Author photoAdrian Gubčo 08.03.2022 18:09

Nové Apollo je v štádiu hrubej stavby

V tejto chvíli najväčší kancelársky development v Bratislave dosiahol významný míľnik: Nové Apollo od developera HB Reavis dosiahol štádium hrubej stavby. Dôležitý moment si stavebník spolu s generálnym zhotoviteľom, dodávateľmi a projekčným tímom pripomenul osadením glajchy na vrchole budovy. Výstavba medzičasom napreduje a dokončená by mohla byť do konca roka.

Nové Apollo vzniká na nároží Prievozskej ulice a ulice Mlynské nivy, teda v exponovanej polohe na okraji hlavnej administratívnej zóny mesta – bratislavského downtownu. Nahrádza pritom pôvodné Apollo Business Center, svojho času označované ako prvé moderné bizniscentrum v Bratislave. Dokončené bolo v roku 2005 a slúžilo až do roku 2015. V tom čase boli zistené kritické statické nedostatky, čo viedlo k nutnosti budovu okamžite vypratať. Následné analýzy ukázali, že objekt je nerekonštruovateľný. Zrovnaný so zemou bol v rokoch 2019-2020.

V tom čase už bol pripravený nový projekt v podobe Nového Apolla, ktoré pripravuje tak ako pôvodné Apollo developer HB Reavis. Spoločnosť zámer zadala britskej architektonickej kancelárii Make Architects, dopracovaný bol slovenským partnerom Siebert + Talaš. Briti navrhli osempodlažnú budovu, ktorej jadrom je veľké centrálne átrium, slúžiace ako pobytový priestor pre zamestnancov. Objekt má až päť jadier a disponuje najväčšou podlažnou plochou na jednom podlaží na Slovensku. Celková výmera predstavuje 48-tisíc metrov štvorcových prenajímateľných priestorov. Nové Apollo tak presahuje aj všetky výškové budovy v meste.

Výstavba sa rozbehla niekoľko mesiacov po odstránení zvyškov pôvodného Apolla. Keďže stavebník vstupoval do v podstate už pripravenej stavebnej jamy, budova rástla rýchlo. Štádium hrubej stavby dosiahla približne rok od štartu výstavby. "Projekt Nové Apollo dnes ide na plné obrátky,“ hovorí Ondrej Medvecký, development manažér stavby z HB Reavis. „Práve sme dokončili skelet, teda železobetónové konštrukcie. Pracujeme na plné obrátky aj na fasáde, vnútorných rozvodoch horizontálnych i vertikálnych a veríme, že v druhej polovici tohto roka už bude mať budova svoje finálne obrysy.“ Nové Apollo by tak malo byť stavebne hotové do štvrtého kvartálu tohto roka.

Neznamená to však ešte úplne dokončenie. HB Reavis bude robiť fit-out (zariadenie) pre prvých nájomcov, sťahovanie však nastane až o čosi neskôr. Objekt ale bude pripravený na kolaudáciu. Najvýznamnejším nájomcom – a v podstate jediným známym – je spoločnosť IBM, ktorá si prenajala 30-tisíc metrov štvorcových. Obsadí tak štyri podlažia. Významného nájomcu pravdepodobne oslovila zmieňovaná veľká podlažná plocha jedného podlažia, ktorá dosahuje približne 7-tisíc metrov štvorcových. IBM si bude priestory dotvárať podľa vlastných potrieb a štandardov v spolupráci s tímom z HB Reavisu Origameo.

Tieto štandardy by mala údajne budova ponúkať už automaticky. „Súčasťou budovy je defaultne výmena vzduchu, schopnosť ľudí tráviť pracovný čas rozličnými spôsobmi, budú tu flexibilné priestory,...“ popisuje Medvecký. Výraznou časťou Nového Apolla bude centrálne átrium s vodným prvkom a zeleňou, nachádzať sa tu však bude aj trojica špecificky riešených lobby, cyklohub s komunitnou časťou, retail na ploche 4-tisíc metrov štvorcových alebo pobytové terasy na streche. Bizniscentrum bude spĺňať podmienky pre ekologické certifikáty WELL a BREEAM Outstanding, čo je najvyšší možný stupeň.

Nové Apollo pritom nemalo dosahovať danú úroveň udržateľnosti, k tejto úprave došlo až po spustení výstavby. K ďalším zmenám patrí zmena počtu parkovacích miest. Kým pôvodne sa uvažovalo o takmer piatich stovkách stojísk, v rámci zmeny stavby pred dokončením sa ich počet zvýšil na 909. Nachádzať sa budú v trojici podzemných podlaží. Pozitívom aspoň je, že veľká časť bude pripravená na elektromobilitu. Z ekologických riešení možno spomenúť ešte vznik cyklotrasy od Košickej po križovatku s Turčianskou. Okolité chodníky a verejné priestory by mali byť v súlade s Manuálom verejných priestorov zo strany Hlavného mesta.

Verejnosť bude okrem rozsiahleho retailu – jeho súčasťou pravdepodobne bude mix služieb pre zamestnancov, ale aj obyvateľov okolia – teoreticky profitovať aj zo vzniku poloverejného priestoru v átriu budovy. Prepojený bude cez jednotlivé prevádzky, ale aj lobby, kde nebudú medzi vchodom a átriom turnikety. Vo vstupe od Košickej (kde bude hlavná lobby) vznikne aj eventový priestor. Nové Apollo tak bude azda prínosom pre celú štvrť.

 

 

Dokončenie projektu bude nepochybne prínosom minimálne v tom, že sa vyplní hluchý priestor, ktorý vznikol po zániku pôvodného Apolla. Ide o ten typ mestského pozemku, kam patrí zástavba s vhodnou mierkou a hmotou. Nové Apollo takou zástavbou je. Budovať tu výškové budovy nedáva zmysel prakticky zo žiadneho hľadiska, namiesto toho je vhodné dotvoriť Prievozskú objektami, ktoré jej dajú „druhú stranu“, rovnako ako založiť uličnú a stavebnú čiaru Mlynských nív v ich kľúčovom úseku medzi Košickou a Bajkalskou. To nový projekt spĺňa.

Developer túto časť mesta označuje ako „Nové Nivy“, čo je v preklade séria administratívnych a komerčných projektov, zoskupených okolo Mlynských nív. Novú zónu buduje už niekoľko rokov, od vzniku administratívneho projektu Twin City (teoreticky od výstavby City Business Centra ešte v predkrízovom období). Kľúčovú časť v podobe komplexu autobusovej stanice a nákupného centra Nivy, doplneného o výškovú budovu Nivy Tower (aktuálne najvyššiu budovu na Slovensku) dobudoval v priebehu minulého roka. Ďalším kúskom skladačky bude práve Nové Apollo.

Kombinácia týchto projektov, nových plánovaných zámerov, ako aj realizácií a plánov iných developerov mení gravitačnú silu tejto časti mesta. Tam, kde boli donedávna opustené zvyšky bývalej priemyselnej zóny Bratislavy, dnes pracujú možno už desaťtisíce a žijú tisíce ľudí. S dobudovaním najväčšieho nového bizniscentra v metropole sa sila downtownu ešte viac posilní. Developer dostal za úlohu upraviť bezprostredné okolie, kanalizáciu alebo navrhnúť a postaviť cyklotrasu, rovnako ako nadizajnovať možnú budúcu podobu Mlynských nív. Vyššiu aktivitu si to žiada však aj na úrovni mesta.

Ak totiž ostal z návštevy Nového Apolla nejaký pocit, tak je to najmä ten, že ide skutočne o obrovský kolos. Okolie tohto a susedných bizniscentier je už dnes doslova zapratané automobilmi, čo sa teraz môže ešte viac zhoršiť. Necelá tisícka parkovacích miest bude paradoxným problémom. Mnohých zamestnancov bude lákať šoférovať a parkovať s vidinou dostatku miesta, čím sa jej kapacita môže stať nedostatočnou a vytlačiť tých, ktorí nenájdu miesto, opäť do okolia. Keby bol, naopak, počet miest výrazne nižší, zvýšil by sa tlak na zabezpečenie lepšej dopravnej obsluhy.

Ak sa tento problém nezačne riešiť – a to nie je len v rukách developera – Nové Apollo môže aj napriek niekoľkým objektívnym kvalitám spôsobiť mnoho ďalších komplikácií. Projektu to prinesie v mnohých ohľadoch nespravodlivú kritiku. Rovnaké problémy sa však opakujú naprieč celým novým komerčným centrom Bratislavy, ktoré by bolo prijímané omnoho lepšie, keby bolo s mestom lepšie prepojené a na vyššej úrovni by boli verejné priestranstvá.

Ostáva len dúfať, že ide o jeho detskú chybu. Ak to tak je, v dohľadnej dobe snáď Nové Apollo získa kvalitnejšie okolie: namiesto zdevastovaného líniového parkoviska príťažlivý verejný priestor, električkovú trať a na človeka orientovaný bulvár Mlynské nivy.

 

Fotografie z 8.3.2022. Pozrite si priebeh výstavby Nového Apolla vo fotoalbume

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube