zoradiť: podľa dátumu
Petržalka môže mať pred sebou skvelú budúcnosť. Jej súčasťou je nepochybne aj transformácia Centrálnej rozvojovej osi, teda centrálneho nezastavaného koridoru v susedstve rozostavanej električky. Do budúcna sa na niektorých miestach predpokladá výstavba, voči čomu sa ohradzuje časť verejnosti. Mesto presviedča, že stavebný rozvoj je vo verejnom záujme.
Pred niekoľkými týždňami bol po dlhých rokoch schválený čistopis Urbanistickej štúdie Centrálnej rozvojovej osi v Petržalke. Pre budúci rozvoj mestskej časti ide o obrovský úspech. To isté platí aj o postupe v príprave projektu SOHO, ktorý konečne prináša urbanizáciu priestoru v jadre sídliska. Nebola by to však Petržalka, keby to nebolo spojené s odporom časti verejnosti aj alibizmom samosprávy.
V minulom týždni sa podarilo v rozvoji Petržalky dosiahnuť významný pokrok – Mestské zastupiteľstvo vzalo na vedomie čistopis Urbanistickej štúdie Centrálna rozvojová os. Otvára sa tak cesta k zmene Územného plánu, ktorá má následne umožniť kvalitnejší rozvoj územia. Dnešnú divočinu – v negatívnom zmysle – nahradí kvalitnejšie mestské prostredie.
Sídlisko Petržalka sa začalo budovať presne pred polstoročím. Išlo o jeden z najambicióznejších projektov bývalého režimu, ktorý mal reprezentovať moderné princípy v tvorbe miest. Sídlisko sa však nedokončilo – viacero častí sa nepostavilo, vrátane jeho centra. Príležitosť na dokončenie štvrte prichádza až v súčasnosti.
Promenádou pri Chorvátskom ramene prejdú denne tisícky Bratislavčanov a Bratislavčaniek. Z obľúbeného chodníka sa však po večeroch stávala nebezpečná oblasť – roky tu chýbalo verejné osvetlenie. To sa však zmenilo a Hlavné mesto rozsvietilo chodníky pri niekdajšom dominantnom ramene Dunaja novým osvetlením.
Hlavné mesto, Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) a METRO Bratislava plánujú zlepšiť možnosti pešieho pohybu v okolí Chorvátskeho ramena. Pre tento účel by sa mala vybudovať štvorica nových premostení v predĺžení prirodzených peších ťahov. Na ich podobu bola vypísaná séria architektonických súťaží, ktorá má preriešiť aj podobu predpolia nových lávok.
Príprava výstavby predĺženia Petržalskej električkovej radiály napreduje a Hlavné mesto avizuje, že termín dokončenia – koniec roka 2023 – zatiaľ stíha. Otvorenie novej trate zásadne zmení nielen dopravu na najväčšom slovenskom sídlisku, ale aj jeho budúci rozvoj. Pre výstavbu by sa mohli odomknúť nové rozsiahle plochy, predovšetkým územie medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde vznikne nové centrum Petržalky.
Hlavné mesto v súčasnosti obstaráva návrh urbanistickej štúdie tzv. Centrálnej rozvojovej osi, teda širokého koridoru v centrálnej časti Petržalky. Toto územie je už od vzniku sídliska vyčlenené pre rozvoj centralitných funkcií, spoločne s hlavnou líniou verejnej dopravy. Teraz sa táto vízia môže konečne zrealizovať a Petržalka sa zmeniť na plnohodnotnú mestskú štvrť.
Už dnes sa koná verejná prezentácia koncepcie Urbanistickej štúdie petržalskej Centrálnej rozvojovej osi, teda širokého pásu územia v strede Petržalky, pôvodne určeného pre výstavbu metra a následne mestskej vybavenosti. Územie ostalo desaťročia prázdne, teraz sa však konečne priblížila možnosť celý priestor dobudovať a zmeniť Petržalku zo sídliska na plnohodnotnú mestskú štvrť.
Hlavné mesto SR Bratislava zverejnilo na svojej webstránke predstavu o riešení územia tzv. Centrálneho petržalského koridoru, alebo Centrálnej rozvojovej osi, ktorá pretína najväčšie bratislavské sídlisko zo severu na juh. Verejná prezentácia sa bude konať 6.2.2019.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac