Author photoAdrian Gubčo 21.04.2022 12:30

Zelené Záluhy sa rozšíria o ďalšie dva domy

V Dúbravke sa už niekoľko mesiacov pracuje na výstavbe rezidenčného projektu Zelené Záluhy. Spočiatku sa zdalo, že pôjde o vcelku nenápadnú bytovku, ktorá nahrádza starší nevzhľadný objekt. Teraz sa však development rozšíri – na posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) sa totiž objavila druhá etapa súboru, ktorá prinesie vznik ďalšej dvojice objektov.

Zdroj: Devecorp

Zdroj: Devecorp

Zelené Záluhy, projekt od spoločnosti Devecorp, boli odhalené v prvej polovici roka 2021. Na mieste bývalej administratívnej budovy Slovenskej agentúry životného prostredia mal vzniknúť sedempodlažný doskový bytový dom, za ktorého návrhom stojí známa architektonická kancelária Šujan_Stassel. V developmente bolo naplánovaných 76 bytov s pomerne slušným štandardom aj dispozíciami. Dnes je podľa oficiálneho webu projektu voľných ešte 33 bytov, teda o čosi menej ako polovica.

Zelené Záluhy sú dnes už vo vysokom štádiu výstavby a postupne pribúdajú jednotlivé podlažia. Po dokončení, ktoré sa predpokladá v prvej polovici tohto roka, by mal projekt priniesť nielen nové bývanie, ale aj zachovať bohatú zeleň v okolí. Pri predstavení projektu sa hovorilo o menšom parčíku, detskom ihrisku či opatreniach na podporu biodiverzity. Developer navyše odmietol budovať povrchové parkovacie miesta a všetko parkovanie presunul do podzemia. Od hlavnej Ulice Michala Schneidera-Trnavského by tak boli Zelené Záluhy prakticky nevnímateľné.

To však platilo len pri prvej etape. Situácia sa teraz mení s predstavením druhej etapy rozvoja developmentu. Oficiálne nazvaná Rezidencia Dúbravka – Hanulova (prvá etapa je Bytový dom Hanulova 5/D) prinesie ďalšiu dvojicu rezidenčných objektov, tentokrát však už doplnených o drobnú občiansku vybavenosť na prízemí (v parteri) domov. Umiestnené budú severovýchodne od rozostavanej prvej etapy, bližšie k ulici. Podľa Hlavného mesta je toto územie brownfieldom, vhodným na reprofilizáciu (hoci v zmysle platnej územnoplánovacej regulácie, ktorá tu predpisuje občiansku vybavenosť).

Nové domy budú mať osem nadzemných podlaží, pričom najvyššie podlažie bude ustúpené. Obsahovať budú 62 jedno- až päťizbových bytov. Založené budú na spoločnej garážovej podnoži, ktorá bude obsahovať 99 parkovacích miest a nachádzať sa tu budú aj technické priestory. Priamo na povrchu sa nebudú nachádzať žiadne parkovacie miesta. Namiesto toho tu investor zamýšľa umiestniť spevnené plochy (akési námestíčko medzi budovami), detské ihrisko či zelené plochy s výsadbou. Zeleň má dotvoriť „architektúru a celkový harmonický ráz prostredia obytného súboru“.

Architektúru druhej etapy investor zadal rovnako ako pri prvej časti súboru kancelárii Šujan_Stassel. Možno tak konštatovať prakticky to isté, čo predtým – pôjde o pekný, štandardný projekt, ktorý dobre dotvorí územie. Nejde vyslovene o architektonický zázrak, na druhej strane ale vznikne decentná výplň územia, ktorá ho vhodne zahustí. Za problematické považujem orientovanie štítových stien domov smerom k hlavnej ulici, kde by sa práve hodila skôr klasická fasáda. Nakoniec, M. Schneidera-Trnavského plní funkciu mestskej triedy. Zmeniť by sa to mohlo, keby tu raz pribudla hypotetická tretia etapa, to však nepovažujem za pravdepodobné a v tejto chvíli o tom ani nemám žiadne informácie.

Projekt sa posudzuje v dvoch variantoch, líšiacich sa vo výmere zelene, spevnených plôch, spôsobe zatepľovania a odvode dažďovej vody. Preferovaný variant č. 2 je v tomto smere udržateľnejší. Devecorp odhaduje náklady na realizáciu druhej etapy vo výške 7 miliónov eur. Výstavba sa predpokladá medzi rokmi 2023 a 2025.

 

K ulici sa bude projekt obracať štítovými stenami. Zdroj: Devecorp

 

Rozšírenie Zelených Záluh je ďalšou súčasťou rozvoja južnej časti Dúbravky. Dúbravka je jedno z relatívne väčších sídlisk, napriek tomu neboli dobudované jej okraje a lepšie prepojenia s inými štvrťami. To sa teraz mení – a okrem severného či severovýchodného okraja mestskej časti sa vo veľkom rozbieha aj výstavba na južnom okraji. Vývoj sa naštartoval výstavbou Čerešní od ITB Development, postupne ale pribudnú Zelené Záluhy od Devecorp, Medze od Penta Real Estate (ktoré sa budú určite rozširovať) a skôr či neskôr aj iné zámery.

Nové projekty sa viditeľne snažia budovať na mimoriadne silnej prítomnosti zelene v okolí Dúbravky. Mestská časť je zasadená medzi zalesnené malokarpatské vŕšky, ktoré boli dosiaľ v správe Štátnych lesov, postupne sa ale posilňuje vplyv Mestských lesov Bratislava. To by mohlo viesť k rozvoju rekreačnej funkcie Sitiny alebo Devínskej Kobyly, spoločne s lepšou ochranou prírody. Atraktivitu lokality to ešte zvýši.

Ďalším silným benefitom je prítomnosť električkovej trate, ktorá bola nedávno zmodernizovaná a dnes je vysokej úrovni (minimálne na bratislavské pomery). Dôležitým je nielen spojenie do centra mesta, ale aj smerom na sever – do Dúbravky a v budúcnosti smerom do Borov. Obyvatelia tak budú mať k dispozícii napojenie na veľké nákupné centrum, retailovú zónu alebo nemocnicu. Po trase sa má navyše nachádzať prestupný bod so železnicou (TIOP Bory), čo do budúcna poskytuje možnosti pre výrazné zlepšenie spojenia s bratislavským regiónom. Čo sa týka cestnej dopravy, už v najbližších rokoch by sa mala po dlhom čakaní konečne začať rozširovať Harmincova ulica.

Naostatok, v tejto časti mesta je vybudovaná relatívne dobrá športová infraštruktúra, ktorá sa bude postupne zlepšovať. Napríklad Zelené Záluhy majú v okruhu jedného kilometra zimný štadión, letné kúpalisko, plaváreň, squash centrum, tenisové kurty a športový areál Športového klubu polície, ktorý sa pripravuje na veľkú prestavbu a dostavbu. Aj v tomto smere tak ide o bohato vybavenú lokalitu, na čo sa developeri budú snažiť upriamovať pozornosť.

V budúcnosti sa tak bude investičný tlak pravdepodobne stupňovať. Odpor občanov a s nimi aj zastupiteľov by nemusel byť tak vysoký, keďže dnes tu žije len minimum ľudí. Jednotlivé zámery by mohli byť povoľované hladšie aj s ohľadom na relatívne priaznivý Územný plán. Hlavnou bariérou k rozvoju je tak dnes najmä komplikované vlastníctvo, aj to sa ale postupne mení a pozemky sú vysporiadavané a sceľované. Už čoskoro nebude stavebnému spojeniu Dúbravky s Karlovou Vsou nebrániť takmer vôbec nič.

Bolo by preto namieste, ak by sa v predstihu zaregulovali základné pravidlá rozvoja územia v podobe férového územného plánu zóny (pričom jedna urbanistická štúdia už existuje). Krčace by mohli byť peknou časťou mesta, kde sa mestská zástavba popri ulici a električkovej trati postupne rozvoľňuje smerom k zalesneným masívom okolitých kopcov. Popri mestskej triede by boli priestory pre občiansku vybavenosť a navrhnuté by boli spojenia, ktoré by umožnili ľahké a pohodlné spojenie medzi rezidenčnou zástavbou a zastávkami verejnej dopravy, športoviskami či rekreačnými plochami. V príjemnom prostredí by mohli žiť možno tisíce ľudí.

Ide o jedno z najlepších miest v Bratislave pre „zahusťovanie“. Ak chce metropola hľadať možnosti pre rozvoj chýbajúceho bývania, mala by sa obrátiť práve sem. Zároveň by mala aktívne zasiahnuť, aby bol budúci rozvoj na vysokej úrovni. Až tak veľa k tomu nechýba.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Devecorp
  • Zdroj: Devecorp
  • I. etapa. Zdroj: Devecorp
  • I. etapa. Zdroj: Devecorp

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube