov však predpokladané nie je. Vyplýva to zo zistení spoločnosti Bencont v rámci jej pravidelnej kvartálnej analýzy.
Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) má päť rokov. Za tú dobu má za sebou množstvo práce, ktorá začína byť v bratislavských uliciach viditeľná. Omnoho väčšie úlohy ho však čakajú – zmeniť slovenskú metropolu na mesto s vysokou kvalitou života, ktoré má jasnú predstavu o svojom rozvoji. Ako to zvláda, hovorí nová riaditeľka inštitútu Petra Marko.
Prefabrikované bytové domy, ľudovo paneláky, tvoria podstatnú súčasť obrazu našich miest. Žije v nich väčšina obyvateľov Slovenska a v minulosti dramaticky zvýšili životný štandard, hoci dnes sú mnohými kritizované pre ich urbanistické a architektonické riešenie. Príbeh panelákov sa začala písať na Kmeťovom námestí v Bratislave, kde aktuálne prebieha rekonštrukcia.
Predovšetkým v Spojených štátoch amerických sa vyvinul špecifický typ (sub)urbánneho prostredia, nazývaný „edge city“, teda mesto na okraji. Kombinuje nákupné či kancelárske areály, prístupné najmä po diaľnici a automobilom. V rámci Bratislavy má k nemu najbližšie zóna v susedstve Avion Shopping Parku. S USA má spoločné aj nedostatky – vrátane nehostinného prostredia pre peších, čo nezmenia ani plánované investície.
Hlavné mesto Slovenska sa citeľne mení. Mimoriadne evidentným spôsobom porovnania je aktualizácia mapových podkladov a zobrazení. To sa teraz stalo v prípade 3D zobrazenia mesta v službe Google Mapy, ktoré má len niekoľko mesiacov. Zachytáva tak mnohé z kľúčových projektov a zásahov, ktoré v posledných rokoch zmenili metropolu.
V Bratislave tento rok nepribudne veľa nových cyklotrás. Ojedinelú výnimku predstavuje vybudovanie nového spojenia Ružinova a Vrakune v podobe trasy popri Vrakunskej ceste. Pomôcť by mala nielen cyklistom, ale aj chodcom, ktorí sú dnes nútení prechádzať priamo popri vozovke. Projekt však má vážny nedostatok.
Jednou z najväčších kvalít Bratislavy je prítomnosť prírodného prostredia a nádherných výletných trás priamo v jej okolí. Jedným z najobľúbenejších miest je Železná studnička v údolí potoka Vydrica. Aj táto lokalita zažila v minulosti nešťastné stavebné zásahy vrátane deštrukcie pamiatok. Dnes sa ale blíži napravenie jednej z najväčších chýb.
Trnavská cesta má miestami charakter výpadovky. Môže za to jej šírka, ale aj kombinácia nesúrodej zástavby v jej okolí. Napriek tomu v posledných rokoch badať určité zmeny, ktoré prinášajú nádej na zmenu na mestotvornú mestskú triedu. Môže za to najmä výstavba polyfunkčných projektov, medzi ktoré patrí aj Green Atrium od spoločnosti Haberl Real Estate.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac