Author photoAdrian Gubčo 06.05.2019 09:55

Zwirn sa posúva v povoľovaní, dopravné riešenie vyvoláva odpor

Multifunkčný projekt Zwirn je čoraz bližšie k výstavbe. Už nejakú dobu prebieha rekonštrukcia objektu Pradiarne 1900, ešte tento rok by sa mala spustiť realizácia prvého z obytných blokov. Prvé povolenia už získala aj tretia etapa developmentu. Popri prípravách sa však začínajú ozývať kritici, útočiaci na dopravné riešenie.

Zdroj: YIT Slovakia

Zdroj: YIT Slovakia

Developer YIT Slovakia v týchto dňoch získal kladné záverečné stanovisko zo strany Ministerstva životného prostredia pre tretiu etapu developmentu, zahŕňajúcu okrem rezidenčných objektov aj administratívnu budovu na nároží Košickej a Svätoplukovej ulice. Ešte pred časom obdržal aj súhlasné záväzné stanovisko od Hlavného mesta. Projekt sa tak môže posunúť na územné konanie.

V tretej etape by sa malo nachádzať 193 bytov a apartmánov v domoch naviazaných na Košickú ulicu aj budúce námestie pred Pradiarňou. Od Košickej bude mať Zwirn menšiu mierku s maximálne piatimi nadzemnými podlažiami, smerom do námestia budú mať domy až dvanásť nadzemných podlaží. Výškovou dominantou projektu však bude administratívna budova so štrnástimi nadzemnými podlažiami a 11-tisíc metrami štvorcovými priestorov na prenájom.

Ako prvá však vznikne časť Zwirnu najbližšie k Dulovmu námestiu, ktorá bude obsahovať výlučne bytové domy s vybavenosťou v parteri. Aktuálne je táto etapa projektu v územnom konaní, YIT predpokladá, že by s výstavbou mohlo začať už v priebehu najbližšej jesene. V prvom z troch blokov Zwirnu sa bude nachádzať 258 rezidenčných jednotiek, ktorých predaj by sa mal spustiť taktiež do konca roka. Vzniknúť by malo aj 458 parkovacích miest.

Popri povoľovaní budov sa do konania dostalo aj preriešenie okolitej infraštruktúry, vrátane úprav ulíc, chodníkov, cyklotrás a režimu parkovania. Košická ulica sa premení na plnohodnotnú štvorprúdovku s novou oddelenou cyklotrasou na západnej strane a vynechaným stredovým pásom pre vedenie električkovej trate, rekonštruovať sa bude Páričkova, kde taktiež vznikne nová cyklotrasa, rozšírená bude Svätoplukova. Rozširovanie ciest súvisí nielen s Zwirnom, ale vo všeobecnosti s rozsiahlym developmentom v priľahlom území.

Samotná prvá fáza Zwirnu bude ukončená pravdepodobne do konca roka 2022, tretia fáza do konca roka 2023 a druhá fáza v polovici roka 2025 (v závislosti od zmeny Územného plánu, ktorú táto časť projektu potrebuje). Dopravná infraštruktúra by mala byť kompletne prebudovaná ešte v roku 2021. Električková trať zatiaľ nemá stanovený termín, autor konceptu, spoločnosť J&T Real Estate, však v priebehu minulého roka odhadoval, že by mala byť dokončená najneskôr v roku 2025.

 

Priečny rez Košickou ulicou. Zdroj: YIT Slovakia

 

Napriek tomu, že sa projektanti viditeľne snažili o čo najcitlivejšie riešenie, ktoré ponecháva priestor pre zeleň, cyklotrasy, chodníky pre peších (hoci tie mohli byť aj širšie) aj električkovú trať, kvôli ktorej bol dokonca zasunutý parter v Zwirne, aj pri tomto návrhu sa objavil odpor časti verejnosti, podporovaný časťou miestnych poslancov. Hoci kritici argumentujú životným prostredím, v skutočnosti má odpor jedinú príčinu – parkovanie.

Súčasťou projektu je totiž mierny úbytok počtu parkovacích miest na Košickej ulici, kde nemôže v snahe o ochranu zelene dôjsť k úplnému zachovaniu súčasného objemu parkovania. Developer pripomína, že obyvatelia budú mať možnosť získať náhradné miesto v podzemných garážach Zwirnu, resp. si prenajať miesto na parkovisku projektu Pari. Ani to však nezastavilo kritikov pred petíciou.

K petícii sa zároveň pridáva diletantský lobing zo strany niektorých miestnych poslancov, ktorí považujú uvažovanú výstavbu električkovej trate za neodôvodnenú a negatívne ovplyvňujúcu Košickú ulicu, lebo dôjde k pretvoreniu dnešného stredového pásu s trávnikom a pár drevinami a k zvýšeniu hluku. Inokedy pochybné komentáre hodné internetovej debaty majú inú rovinu, keď ich vyslovuje zastupiteľ, ktorý si buď neuvedomuje svoju zodpovednosť, alebo si ju – čo je horší prípad – naopak uvedomuje veľmi dobre.

Zdá sa tak, že aj najlepšie mienený návrh, ktorý dbá na potreby všetkých skupín obyvateľstva, môže byť znegovaný, lebo sa ozýva časť ľudí, ktorá sa v mnohých prípadoch považuje za najohrozenejšiu skupinu, hoci svojimi prehnanými nárokmi zhoršuje život v celom meste – teda parkujúci. V spojení s populizmom a amatérizmom to môže viesť k toxickému postupu, kedy budú verejné priestranstvá trpieť ústupkami voči parkovaniu, aj keby mohli byť využité oveľa lepšie. Príklad z Amsterdamu, ktorý plánuje zrušiť 11-tisíc parkovacích miest a nahradiť ich pešími zónami, cyklotrasami či zeleňou, ostáva zatiaľ nepredstaviteľný.  

Samotná rekonštrukcia Košickej ulice by sa mala spustiť na jar 2021, dokedy nebudú ustanovené prakticky žiadne obmedzenia a existuje predpoklad, že bude spustená aj úvodná fáza parkovacej politiky, a to najmä v štvrti 500 bytov. To by malo prispieť k radikálnemu zlepšeniu situácie a ukáže, že petícia voči navrhovaným úpravám je vlastne absolútne nezmyselná, takisto ako obavy väčšiny signatárov petície.

 

Zmeny v doprave v území. Zdroj: YIT Slovakia

 

Zwirn predstavuje jeden z najlepšie pripravených a najkomplexnejších developmentov v metropole, kde developer postupuje podľa výsledkov architektonicko-urbanistickej súťaže, v ktorej zvíťazila kancelária Compass. Návrh Compassu reaguje na urbanizmus okolia a rozvíja ho v podobe trojice mestských blokov. Jadrom územia bude námestie s obnovenou budovou Pradiarne a Silocentrály, platanovou alejou a aktívnym parterom. Architektúra jednotlivých domov má asociovať industriálnu minulosť územia.

Zwirnom zároveň vzniká prechod medzi rezidenčnými štvrťami v okolí Košickej a novým downtownom na Mlynských Nivách. Z dosiaľ prezentovaných materiálov sa zdá, že ide v rámci Bratislavy o vzorový projekt, rozvíjajúci kontinuitu mesta. Bolo by mimoriadne smutné, keby bolo jeho finálne riešenie zohavené rozličnými nevhodnými vstupmi, ktorých cieľom je individuálne pohodlie niekoľkých jedincov pred záujmom väčšiny verejnosti.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Tretia etapa projektu. Zdroj: YIT Slovakia
  • Košická ulica. Zdroj: YIT Slovakia
  • Košická ulica. Zdroj: YIT Slovakia
  • Zdroj: YIT Slovakia

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube